2016-08-28, 14:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
svara på frågan istället eller länka till tråden du vill att jag ska ställa frågan.

Vilken fråga?
Citera
2016-08-28, 15:09
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken fråga?

(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)
Citera
2016-08-28, 15:13
Medlem
Citat:
Vilket är baserat på ignorance. Bara för att man saknar evidens så kan man inte dra slutsats om något. Ifall jag inte rest till andra sidan Jorden så kan jag inte säga att det inte finns något där. Vilket får Ateism att framstå mer som en religion.

"Atheism is a religion of Ignorance"- är vad jag säger.

Det är motstridigt att säga att man har en avsaknad av tro på Gud men samtidigt söker Gud och försöker lära känna Gud. Du får gärna påstå att du är Ateist men enligt mig kan man inte vara Ateist men samtidigt vara öppen för Gud och söka Gud. Eller ens vara andlig/spirituell.

Ifall du är inlåst i den ateistiska frysboxen så kan du inte göra det. Men ifall du har ett öppet sinne så är det första naturliga steget att fråga sig vad är Gud för något? Vad är livet får något? Ateister vägrar tro på sånt de inte kan bevisa, men vem har sagt att Gud kan bevisas? Vi lever ju uppenbarligen i ett mystiskt universum. Varför sätta krav på omedelbar transparens när du själv inte kan bevisa något om Universum?

Varför existerar naturlagar?
Vad är liv för något?
Vad är kärlek för något?

Dina kriterier för att bestämma grunden för en tro är precis en form av religion. När du förnekar Gud så öppnar du din egna Bibel och kommer med en egen religiös tro om varför Gud inte finns, vilket du självklart kommer basera på din okunnighet, dvs avsaknad av bevis. Men att kräva bevis för ett icke-fysiskt fenomen är inte rimligt.

Gud för mig är detsamma som Naturen, Kosmos, Universum. Allt Liv.
Tecken på att Gud existerar är:

Icke-fysiska fenomen i universum

1. Tid som sträcker sig i en Evighet
2. Rymd som sträcker sig i en Oändlighet
3. Medvetande: Kärlek, Skönhet, Lycka, Frihet

Fast då är man inte en Ateist, snarare Agnostiker. Den som inte vet vad Gud är är per definition Agnostiker såvida man inte väljer att basera sina antaganden på sin egna okunnighet och därmed bli en Ateist. Då stänger man dörrarna för vidare undersökning.
Japp, alla är agnostiker. Eller menar du att det finns folk som vet vad Gud är, och hur verifieras i så fall ett sådant påstående?
Och detta tjatande om att vara "öppen". Är du öppen för att Islam är den sanna tron? Asatro? Grekisk mytologi? Det kanske finns 20 gudar? Hur öppen är du, egentligen?
Citera
2016-08-28, 15:14
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, alla är agnostiker. Eller menar du att det finns folk som vet vad Gud är, och hur verifieras i så fall ett sådant påstående?
Och detta tjatande om att vara "öppen". Är du öppen för att Islam är den sanna tron? Asatro? Grekisk mytologi? Det kanske finns 20 gudar? Hur öppen är du, egentligen?

Jag tar det i den andra tråden om Guds existens.
Citera
2016-08-28, 20:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
TEXT

Seriöst, googla Ateism.

Det är inte att säga Gud INTE finns.

Tramspelle.
Citera
2016-08-28, 21:51
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Seriöst, googla Ateism.

Det är inte att säga Gud INTE finns.

Tramspelle.

Jag är en A-Ateist.
Jag tror inte på ateister
Citera
2016-08-28, 21:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag är en A-Ateist.
Jag tror inte på ateister

Okej?!

Kul för dig.

Vad vill du ha för svar på sådant trams?
Citera
2016-08-28, 22:04
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Okej?!

Kul för dig.

Vad vill du ha för svar på sådant trams?

Ateism är baserat på okunnighet. Man tror inte på något för att man inte har bevis för det. Vilket i sig är tramsigt. Att vara Ateist är det samma som att vara oseriös och lägga sig på marken och rulla runt istället för att begrunda Gud och söka efter sanningen.
Citera
2016-08-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ateism är baserat på okunnighet. Man tror inte på något för att man inte har bevis för det. Vilket i sig är tramsigt. Att vara Ateist är det samma som att vara oseriös och lägga sig på marken och rulla runt istället för att begrunda Gud och söka efter sanningen.
Fast du tror ju inte på ateister, så det spelar väl ingen roll?

Gäller ditt resonemang även Bigfoot, tomten, enhörningar m.m., eller gäller det bara Gud?
Är du så tramsig och oseriös, så att du inte tror på dessa?
Citera
2016-08-28, 22:21
Medlem
Ateism är en livsåskådning. LÅter det bättre? Det är inte en default position.
Citera
2016-08-28, 22:25
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast du tror ju inte på ateister, så det spelar väl ingen roll?

Gäller ditt resonemang även Bigfoot, tomten, enhörningar m.m., eller gäller det bara Gud?
Är du så tramsig och oseriös, så att du inte tror på dessa?

Skaparen av universum?

Ateister tror inte att det finns någon skapare, men det är en tro som är baserad på okunnighet. Alltså är deras tro substanslös.

Det är som att jag säger, jag tror inte på infra-rött ljus för att jag aldrig sett det. De finns visa som har sett det men de har inga bevis.

Alltså argument out of ignorance. Det är substanslöst och kan inte utmana den teistiska världssynen en enda millimeter.
Citera
2016-08-28, 22:29
Medlem
Citat:
Skaparen av universum?

Ateister tror inte att det finns någon skapare, men det är en tro som är baserad på okunnighet. Alltså är deras tro substanslös.

Det är som att jag säger, jag tror inte på infra-rött ljus för att jag aldrig sett det. De finns visa som har sett det men de har inga bevis.

Alltså argument out of ignorance. Det är substanslöst och kan inte utmana den teistiska världssynen en enda millimeter.
Finns det inga bevis för infrarött ljus?
Om jag säger att jag tror på en skapare, men inte den du tror på, är jag kunnig då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in