Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag tog med en massa variabler som alla pekar åt samma håll:
1.Ifall en svensk kvinna är gift med en annan kvinna så är det störst chans att de skiljer sig.
2.Ifall en svensk kvinna är gift med en utländsk man är det dubbelt så stor chans att de skiljer sig efter 5 år jämfört med en svensk man med utländsk kvinna.
3.En svensk kvinna initierar 70% av skilsmässor.
4.Svenska män arbetar+hemarbetar 1 1/2 timme mer än svenska kvinnor.
5.depression är 100-200% mer förekommande bland svenska kvinnor än män, liksom övriga psykiska ohälsor som ångest och stress.
Det finns för många variabler, det verkar helt uppenbart som om det inte är svenska män det är fel på.
1. Nu känner jag bara en lesbisk tjej och hon är väldigt manlig i sitt sätt. Det går knappast att dra någon slutsats av en person, men om lesbiska tjejer i stor utsträckning är mer manliga i sättet som tjejen jag känner och man skulle dra en parallell mellan varför äktenskapen i din undersökning tagit slut, så skulle slutsatsen bli att äktenskap mellan två personer som är manliga har minst chans att hålla.
2. I relationer mellan svenska män och utländska kvinnor så är kvinnan oftare ekonomiskt beroende av mannen, det är inte lika vanligt i förhållanden mellan utländska män och svenska kvinnor.
3. Den som initierar skilsmässan är ofta den som är missnöjd med förhållandet och sin partner. Män är alltså i 70% av fallen mer nöjda med sin kvinnliga partner än hon är med honom. Män som inte vill bli del av skilsmässostatistiken gör alltså klokt i att titta på sin egen insats i förhållandet, och fundera på om partnern är nöjd med den.
4. Vart ser du parallellerna mellan antal arbetade timmar och om man gör sin partner lycklig eller inte?
5. Nu är det ju visserligen fler män än kvinnor som tar sitt liv, vilket jag ser som ett rejält tecken på att någon inte mår bra. Men enligt dina siffror så är män alltså mer nöjda med sitt liv. Kan ju förklara varför de vill fortsätta förhållanden som de mår bra i, att kvinnan vill skilja sig tyder på att hon inte mår bra i förhållandet och med sin partner.
Granska dina variabler kritiskt och utan skygglappar, och försök att se mer till egenskaper än till kön.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Viljelös och inkompetent är verkligen inget man kan kalla svenska män med tanke på att de heltidsarbetar, är inte deprimerade, tar sitt ansvar i hemmet, osv.
Så varför skulle jag anta att din man var viljelös och inkompetent? Däremot så undrar jag ifall han slitit som ett djur för att leva efter dina regler (ifall er äktenskap är typiskt svenskt) vilket får mig att tycka lite synd om honom.
Jag poängterade att jag är lyckligt gift med en man som inte passar in på Strix m/94s beskrivning av män som så passiva, viljelösa och inkompetenta att de bör befrias från sin del av ansvaret för att hålla sitt förhållande lyckligt. Skönt att höra att du delar min syn gällande att de flesta män inte är passiva, viljelösa och inkompetenta. Delar du även min åsikt om att män bör ta lika stort ansvar som kvinnor när det gäller att hålla förhållandet lyckligt?
Du behöver inte slösa din energi på att tycka synd om min man. Han är väldigt nöjd med vårt liv ihop, och om det ändras så skulle han göra något åt det. Jag "sliter" garanterat mer än honom, för att jag trivs med det. Ingen av oss styrs av den andras regler, vi är nämligen båda vuxna självständigt tänkande människor som kan kommunicera och komma överens.