2016-08-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
För att de inte är rationella. Till grund för den moderna vetenskapen ligger en filosofi. Filosofin Empirisk materialism, som inte kan falsifieras. Man använder sig t.ex. av kausalitet och matematik som inte är något materiellt, utan tanke.

Bra svar, nu har vi något att tugga på. Du säger (varsågod att protestera när som helst) att:

-matematik kan inte falsifieras
-kausalitet är en mental konstruktion
-falsifierbarhet är metoden som avgör allt ovan (är det en metod som befinner sig ovan matte då?)

Låt oss stanna där och ställa följande fråga:

Hur vet du detta och på vilka grunder?

Pro.
Senast redigerad av Proprioception 2016-08-27 kl. 00:09.
Citera
2016-08-27, 00:09
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Jag valde inget av det där. Du får skriva om så jag förstår. Möjligen startade jag universum, men jag måste ha glömt det i så fall.
De är några av de anledningarna som påverkar dina val. Alla dina val har anledningar och drar man dem tillräckligt långt bak kommer man alltid tillbaka till big bang som du inte kontrollerade. Allt (inklusive dina val) är ett resultat av nåt du inte kontrollerade. Inte fritt.

Citat:
Nä, du posta det, så du får definiera det
Shit, skrev fel. Menade skriva "Definiera fri vilja".
Citera
2016-08-27, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Bra svar, nu har vi något att tugga på. Du säger (varsågod att protestera när som helst) att:

-matematik kan inte falsifieras
-kausalitet är en mental konstruktion
-falsifierbarhet är metoden som avgör allt ovan (är det en metod som befinner sig ovan matte då?)

Låt oss stanna där och ställa följande fråga:

Hur vet du detta och på vilka grunder?

Pro.

Matematiken som sådan behöver inte falsifieras den är ren, logisk, perfekt i sig själv. Den är absolut och universell.
Kausalitet, orsak och verkan, är logisk, självklart inte materia, vet inte riktigt vad jag skall säga mer.
Falsifierbarhet, egentligen inte falsifierbarhet... falsifierbarhet är logik. förutom när man falsifierar något empiriskt.

Vetenskapen är materialistisk, om upplevelsen phenomenon, den utgår från att de vi upplever med våra sinnen är sanningen. I själva verket finns det redan tillräckligt med bevis för att det vi upplever är en version, förvrängning av den sanna verkligheten. Det kan man till exempel se inom kvantmekanik. Man använder sig av matematiska sannolikhetsvågor som inte är något materiellt.

Problemet med modern vetenskap uppstår t.ex. när den motsäger sig själv. Vetenskapen bygger på kausalitet. kvantmekanikens Sannolikhet beskriver förhållanden inte orsak. Därmed har man gått ifrån kausalitet. Man förnekar Noumena men hamnar ändå i ickemateriella sannolikhetsvågor. Det finns en del såna grejer.

Grunden måste va rationalitet och utgå från rationalitet. Så det står över allt annat. Nu måste jag sova, ses.

Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
De är några av de anledningarna som påverkar dina val. Alla dina val har anledningar och drar man dem tillräckligt långt bak kommer man alltid tillbaka till big bang som du inte kontrollerade. Allt (inklusive dina val) är ett resultat av nåt du inte kontrollerade. Inte fritt-
Man kanske inte kan va helt säker på att allting vi gör och är, verkligen är en produkt av evolutionen. Det är om det jag funderar just nu. Och vad fanns då innan BigBang, det som kvantfluktationer uppstår ur, något icke materiellt? Bara för att jag inte kontrollerade det, betyder det inte att "det" inte kan ha gett mig fri vilja.. eller vad är jag?
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2016-08-27 kl. 00:51.
Citera
2016-08-27, 01:35
Medlem
Citat:
Matematiken som sådan behöver inte falsifieras den är ren, logisk, perfekt i sig själv. Den är absolut och universell.

[edit]

Vetenskapen är materialistisk, om upplevelsen phenomenon, den utgår från att de vi upplever med våra sinnen är sanningen. I själva verket finns det redan tillräckligt med bevis för att det vi upplever är en version, förvrängning av den sanna verkligheten. Det kan man till exempel se inom kvantmekanik. Man använder sig av matematiska sannolikhetsvågor som inte är något materiellt.

Problemet med modern vetenskap uppstår t.ex. när den motsäger sig själv. Vetenskapen bygger på kausalitet. kvantmekanikens Sannolikhet beskriver förhållanden inte orsak. Därmed har man gått ifrån kausalitet. Man förnekar Noumena men hamnar ändå i ickemateriella sannolikhetsvågor. Det finns en del såna grejer.

[edit]

Grunden måste va rationalitet och utgå från rationalitet. Så det står över allt annat. Nu måste jag sova, ses.

Man kanske inte kan va helt säker på att allting vi gör och är ... [edit] ... betyder det inte att "det" inte kan ha gett mig fri vilja.. eller vad är jag?

Du har förklarat vad du står för och nu kan du sova gott. Vi tar hand om verkligheten.

Pro.
Citera
2016-08-27, 14:25
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Man kanske inte kan va helt säker på att allting vi gör och är, verkligen är en produkt av evolutionen. Det är om det jag funderar just nu. Och vad fanns då innan BigBang, det som kvantfluktationer uppstår ur, något icke materiellt? Bara för att jag inte kontrollerade det, betyder det inte att "det" inte kan ha gett mig fri vilja.. eller vad är jag?
Det är klart att du kan ha en fri vilja, men du har fortfarande inte bevisat hur det skulle vara möjligt.
Citera
2016-08-27, 18:36
Bannlyst
Citat:
Det är klart att du kan ha en fri vilja, men du har fortfarande inte bevisat hur det skulle vara möjligt.
Nu lyfte jag handen igen.
Citera
2016-08-27, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Du har förklarat vad du står för och nu kan du sova gott. Vi tar hand om verkligheten.

Pro.

nja.... Det är jag som står för verkligheten. Men för all del, ta hand om illusionen.
Citera
2016-08-27, 18:56
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Nu lyfte jag handen igen.
Vad duktig du är.
Citera
2016-08-27, 18:56
Bannlyst
Citat:
Vad duktig du är.
tycker du? Jag gjorde det bara för att jag ville.
Citera
2016-08-27, 19:42
Medlem
Kleops avatar
Citat:
tycker du? Jag gjorde det bara för att jag ville.
Ja, det är en ganska vanlig anledning till varför man gör saker.
Citera
2016-08-27, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ja, det är en ganska vanlig anledning till varför man gör saker.
Så du menar att du också gör saker av "fri vilja"?
Citera
2016-08-27, 19:48
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Så du menar att du också gör saker av "fri vilja"?
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in