2016-08-26, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Det jag menar är att det måste sitta en aktör i din hjärna som på något sätt agerar utan hänsyn till naturlagarna för att dina val ska vara fria, annars kommer de påverkas av omgivningen på ett mer eller mindre förutsägbart sätt.
Så är det.
Inget kan dock agera utan hänsyn till naturlagarna. Man kan bara agera i hänsyn till naturlagarna.

Visst påverkar omgivningen mina val, men jag kan också välja att ignorera omgivningen i viss utsträckning.

Om någon håller en pistol mot mitt huvud så kan jag välja att avslöja var pengarna finns, eller så kan jag välja att inte göra det. Fortfarande fritt val.
hehe
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2016-08-26 kl. 23:30.
Citera
2016-08-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Så du ser inte det ologiska i att slumpartade sannolikhetsvågor skapar en fullt determiniserad värld av kausalitet? Om världen till sin grund bygger på slump, hur kommer det sig att inte jag är en rosa elefant som äter surströmming just nu?
Jag skrev att det finns teorier där det skapas parallella världar. Plural och inte singular. Om dessa teorier stämmer står hela universum i superposition. Den totala mängden av alternativa världar är given och om alla utfallen existerar så finns det inget utrymme för slump.

En sådan fysik tillåter att du är både rosa elefant och människa samtidigt. Det är mer av ett identitetsproblem. För att vara samma individ behöver dina olika gestaltningar åtminstone ha gemensam barndom. Och då kan man ju undra vad du fick för välling som gjorde dig till rosa elefant i den ena framtiden och människa i den andra.

Nu kan jag inte veta om det är så, eftersom teorierna om parallella världar synes vara synnerligen svåra att falsifiera. Men det gäller även teorierna om kvantmekanisk slump. Vi tror att vissa händelser är slumpmässiga därför att vi inte har den blekaste aning om hur vi skulle kunna förutse dem.
Citera
2016-08-26, 23:32
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Så är det.
Inget kan dock agera utan hänsyn till naturlagarna. Man kan bara agera i hänsyn till naturlagarna.

Citat:
Visst påverkar omgivningen mina val, men jag kan också välja att ignorera omgivningen i viss utsträckning.
Jaha?

Citat:
Om någon håller en pistol mot mitt huvud så kan jag välja att avslöja var pengarna är, eller så kan jag välja att inte göra det. Fortfarande fritt val.
hehe
Det var någon eller någonting som fick dig att välja eller inte välja det. Din pappa kanske lärde dig att det är säkrare att bara ge ifrån sig pengarna, eller din mamma lärde dig att aldrig ge pengar till tjuvar. Det kan ha varit vad som helst men man kan inte bara trolla fram val ur arslet. Vilket val det än är så kommer du välja ett av dem av en anledning. En anledning som var bortom din kontroll. Du baserar alla din val på dessa anledningar som du inte kontrollerar, därav är viljan inte fri.

Schopenhauer sa: Der Mensch kann tun was er will; er kann aber nicht wollen was er will. Översättning: Man kan göra vad man vill, men man kan inte välja vad man vill.
Citera
2016-08-26, 23:41
Bannlyst
Citat:
Vilket val det än är så kommer du välja ett av dem av en anledning. En anledning som var bortom din kontroll. Du baserar alla din val på dessa anledningar som du inte kontrollerar, därav är viljan inte fri.
Varför skulle anledningen vara bortom min kontroll? Varför skulle jag basera mina val på anledningar som jag inte kontrollerar? Självklart har jag fri vilja eftersom jag kan välja att resa handen när jag vill om jag vill det.... (nu gjorde jag det igen). Och hellre baserar jag mina val såklart på anledningar som jag kan kontrollera.

Citat:
Schopenhauer sa: Der Mensch kann tun was er will; er kann aber nicht wollen was er will. Översättning: Man kan göra vad man vill, men man kan inte välja vad man vill.
På inget sätt går statementet mot "fri vilja".
Citera
2016-08-26, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag skrev att det finns teorier där det skapas parallella världar. Plural och inte singular. Om dessa teorier stämmer står hela universum i superposition. Den totala mängden av alternativa världar är given och om alla utfallen existerar så finns det inget utrymme för slump.

En sådan fysik tillåter att du är både rosa elefant och människa samtidigt. Det är mer av ett identitetsproblem. För att vara samma individ behöver dina olika gestaltningar åtminstone ha gemensam barndom. Och då kan man ju undra vad du fick för välling som gjorde dig till rosa elefant i den ena framtiden och människa i den andra.

Nu kan jag inte veta om det är så, eftersom teorierna om parallella världar synes vara synnerligen svåra att falsifiera. Men det gäller även teorierna om kvantmekanisk slump. Vi tror att vissa händelser är slumpmässiga därför att vi inte har den blekaste aning om hur vi skulle kunna förutse dem.
Man ska inte tro på allt vetenskapsmännen tutar i en
Citera
2016-08-26, 23:48
Medlem
Citat:

Varför ska vi inte det?

Pro.
Citera
2016-08-26, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Varför ska vi inte det?

Pro.
För dom kan ha fel.
hehe
Citera
2016-08-26, 23:51
Medlem
Citat:
För dom kan ha fel.
hehe

Varför kan de ha fel?
Citera
2016-08-26, 23:52
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Varför skulle anledningen vara bortom min kontroll? Varför skulle jag basera mina val på anledningar som jag inte kontrollerar?
Valde du att födas? Valde du dina föräldrar? Valde du din kropp? Valde du din hjärna? Valde du vilket dagis du skulle gå på? Valde du dina klasskamrater? Dina skolfröknar? Väljer du vädret?

Valde du något av det (eller något annat) fanns det en anledning som det i sin tur fanns en anledning till osv osv tills vi kommer till big bang. Jag lovar att du inte valde att starta universum.

Citat:
På inget sätt går statementet mot "fri vilja".
Definiera då gärna "statementet".
Senast redigerad av Kleop 2016-08-27 kl. 00:01.
Citera
2016-08-26, 23:55
Medlem
Citat:
Samtidigt kan vi inte göra som Påven och efter egna preferenser välja ut vilka bibelstycken som är Guds ord och vad som är trams. Utan konsekvent värdering gör vi religion av vetenskapen.
Citera
2016-08-26, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Varför kan de ha fel?
För att de inte är rationella. Till grund för den moderna vetenskapen ligger en filosofi. Filosofin Empirisk materialism, som inte kan falsifieras. Man använder sig t.ex. av kausalitet och matematik som inte är något materiellt, utan tanke.
Citera
2016-08-27, 00:01
Bannlyst
Citat:
Valde du att födas? Valde du dina föräldrar? Valde du din kropp? Valde du din hjärna? Valde du vilket dagis du skulle gå på? Valde du dina klasskamrater? Dina skolfröknar? Väljer du vädret?

Valde du något av det fanns det en anledning som det i sin tur fanns en anledning till osv osv tills vi kommer till big bang. Jag lovar att du inte valde att starta universum.
Jag valde inget av det där. Du får skriva om så jag förstår. Möjligen startade jag universum, men jag måste ha glömt det i så fall.

Citat:
Definiera då gärna "statementet".
Nä, du posta det, så du får definiera det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här