Citat:
Ursprungligen postat av
jeanclaudevandamme
Så du ser inte det ologiska i att slumpartade sannolikhetsvågor skapar en fullt determiniserad värld av kausalitet? Om världen till sin grund bygger på slump, hur kommer det sig att inte jag är en rosa elefant som äter surströmming just nu?
Jag skrev att det finns teorier där det skapas parallella världar. Plural och inte singular. Om dessa teorier stämmer står hela universum i superposition. Den totala mängden av alternativa världar är given och om alla utfallen existerar så finns det inget utrymme för slump.
En sådan fysik tillåter att du är både rosa elefant och människa samtidigt. Det är mer av ett identitetsproblem. För att vara samma individ behöver dina olika gestaltningar åtminstone ha gemensam barndom. Och då kan man ju undra vad du fick för välling som gjorde dig till rosa elefant i den ena framtiden och människa i den andra.
Nu kan jag inte veta om det är så, eftersom teorierna om parallella världar synes vara synnerligen svåra att falsifiera. Men det gäller även teorierna om kvantmekanisk slump. Vi tror att vissa händelser är slumpmässiga därför att vi inte har den blekaste aning om hur vi skulle kunna förutse dem.