2016-08-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Om vi inte har fri vilja så måste det naturligtvis vara att de i större usträckning agerar utefter miljön de är i men är det verkligen detta vi ser?
Det finns ingen konflikt mellan kvantmekanisk slump och determinism. Idéerna om parallella världar där slumpen förgrenar framtiden ger också ett deterministiskt utfall, dvs. allt som kan inträffar.

Idén om en fri vilja är både praktiskt och moraliskt rimlig, att leva utifrån motsatsen vore förödande. Men i ett materialistiskt universum är den likväl en illusion.

Motsatsen till att agera förutsägbart (sakna fri vilja) är att agera irrationellt. Men hur skulle en sådan hjärna vara konstruerad?
Citera
2016-08-26, 22:18
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Nä, vi har fri vilja för jag kan välja att resa min hand.
Vilket jag gjorde precis.
Alltså fri vilja.

(va tvungen att testa att jag fortfarande hade det)
Hur var det valet fritt?
Citera
2016-08-26, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Hur var det valet fritt?
Hur var det inte fritt?

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det finns ingen konflikt mellan kvantmekanisk slump och determinism.

Så du ser inte det ologiska i att slumpartade sannolikhetsvågor skapar en fullt determiniserad värld av kausalitet? Om världen till sin grund bygger på slump, hur kommer det sig att inte jag är en rosa elefant som äter surströmming just nu?
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2016-08-26 kl. 22:26.
Citera
2016-08-26, 22:50
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Hur var det inte fritt?
Nej, det är inte det fungerar. Det är inte hur något av detta fungerar! Du kommer med ett påstående vilket innebär att du måste bevisa det. Se "Bevisbörda".

Men visst, det var inte fritt eftersom att du inte valde att du ville lyfta din hand. Såklart gjorde du det du ville men det är inte att förväxla med att välja fritt vad man vill. Din vilja är inte något du har kontroll över.

Har du något argument utöver Jag tänker att jag ska göra nåt och sen gör jag det därför har jag fri vilja så vill jag gärna höra det.
Senast redigerad av Kleop 2016-08-26 kl. 22:58.
Citera
2016-08-26, 22:53
Bannlyst
Citat:
Nej, det är inte det fungerar. Det är inte hur något av detta fungerar! Du kommer med ett påstående vilket innebär att du måste bevisa det. Se "Bevisbörda".
Vill du ha empiriska bevis? Vill du se en demonstration?
Jag kan också göra så kallade "silly walks"
https://www.youtube.com/watch?v=iV2ViNJFZC8

Citat:
Din vilja är inte något du har kontroll över.
Nej.. haha... Nej du har nog rätt. Jag har alltid känt mig lite radiostyrd. Självklart är det någon annan som kontrollerar min vilja. Men vem?
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2016-08-26 kl. 22:56.
Citera
2016-08-26, 22:56
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Vill du ha empiriska bevis? Vill du se en demonstration?
Jag kan också göra så kallade "silly walks"
https://www.youtube.com/watch?v=iV2ViNJFZC8
Okej. Vet du varför du gör det? För att bevisa någonting för mig. Se mitt tidigare inlägg som jag redigerade.

Citat:
Nej.. haha... Nej du har nog rätt. Jag har alltid känt mig lite radiostyrd. Självklart är det någon annan som kontrollerar min vilja. Men vem?
Typ allt annat som påverkar dig. Jag till exempel, när jag säger att du ska bevisa nåt.
Citera
2016-08-26, 22:59
Bannlyst
Citat:
Okej. Vet du varför du gör det? För att bevisa någonting för mig. Se mitt tidigare inlägg som jag redigerade.
Jag kan också välja att inte göra det.
Citera
2016-08-26, 23:01
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Jag kan också välja att inte göra det.
Ja, men du kunde inte ha valt någonting annat och du kan aldrig välja någonting annat än det du kommer att välja.
Citera
2016-08-26, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ja, men du kunde inte ha valt någonting annat och kan aldrig välja någonting annat än det du kommer att välja.
Jag skulle kunna välja att röka en cigarett.
Citera
2016-08-26, 23:04
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Jag skulle kunna välja att röka en cigarett.
Använd en vaporizer istället. Bättre för lungorna.
Citera
2016-08-26, 23:08
Bannlyst
Citat:
Du kan aldrig välja någonting annat än det du kommer att välja.
På vilket sätt menar du att det är bestämt? Sitter du i en tidsmaskin och vet exakt vilka val jag skall göra? (Eller är du Gud? Om du är det lovar jag att inte säga det till nån.)
Citera
2016-08-26, 23:15
Medlem
Kleops avatar
Citat:
På vilket sätt menar du att det är bestämt? Sitter du i en tidsmaskin och vet exakt vilka val jag skall göra? (Eller är du Gud? Om du är det lovar jag att inte säga det till nån.)
Det jag menar är att det måste sitta en aktör i din hjärna som på något sätt agerar utan att behöva ta hänsyn till naturlagarna för att dina val ska vara fria, annars kommer de påverkas av omgivningen på ett mer eller mindre förutsägbart sätt.
Senast redigerad av Kleop 2016-08-26 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in