Citat:
Ursprungligen postat av
JanTaliban
Jag kan konstatera (hm ... jag menar fastställa) att efter en snabb titt i ordboken så får man en lista med ”onödiga” lånord i svenskan. Jag skiter i de tyska lånorden (typ anfall = framlopp), för de smälter ju in i svenskan så bra.
*ORDLISTA*
Puh … nu orkar jag inte mer …
Förresten, hur många ”svenska” ord har tex jobb ersatt? Arbete, arbetsplats, anställning, städsel, slit, verk, verkstad, verksamhet, alster, ansträngning, yrke, uppdrag, uppgift, krångel, besvär … Så kom inte dragandes med att lånord tvunget BERIKAR språket.
Tack för ditt intressanta inlägg. Jag uppskattar besväret du tog för att skapa den här listan, men i den här tråden letar jag egentligen efter
arvord som ersattes av lånord, inte neologismer. Och jag håller absolut inte med om din uppfattning att man bör skita i den (låg)tyska lånen, för det är precis denna påverkan som har resulterat i att det svenska språket har förlorat sitt nordiska karaktär! Enligt min åsikt är ord som
spörja, varda, röna och
skönja finare än
fråga, bliva, försöka och
förstå.
Men...! Listan skulle passa perfekt i en annan tråd jag skapade innan, nämligen
tråden där man diskuterar hur svenskan skulle ha sett ut idag om den hade fört en språkpolitik jämförbar med isländskan.