Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-08-26, 20:30
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Sa du koloni? Intressant.

Sa du "lära av historien"? Intressant.

Nån som ser en röd tråd här? Inte? Då ska Tant Lulu förklara.
Frankrike (mfl länder) hade garanterat aldrig haft det här problemet om det inte vore för att man för flera hundra år sedan gemensamt i många länder i Europa ansåg att "Nu går det bra för oss, men hur går det för Afrika? Ska vi inte ta och civilisera de där vildarna? Det vore väl inte mer än humant? Och samtidigt norpa en del av deras naturresurser, det vore väl inte mer än rätt? Samtidigt blir vi en stormakt med många länder under vårt styre".

Så kolonialister/imperialister hoppade omkring på den afrikanska kontinenten och sa "nu är det här landet brittiskt, nu är det här landet franskt, nu är det här landet spanskt..." Halva Afrika tog Frankrike över.
Så småningom fortsatte fransmännen framfarten i Asien och sedermera Nordamerika (halva Canada) . Och även delar av dagens USA.
Listan på länder blev LÅNG.

Wiki:

Och dessa länders befolkning, inklusive de som ännu ej hade fötts, åtminstone fram till 1969, fick franskt medborgarskap. DÄRFÖR finns många i Frankrike. Man krigade t o m med England, Portugal och Spanien om dessa länder.
Komplett lista på länder (mer eller mindre de som än idag är franskspråkiga)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_French_possessions_and_colonies
Bl a Tunisien, Algeriet, Marocko, Gabon, ett stort antal länder.

Så om ni vill klaga på att det är många muslimer i Frankrike, Storbritannien, etc, klaga på imperialisterna, kolonisatörerna, dessa stora män med stora idéer . De är också att tacka för Afrikas ekonomiska framfart, ty innan de kom till Afrika fanns inga asfalterade vägar, inga flygplatser, inga skolor eller sjukhus.
Vad vill du egentligen ha sagt? Att Europa har sig självt att skylla för vad vissa länder höll på med för 300 år sedan? På vilket sätt vore det att lära av historien? Det är ju, ytterst välvilligt tolkat, möjligen till någon del en konsekvens av kolonialtiden men om vi tittar på lite modernare historia kan vi se att blandning av olika etniciteter var en bidragande orsak till andra världskriget. Den jämförelsen är både mer aktuell, relevant och sann än den med kolonialtiden.
Citera
2016-08-26, 20:39
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/franska-stader-trotsar-beslut-om-burkini

Ännu finns det hopp
Citera
2016-08-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1

Ännu finns det hopp

Ja du ser. Finns ryggrad bland de som inte tillhör eliten.

En stor majoritet i Frankrike vill ha ett förbud. Om ett år är det val i Frankrike. Hur tror ni fransmännen kommer rösta?

Antingen genomför den regerande regeringen förbudet annars kommer fransmännen rösta på Le pen i ännu större utsträckning.

Det är med skräckblandad förtjusning jag på avstånd ser vad som händer i Europa och i USA just nu. Aldrig förr har väl establemanget varit så skitnödiga som nu. Hur ska de göra?? Hur länge kan minoriteten styra skutan tvärtemot vad majoriteten vill?

2016 är det val i USA med hatade Trump.

2017 är det val i Tyskland med AD och i Frankrike med Le pen.

2018 är det vår tur med SD på framarch.

Lägg därtill Brexit och en växande islamistisk stat under en diktator som utpressar EU ( Turkiet) Du har den sovande och beräknande björnen i Öst.

Sen har du alla " flyktingar" IS krigare som är här och kommer för att slakta européer.

Det ser ut att bli en stökig framtid hörni.
Citera
2016-08-26, 22:10
Medlem
kottedelakottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Sa du koloni? Intressant.

Sa du "lära av historien"? Intressant.

Nån som ser en röd tråd här? Inte? Då ska Tant Lulu förklara.
Frankrike (mfl länder) hade garanterat aldrig haft det här problemet om det inte vore för att man för flera hundra år sedan gemensamt i många länder i Europa ansåg att "Nu går det bra för oss, men hur går det för Afrika? Ska vi inte ta och civilisera de där vildarna? Det vore väl inte mer än humant? Och samtidigt norpa en del av deras naturresurser, det vore väl inte mer än rätt? Samtidigt blir vi en stormakt med många länder under vårt styre".

Så kolonialister/imperialister hoppade omkring på den afrikanska kontinenten och sa "nu är det här landet brittiskt, nu är det här landet franskt, nu är det här landet spanskt..." Halva Afrika tog Frankrike över.
Så småningom fortsatte fransmännen framfarten i Asien och sedermera Nordamerika (halva Canada) . Och även delar av dagens USA.
Listan på länder blev LÅNG.

Wiki:

Och dessa länders befolkning, inklusive de som ännu ej hade fötts, åtminstone fram till 1969, fick franskt medborgarskap. DÄRFÖR finns många i Frankrike. Man krigade t o m med England, Portugal och Spanien om dessa länder.
Komplett lista på länder (mer eller mindre de som än idag är franskspråkiga)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_French_possessions_and_colonies
Bl a Tunisien, Algeriet, Marocko, Gabon, ett stort antal länder.

Så om ni vill klaga på att det är många muslimer i Frankrike, Storbritannien, etc, klaga på imperialisterna, kolonisatörerna, dessa stora män med stora idéer . De är också att tacka för Afrikas ekonomiska framfart, ty innan de kom till Afrika fanns inga asfalterade vägar, inga flygplatser, inga skolor eller sjukhus.

Jag känner historia, du behöver inte skriva det. What goes around comes around Jag bryr mig inte om Frankrike eller UK, men varför för imperialism, kolonialism ansvar ska ta också länder som t.ex. Ungern, Polen osv. och även Sverige? Som hade ingenting att göra med den business?
Citera
2016-08-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Argumenten från islamister, twitter-vänstern och andra avgrundsmänniskor är fåniga jämförelser med att "om jag som man tvingas bära kortbyxor" och "man har rätt att klä sig som man vill" och slikt strunt.

Problemet är bara att de har helt fel, som vanligt. Varken i lag eller sedvanerätt finns det någon självklar rätt att få klä sig som man vill. Särskilt inte vad gäller sådant som kan uppfattas som politiska och/eller religiösa symboler.

Visst finns det regler för hur man får klä sig, fast de flesta följer dem så självklart så de inte märker att det finns förbud.

Man får t ex inte gå naken omkring på allmän plats. Jag tror inte ens att man får vara naken och stå upp på sin balkong (om man kryper ut och in på balkongen och den har ogenomskinligt material i väggarna tror jag att man får vara naken).

På samma sätt som det finns regler om att man inte får vara avklädd hur mycket som helst kan dte mycket väl införas regler om att man inte får vara påklädd hur mycket som helst.
Citera
2016-08-26, 22:22
Medlem
Citat:

Ännu finns det hopp
Det finns en helt annan stake i det franska folket - och korsikanerna ska vi inte ens tala om. Borgmästaren i Sisco säger att "det fanns risk för att folk skulle dödas" om förbudet mot burkini inte införts. Det är enorma spänningar mellan korsikaner och muslimer, efter en islamisk attack mot ambulanspersonal tidigare i år.
Senast redigerad av weseeyou 2016-08-26 kl. 22:26.
Citera
2016-08-27, 01:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottedelakotte
Jag känner historia, du behöver inte skriva det. What goes around comes around Jag bryr mig inte om Frankrike eller UK, men varför för imperialism, kolonialism ansvar ska ta också länder som t.ex. Ungern, Polen osv. och även Sverige? Som hade ingenting att göra med den business?
Nej jag vet, det är ju det som gör saken så jävla fucked up sinnessjuk. Sverige har på något sätt dragit det kortaste halmstrået... EU är bra på att utnyttja Sverige också, betala till andra länder ska vi göra, men få bidrag själva? Bah, otänkbart!
Citera
2016-08-27, 06:20
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottedelakotte
Det finns konstigt nog massor av svenskar, främst journalister, som ser som sin uppgift att säga att vi minsann inte var bättre. Som om kolonialismens eventuella brott smittade via hudfärgen. Sen lägger de till att Sverige ju hade en koloni för 200 år sedan där tusentals nu firar sin Svenska historia. Förresten kan järnet i slavskeppens bojor ha varit tillverkat i Sverige. Ja de tycker verkligen att detta bevisar vår skuld. ( Och konstigt nog har de inga problem med att vi sålde slavar till muslimerna i Miklagård )
Citera
2016-08-27, 06:41
Medlem
Herostratoss avatar
Kan inte burkinibärarna åka tillbaks till öknen? Där kan de ägna sig åt kusingifte och burkinibärande bäst fan de vill.
Citera
2016-08-27, 06:52
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är bara att hålla med. IS och islamister som stöder terrorhandlingar har som största mål att splittra muslimer i Europa från samhället. När bastanta poliser hotar muslimska kvinnor med pepparspray så har man god hjälp. Har sällan hört talas om något så idiotiskt och nu upphävs förbudet mot burka på badstranden tillfälligt. Frankrike, frihetens land.

Du menar att det är frihet med religöst hederförtryck?
Är du även mot Frankrikes förbud mot religös klädsel i skolor?
Skall vi tillåta islamisering för att inte riskera terror? Vem har vunnit då?
Fuck off med det. Avbryt islamiseringen. Vill man ha sharia får man ha det någon annanstans.
Citera
2016-08-27, 06:56
Medlem
Citat:

Ännu finns det hopp

Citat:
Muslimerna har tackat mig eftersom deras religion predikar fred och förståelse mellan folk.

Någon borde läsa på om Islam
Citera
2016-08-27, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrOneBuying
Så du tycker att ingen ska ha ansvaret att hjälpa individer som befinner sig i krigszoner, jag tror du skulle ha en annan åsikt om du var olycklig nog att föddas i en sämre del av världen

Varför ska vi bry oss om vad som händer på andra sidan jordklotet? Knappast vårat krig eller våran tro som orsakat all förödelse. Så fort flyktingarna kommer hit så ökar våldet i landet och handgranater tas in på löpande eld. Sverige är inte redo för att hjälpa någon vi behöver snarare HJÄLP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in