Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-08-26, 11:36
Avstängd
konstapels avatar
Argumenten från islamister, twitter-vänstern och andra avgrundsmänniskor är fåniga jämförelser med att "om jag som man tvingas bära kortbyxor" och "man har rätt att klä sig som man vill" och slikt strunt.

Problemet är bara att de har helt fel, som vanligt. Varken i lag eller sedvanerätt finns det någon självklar rätt att få klä sig som man vill. Särskilt inte vad gäller sådant som kan uppfattas som politiska och/eller religiösa symboler.
Citera
2016-08-26, 11:36
Om män hade legat fullt påklädda på stranden och fluktat på halvnakna kvinnor/män på stränderna, så hade det nog låtit annorlunda.

Och vad tycker de muslimska männen om att deras kvinnor ligger där, bland en massa halvnakna människor/män?
Citera
2016-08-26, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hitler samarbetade med muslimerna.
Om Hitler favoriserat judarna så hade han med största sannolikhet vunnit kriget genom atombomen som judarna tog fram.
Resten är historia!

Det var nog ont tid snarare. Hitler hade massor med teknologi som fiende saknade, bl a V2 rakterna. Med hade varit nice om Hitler hade lyckas få fram A Stridsmedel redan 1943 och bestycka V2 raketer med, så man kunde skicka emot det slaviska slöddret vid Stalingrad.
Citera
2016-08-26, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Har du badat på Rivieran? De badstränder som är öppna för alla i Frankrike är det just för att det offentliga har ställt dem till förfogande, städat upp litet osv. I städer som Menton, Nice, Cannes etc är en hel del av strandsträckorna vid och nära dessa städer privata plager - man måste vara medlem i en viss förening/klubb eller alternativt betala inträde till en privat ägare för att få komma in och kunna bre ut sin badfilt. Så har det alltid varit, Frankrike har ingen allemansrätt som i Sverige och de litet rikare tenderar att bada för sig, i sin egen krets.

Både på de privata plagerna och på den allmänna stranden gäller de ordningsregler som ägaren ställer upp. Den öppna badstranden är lika mycket "offentligt rum" som skolan eller rådhuset. I Sverige kan man möjligen kliva in och låtsas som att badstranden är ett ingenmansland utan någon annan regel än "att vara hyggliga mot varandra" men i Frankrike är detta inte möjligt (inte heller i England, Italien eller USA f ö).

Det finns ordningsregler överallt. Allemansrätten har ordningsregler. Offentliga platser har ordningsregler.
Det här är ingen ordningsregel utan ett riktat förbud mot en viss sorts klädesplagg som bärs av en viss grupp i samhället. Och svårigheten att motivera förbudet är stort.
Man kan alltid krysta ur sig att det skulle handla om skydd av bäraren eller att klädesplagget skulle symbolisera extremism.
Men det är ju bara trams. Trogna muslimer godkänner inte burkinin eftersom den sitter för tajt. Inga kvinnor har utfört attacker i burkini. Muslimska kvinnor är utsatta från 2 håll. Dels från starka antimuslimska stämningar dels från extremister och förtryckare.
Så det är extremt liten chans att burkiniförbud har någon som helst effekt på problemet man vill komma åt.
Burkinin är totalt irrelevant.
Senast redigerad av Svartheden 2016-08-26 kl. 11:48.
Citera
2016-08-26, 11:50
Medlem
MrSvenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Tycker att vi skall deportera alla muslimer som vägra att anpassa sej. Europa skall inte ta emot MENA invandrare överhuvudtaget.
skulle det inte vara bättre att kanske deportera alla terrorister och kriminella istället för alla muslimer tänk på det.
Citera
2016-08-26, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvenn
skulle det inte vara bättre att kanske deportera alla terrorister och kriminella istället för alla muslimer tänk på det.

Det är inte Europas sak att ta emot MENA invandrare.
Citera
2016-08-26, 11:59
Medlem
Citat:
Det är inte Europas sak att ta emot MENA invandrare.
Så du tycker att ingen ska ha ansvaret att hjälpa individer som befinner sig i krigszoner, jag tror du skulle ha en annan åsikt om du var olycklig nog att föddas i en sämre del av världen
Citera
2016-08-26, 12:11
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Jag tror den här åtgärden är ett misstag som kommer försvåra Frankrikes framtida åtgärder för att begränsa avarterna inom islam och deras framfart i landet eftersom den helt saknar precision. Den kommer bjuda in till offerbeteenden och ge muslimerna stöd från vänstergrupper som tar alla argument de kan hitta för att jämföra detta med tredje riket och andra dumheter. Bara i Sverige har nästan varje PK-fjant skrivit en krönika eller ett FB-inlägg om detta redan, det är som de har fått en gratisboll att smasha på.

En olycklig start på Frankrikes uppvaknande helt enkelt. De borde inrikta sig direkt på skäggiga män som delar ut flygblad om Sharialagar istället.

Det här är lite min tanke kring det hela också. Känns fegt att ge sig på kvinnorna som trots allt många gånger lider under det islamistiska förtrycket. Jag förstår fransmännens ilska men nu riktas den helt fel. Att tvinga av några badande kvinnor deras burkini kommer inte att hjälpa ett dugg för att hindra islams framfart i landet utan bara lindra ilskan tillfälligt hos några få kritiker.
Citera
2016-08-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det finns ordningsregler överallt. Allemansrätten har ordningsregler. Offentliga platser har ordningsregler.
Det här är ingen ordningsregel utan ett riktat förbud mot en viss sorts klädesplagg som bärs av en viss grupp i samhället. Och svårigheten att motivera förbudet är stort.
Man kan alltid krysta ur sig att det skulle handla om skydd av bäraren eller att klädesplagget skulle symbolisera extremism.
Men det är ju bara trams. Trogna muslimer godkänner inte burkinin eftersom den sitter för tajt. Inga kvinnor har utfört attacker i burkini. Muslimska kvinnor är utsatta från 2 håll. Dels från starka antimuslimska stämningar dels från extremister och förtryckare.
Så det är extremt liten chans att burkiniförbud har någon som helst effekt på problemet man vill komma åt.
Burkinin är totalt irrelevant.

Din beskrivning av myndighetrnas beslut och bakgrunden till dem är inte riktig. Besluten är en följd av kravallerna på stranden i Sisco på Korsika och terrorattackerna i Nice och mordet på den katolske prästen. Myndigheterna vill undvika våld och upplopp och anser att det är proportinerligt att införa ett tillfälligt förbud mot klädsel som kan provocera fram sådana våldsamheter mot den traumatiska bakgrunden. Beslutet på Korsika togs för att skydda den Nordafrikanska befolkningen. Ingenstans i ordningsregeln nämns burka eller burkini. Den anger i stället klädsel som strider mot goda seder och den lagstadgade principen om sekularisering. Att det huvudsakligen är islams kvinnofientliga attribut som kommer att träffas av den är självklart.

Det är för övrigt redan sen länge förbjudet i Frankrike att på allmän plats ha klädsel som skymmer ansiktet. Det syftar så klart också mot just burkan och niqaben. Det har varit en av de bästa åtgärderna som nåt land har tagit för muslimska kvinnor. Det funkar utmärkt nu.

Vi får se i dag om den franska högsta förvaltningsdomstolen underkänner beachbesluten eller inte. De kan mycket väl häva besluten på formell grund, d.v.s. att de lokala lagstiftarna inte har behörighet att fatta såna beslut. I sak hoppas jag att besluten står sig. Det är rätt att göra allt som går för att hindra islams utbredning i samhällsbygget.
Citera
2016-08-26, 12:26
Citat:
Ursprungligen postat av mrOneBuying
Så du tycker att ingen ska ha ansvaret att hjälpa individer som befinner sig i krigszoner, jag tror du skulle ha en annan åsikt om du var olycklig nog att föddas i en sämre del av världen

Ingen kollar ju om de kommer från krigszoner. Vi har dessutom en uppsjö av "speciella skäl" som ger PUT. Någonstans måste man ju dra gränsen, eller?

Jag är född i Sverige, men har det sämre än många av andra svenskar. Jag har alltså fötts i en sämre "del" av Sverige. Och i en tid där svenskar inte prioriteras i Sverige. Var ska jag fly, vem ska ta hand om mig?

Få saker är gratis här i livet.
Är jag på stranden, så vill jag kunna sola och njuta fullt ut.
Inte bli uttittad av fullt påklädda män och kvinnor som bara vill göra ett statement för sin religion, eller flukta på andra som klär av sig.
Begriper faktiskt inte vad de ska på stranden att göra överhuvudtaget?
Citera
2016-08-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Ingen kollar ju om de kommer från krigszoner. Vi har dessutom en uppsjö av "speciella skäl" som ger PUT. Någonstans måste man ju dra gränsen, eller?

Detta svarar ju inte på frågan dock. Han undrade ju vem du anser ska vara ansvarig att hjälpa människor i krigszoner.

Citat:
Jag är född i Sverige, men har det sämre än många av andra svenskar. Jag har alltså fötts i en sämre "del" av Sverige. Och i en tid där svenskar inte prioriteras i Sverige. Var ska jag fly, vem ska ta hand om mig?

Men buhu.. Du jämför att ha det lite tufft i ett av världens bästa länder vs att fly från saker du inte ens kan föreställa dig.

Du får barnbidrag, sen mer bidrag om du utbildar dig + betald utbildning, du får nästan gratis sjukvård, får du inget jobb finns soc och a-kassa, sen får du pension efter en viss ålder. Vad precis saknar du?

Citat:
Få saker är gratis här i livet.
Är jag på stranden, så vill jag kunna sola och njuta fullt ut.
Inte bli uttittad av fullt påklädda män och kvinnor som bara vill göra ett statement för sin religion, eller flukta på andra som klär av sig.
Begriper faktiskt inte vad de ska på stranden att göra överhuvudtaget?

Jag begriper inte varför någon är på stranden i huvud taget, det är där sand möter vatten, vad i helvete är speciellt? MEN, det är inte upp till mig att kritisera andras motiv, precis som att det inte är din ensak varför eller om dessa människor är på stranden.
Citera
2016-08-26, 13:36
Medlem
Citat:
Vad gör muslimer i Europa över huvud taget? Muslimerna tränger sej in Europa som värsta inkräktare och sedan vägra det följa våra lagar.

Alla som som konverterar till Islam men som är födda i EU då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in