Här är den mest positiva tolkningsmöjligheten av allt som händer hos Trump just nu:
Trump's big immigration reversal shaped by Christie, Giuliani says
Citat:
In addition, Giuliani said two significant planks from Christie's own immigration plan will be announced as part of Trump's border security approach in the weeks ahead.
"He's going to talk about biometrics and E-Verify," Giuliani said, referring to Christie's previous calls to track immigrant visas like overnight packages, and for all employers to make mandatory use of the U.S. Department of Homeland Security's E–Verify system, which allows businesses to determine the eligibility of their employees to work in the U.S.
Om man alltså har en plan för att på ett smart sätt använda modern teknik (som inte funnits tillgänglig förut) på ett sätt som effektivt täpper till alla möjligheter till illegal invandring (trots att man är i landet), så skulle en mass-amnesti från Trump inte längre vara samma stora katastrof.
Mitt argument, som jag tjatat om till leda, är ju att ytterligare en mass-amnesti bara skulle ge incitament till ännu mer illegal invandring. Och för varje ny amnesti så växer den illegala invandringen exponentiellt (pga dess incitament). Det är ju det mönstret vi har sett från Reagan till Bush till idag. Men om man hittat smart ett sätt att effektivt bygga elektroniska "murar" inne i landet, så kan det vara så att man kan ha löst problemet en gång för alla. Om det är så, så bryr jag mig inte särskilt om vad man gör med de 11 miljonerna. Jag känner inget behov av att hämnas mot dem eller så, även om law enforcement alltid är bra och rätt. Det enda som är viktigt är att man en gång för alla sätter stopp för de ständiga återfallen i mass-amnestier och den exponentiellt växande illegala invandringen i dess spår.
Sen att Trump dramaturgiskt lägger upp det som han gör är typiskt. Han vill ta udden av alla beskyllningar om att han är en rasist osv. Så istället för att bara gå rätt ut och presentera sitt program, så gör han ett stort propagandaspektakel av det - teater i jätteformat!
Precis som Scott Adams har skrivit:
Con Man or Hitler?
Citat:
Yesterday, Trump doubled-down on “The Softening” as I will start to call it. He hinted at a willingness to NOT deport all 11 million illegal immigrants living in this country. Once again, this directly contradicts the Trump-is-Hitler notion and sent pundits into an even faster spin cycle. I thought Paul Begala was going to have a stroke explaining that Trump’s apparent turnaround on deportation is proof he is a “con man.”
Now things get interesting, because…
The anti-Trumpers have two conflicting mental models of Trump now. Is he a racist or a con man?
Slutsatsen är att Trump är en con man, vilket också är min slutsats.
Precis som jag har skrivit: Han leker med
allas våra känslor. Att det våras för alla former av konspirationsteorier. That it's all smoke and mirrors. Och att vi får hoppas att han gör vad han gör med ett gott slutmål i sikte.