2016-08-26, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HemligPanda
100% energi när dom är ute, och därför behövs en ägare som har en del kunskap och är bestämd. Annars finns det risk för att hunden kör över dig.
Hemma har båda hundarna varit extremt duktiga på att lugna ner sig och är riktiga soffpotatisar som gärna ligger i soffan och tar det lugnt.
Precis så man vill ha sin hund enligt min mening.
Alltid gillat rasen, utseendemässigt. Verkar som en grym hund att ha om man har mycket energi själv.

Börjar bli lite små skruttig gubbe av mig, energin jag har är ej lämpad för en hög energi vovve.
Citera
2016-08-26, 10:44
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogan1
Vill slå ytterligare ett slag för Boerboel. (BB). Den är något större och kraftigare än en CC och enligt min erfarenhet mindre lynnig, och är det en vakthund du vill ha, finns det ingen bättre.

För farmare i Sydafrika är hunden förutom sällskap, en ren livsnödvändighet. Den räddar bokstavligen livet på ägarna, ibland genom sin blotta närvaro och ibland genom att effektivt hindra både två och fyrbenta varelser att åstadkomma skada. De sover alltid bildligt talat med ett öga och ett öra öppet och är beredd att skydda sin ägare med livet som insats.

Vaktegenskaperna sitter djupt i rasens DNA vilket man som ägare inte skall försöka träna bort.

En stor hundkännare i bekantskapskretsen, tillika jägare och hundskötare, försökte vid ett besök hemma hos mig förklara att min hund inte skulle gå ute själv i trädgården eftersom "det är ett alldeles för stort ansvar för en hund". (När vi själva är hemma).
Men med en Boerboel är det precis tvärtom. Det är den rasens jobb att vakta. Då mår den bra och känner sig nyttig.

Gissa hur många återbesök vi fått av irländska asfaltsläggare sen vi skaffade en Boerboel för 6 år sen? Noll!
Rör man sig i trakter med brottslighet, går man säker mot allt utom skjutvapen. Ingen förutom möjligtvis crackpundare försöker sig på något mot en person som kommer med en muskelhund på 55-80 kg. Tiggarna utanför lokala ICA och COOP slipper man också få en mugg uppkörd i ansiktet av.

Flera av ovan egenskaper kan man också få från andra större raser, inklusive CC, Rottis, Dobbe, Alaskan Malamute, andra mastiffer osv. Men det är svårt att få en annan ras med hela det paketet man får med en BB.
Rottis och Schäfer kan i viss mån vara söderavlade, Dobben lynnig, Malamute opålitlig osv.
Ridgbacken vaktar generellt inte men har en lustig egenskap. Den kan mycket väl släppa in en skurk i huset, men sen släpper den inte ut honom. Ridgebacken är en jäkligt trevlig hund i alla fall men kräver ton av motion.

En rastypisk Boerboel sägs ändå vara den enda vakthundsras som kan skilja på vän eller fiende, det vill säga accepterar ägaren en människa så gör även Boerboelen det också. En Boerboel är inte en hundras som ska göra utfall eller morra åt vem som helst.

Lycka till med dina funderingar.

Varför ska man ha en vakthund som väger 90 kg? Dessa hundar fyller ingen funktion i det svenska samhället. De är bara "snuttefiltar" för fegisar.
Citera
2016-08-26, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Varför ska man ha en vakthund som väger 90 kg? Dessa hundar fyller ingen funktion i det svenska samhället. De är bara "snuttefiltar" för fegisar.
Hur är det fegt att ta hjälp av en hund för att försvara ens familj och egendom?
Citera
2016-08-26, 13:40
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenrespekt
Hur är det fegt att ta hjälp av en hund för att försvara ens familj och egendom?

Det är rädda , på gränsen till fega, människor som anser sig behöva något som en Boerboel när det räcker med en hund som är hälften så stor. Jag har ju själv kommit med förslag. Har du inte läst vad jag har skrivit, eller vad?
Citera
2016-08-26, 14:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Det är rädda , på gränsen till fega, människor som anser sig behöva något som en Boerboel när det räcker med en hund som är hälften så stor. Jag har ju själv kommit med förslag. Har du inte läst vad jag har skrivit, eller vad?
Det finns två sorters människor som förpestar trådar om hundar.
1. De självutnämnda experterna som tror de vet o kan allt. Oftast har de haft en hund i hela sitt liv. Fanns en tidigare i tråden som var en riktig idiot som nedvärderade TS pga hans okunskap. Samma okunskap som experten antagligen hade när han köpte sin första hund.
2. Idioter som anser att det förslag man själv gett är det enda riktiga o som sedan gnäller för att folk inte lyssnar på dem.

Vilken tror du att du är?
TS har en kravbild på sin hund. Han vill veta vilken ras han ska köpa. Sedan hoppas jag att han tar hjälp med träningen så vi slipper se hur han skapar ett monster. Men det är en annan femma.
Så hur kan du nu tolka TS som en feg person? Vet du ens hans förutsättningar där han bor? Vet du ens vilket behov av skydd han kan tänkas behöva?
Om inte så kan du kliva ner från dina höga hästar nu.
Citera
2016-08-26, 15:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jag svarar på en direkt fråga från TS. Du spelar pajas i tråd efter tråd. Far åt helvete.
Japp. Finns många som tkr som du i det ämnet. Det brukar vara personer som inser själva att de är korkade.
Men denna tråd handlar mer om TS val av hund o inte vem han är som person.
Även jag rekomenderade snarlik som som du innan jag insåg hans behov. En vacker dag kanske även du inser det behovet.
Citera
2016-08-26, 15:15
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Japp. Finns många som tkr som du i det ämnet. Det brukar vara personer som inser själva att de är korkade.
Men denna tråd handlar mer om TS val av hund o inte vem han är som person.
Även jag rekomenderade snarlik som som du innan jag insåg hans behov. En vacker dag kanske även du inser det behovet.

Vad har jag sagt om TS som person?
Citera
2016-08-26, 20:24
Bannlyst
Citat:
Dom Rhodesian & Snauzern är säkert grymt fina raser. Träffat på en snauzer, ursäkta min stavning nu. Hur som helst, den hunden var en av dom mest finaste hundarna jag stött på. Rhodesian har jag aldrig sett.

Känner lite som det här med hundar är lite som motorcyklar & moppar. Man vill ju inte gå tillbaka till att köra moppe då man väl kört en mc.
Citera
2016-08-26, 20:52
Bannlyst
Till er alla hjälpsamma fb.

Om jag bodde på ett "finare, tryggare" del av Sverige så kanske en snällare hund som en Labrador t.e.x, skulle täcka behovet för "skall" för att hålla ett inbrott borta.

I området där jag bor lgh, är ett sådant område där folk har koll och dom vet vilken hund som är bakom den dörren med den ägaren osv. Ett inbrottsdrabbat område, inbrotten begås en del av boende i närområdet som vet vem som är hemma, hund eller ej osv. "Home invasions" skett också för att ge er en bra bild varför en snäll hund är som ett skämt i mina öron.

Så att klandra mig för att söka en "tuffare" hund, ni har nog levt ett tryggare liv.

Och nej, känner mig ej liten & svag, rädd, tog 140 kilo i bänk om det säger något. Visst jag kan skaffa vapen, men det inte där det sitter.

Citera
2016-09-03, 17:06
Medlem
Citat:

Har aldrig träffat eller sett en BB på 90 kg eller ens i närheten. Min väger 60 kg, min förra vägde 66.

En hund av den storleken har en stor funktion att fylla om man t.ex. inte bor i lägenhet. Den håller familjen trygg och säker, den släpper inte en jävel över bron om vi inte sagt OK, vi behöver aldrig vara oroliga även om vi skulle hamna i ett område som är lite osäkert. Hunden är stor - ja, den är respektingivande, low maintenance, trygg och familjekär. En perfekt hund för många, men inte för alla.

Bor man på landet, håller djur (boskap, får, minkar, hästar) är det den bästa hunden man kan ha. I rasens hemland, Sydafrika är hunden inte bara ett gott sällskap utan en livsnödvändighet för många farmare.
Citera
2017-01-12, 18:14
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag går i banorna och funderar på att skaffa en vakthund och sällskapshund, jag har läst lite och funderar på att skaffa en rottweiler. Vad kan det komma o kosta per månad att ha och fostra en rottweiler tror ni?
Citera
2017-01-16, 07:32
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag går i banorna och funderar på att skaffa en vakthund och sällskapshund, jag har läst lite och funderar på att skaffa en rottweiler. Vad kan det komma o kosta per månad att ha och fostra en rottweiler tror ni?
Har två, ca 3-600 foder per hund , ca3-600 försäkring. thats it. Varken dyr pälsvård eller annat skit, enkla, rätt billiga för storlek o den absolut bästa av alla vaktraser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in