Citat:
Ursprungligen postat av
hogan1
Vill slå ytterligare ett slag för Boerboel. (BB). Den är något större och kraftigare än en CC och enligt min erfarenhet mindre lynnig, och är det en vakthund du vill ha, finns det ingen bättre.
För farmare i Sydafrika är hunden förutom sällskap, en ren livsnödvändighet. Den räddar bokstavligen livet på ägarna, ibland genom sin blotta närvaro och ibland genom att effektivt hindra både två och fyrbenta varelser att åstadkomma skada. De sover alltid bildligt talat med ett öga och ett öra öppet och är beredd att skydda sin ägare med livet som insats.
Vaktegenskaperna sitter djupt i rasens DNA vilket man som ägare inte skall försöka träna bort.
En stor hundkännare i bekantskapskretsen, tillika jägare och hundskötare, försökte vid ett besök hemma hos mig förklara att min hund inte skulle gå ute själv i trädgården eftersom "det är ett alldeles för stort ansvar för en hund". (När vi själva är hemma).
Men med en Boerboel är det precis tvärtom. Det är den rasens jobb att vakta. Då mår den bra och känner sig nyttig.
Gissa hur många återbesök vi fått av irländska asfaltsläggare sen vi skaffade en Boerboel för 6 år sen? Noll!
Rör man sig i trakter med brottslighet, går man säker mot allt utom skjutvapen. Ingen förutom möjligtvis crackpundare försöker sig på något mot en person som kommer med en muskelhund på 55-80 kg. Tiggarna utanför lokala ICA och COOP slipper man också få en mugg uppkörd i ansiktet av.
Flera av ovan egenskaper kan man också få från andra större raser, inklusive CC, Rottis, Dobbe, Alaskan Malamute, andra mastiffer osv. Men det är svårt att få en annan ras med hela det paketet man får med en BB.
Rottis och Schäfer kan i viss mån vara söderavlade, Dobben lynnig, Malamute opålitlig osv.
Ridgbacken vaktar generellt inte men har en lustig egenskap. Den kan mycket väl släppa in en skurk i huset, men sen släpper den inte ut honom. Ridgebacken är en jäkligt trevlig hund i alla fall men kräver ton av motion.
En rastypisk Boerboel sägs ändå vara den enda vakthundsras som kan skilja på vän eller fiende, det vill säga accepterar ägaren en människa så gör även Boerboelen det också. En Boerboel är inte en hundras som ska göra utfall eller morra åt vem som helst.
Lycka till med dina funderingar.
Måste säga att jag gillar ditt inlägg, även om jag kanske inte imponeras lika starkt av rasen.
Boerboel är inte godkänd av SKK heller, eller? Säger inte att det automatisk är en dålig hund för de men det finns ju många andra raser att välja på som är med
Citat:
Ursprungligen postat av
Cougars
En fråga om Boerboel, dreglar den? Den ser typ sån ut.
Japp den dreglar

Som dom flesta andra mastiffer också gör

Men extra städning ingår alltid om man har hund, och lite extra med en mastiff