2016-08-23, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du får självklart tolka in vad du vill i en text, men jag tror att du överreagerar en hel del nu.

Det är din totala okunskap om hundar generellt och din bristande förståelse för hur olika hundar fungerar som gör att jag är ytterst tveksam till att någon av de raserna skulle vara lämplig för dig; inget annat. Att du tar det som ett "påhopp" eller vad det nu är får stå för dig. Jag tycker bara inte att folk ska rekommendera hundar till dig som du inte är lämpade för dig.

Enligt min mening är Provocative2.0 den som gett dig det vettigaste rådet. Köp en retriever som är svart. De brukar vara bra "nybörjarraser" och fungera tillräckligt bra om du vill "skrämma" bort buset och så vidare.

Skaffa inte en hund du inte klarar av (På grund av bristande erfarenhet och förståelse.) så att du blir tvungen att göra dig av med den när den utvecklas till problemhund.

Och där kom den...

Släpp halmdockorna och håll dig till ämnet.
Vad är jag inte har förstått om hundar och berätta mer om mina bristande okunskaper? Du är den urtypiska flashback användaren. Olycklig jävel som tar ut sin olycka på andra.

Fuck u!
Citera
2016-08-23, 13:36
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag har en Ridgeback på åtta månader, men den skäller fan aldrig. Men det kanske kommer när han blir äldre.

Dock är han väldigt lättlärd och en fantastiskt trevlig hund, jag kan verkligen rekommendera den.

Ja min erfarenhet är att den väntar tills det behövs! Typ som när tidningsutdelaren stoppar ner tidningen kl 0400 och han blir lite överraskad för att dra av ett skall så det ringer i öronen, en gång kom en känt hotfull individ och det kände han när denna var trettio meter bort i skogen, la av ett gäng skall då.
Citera
2016-08-23, 13:37
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenrespekt
Jo det var Fila Brasileiro som jag har tänkt på. Men den rasen har fallit bort helt för min del nu.

Har aldrig träffat på en Ridgeback irl. Har du en sådan?

Yes!
Citera
2016-08-23, 13:39
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Syrran har en Rhodesian Ridgeback, och har tidigare haft Riesenschnauzer. Jag skulle rekommendera den senare.

Ja Riesenschnauzer är väl en ganska renodlad vakthund, hade en granne som hade en den stod och skällde på ingenting hela tiden.
Citera
2016-08-23, 14:13
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Vad är jag inte har förstått om hundar och berätta mer om mina bristande okunskaper? Du är den urtypiska flashback användaren. Olycklig jävel som tar ut sin olycka på andra.

Fuck u!
Du skriver att du vill ha en vakt hund. Men menar en skydds hund. Som ska vara sällskap. Du tror att du kan få en skydds hund bara du köper "rätt ras" utan att träna. En hund som är lämplig till skydd kan man inte bara ha som sällskap. Bara för att en ras är lämplig till skydd så är hundar individer. Sen är de inte ok att använda sin hund till skydd vad gör du om den uppfattar ett barn som hotfullt o attackerar och inte släpper? Att släppa och attackera på kommando krävs MASSOR av träning. Mitt förslag är köp en peppar spray o en katt till sällskap.
Citera
2016-08-23, 14:45
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ja Riesenschnauzer är väl en ganska renodlad vakthund, hade en granne som hade en den stod och skällde på ingenting hela tiden.

Det där beror helt på vilken uppfostran hunden får. Syrrans första Riesenschnauzer tog de över från någon annan när han var femton månader. Han hade lärt sig att det var ok att skälla, och de lyckades alrig få honom att sluta. Nästa Riesenschnauzer fick de som valp, och han skällde ytterst lite. Den Rhodesian Ridgeback de har nu skäller i stort sett aldrig utom på uppmaning.

Dessutom är väl inte tanken med en vakthund att den ska stå och skälla åt ingenting, eller?
Citera
2016-08-23, 15:37
Medlem
Vill slå ytterligare ett slag för Boerboel. (BB). Den är något större och kraftigare än en CC och enligt min erfarenhet mindre lynnig, och är det en vakthund du vill ha, finns det ingen bättre.

För farmare i Sydafrika är hunden förutom sällskap, en ren livsnödvändighet. Den räddar bokstavligen livet på ägarna, ibland genom sin blotta närvaro och ibland genom att effektivt hindra både två och fyrbenta varelser att åstadkomma skada. De sover alltid bildligt talat med ett öga och ett öra öppet och är beredd att skydda sin ägare med livet som insats.

Vaktegenskaperna sitter djupt i rasens DNA vilket man som ägare inte skall försöka träna bort.

En stor hundkännare i bekantskapskretsen, tillika jägare och hundskötare, försökte vid ett besök hemma hos mig förklara att min hund inte skulle gå ute själv i trädgården eftersom "det är ett alldeles för stort ansvar för en hund". (När vi själva är hemma).
Men med en Boerboel är det precis tvärtom. Det är den rasens jobb att vakta. Då mår den bra och känner sig nyttig.

Gissa hur många återbesök vi fått av irländska asfaltsläggare sen vi skaffade en Boerboel för 6 år sen? Noll!
Rör man sig i trakter med brottslighet, går man säker mot allt utom skjutvapen. Ingen förutom möjligtvis crackpundare försöker sig på något mot en person som kommer med en muskelhund på 55-80 kg. Tiggarna utanför lokala ICA och COOP slipper man också få en mugg uppkörd i ansiktet av.

Flera av ovan egenskaper kan man också få från andra större raser, inklusive CC, Rottis, Dobbe, Alaskan Malamute, andra mastiffer osv. Men det är svårt att få en annan ras med hela det paketet man får med en BB.
Rottis och Schäfer kan i viss mån vara söderavlade, Dobben lynnig, Malamute opålitlig osv.
Ridgbacken vaktar generellt inte men har en lustig egenskap. Den kan mycket väl släppa in en skurk i huset, men sen släpper den inte ut honom. Ridgebacken är en jäkligt trevlig hund i alla fall men kräver ton av motion.

En rastypisk Boerboel sägs ändå vara den enda vakthundsras som kan skilja på vän eller fiende, det vill säga accepterar ägaren en människa så gör även Boerboelen det också. En Boerboel är inte en hundras som ska göra utfall eller morra åt vem som helst.

Lycka till med dina funderingar.
Citera
2016-08-23, 22:35
Medlem
kanelipullas avatar
Rottweiler helt klart! Snäll som en nallebjörn mot sin familj och en enmanshund. Men enbart som sällskapshund passar väl den inte så där bra. En rottweiler som inte aktiveras kan bli en riktigt farlig i fel händer. Men helt klart en bra vakthund och familjehund!
Citera
2016-08-24, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hogan1
Vill slå ytterligare ett slag för Boerboel. (BB). Den är något större och kraftigare än en CC och enligt min erfarenhet mindre lynnig, och är det en vakthund du vill ha, finns det ingen bättre.

För farmare i Sydafrika är hunden förutom sällskap, en ren livsnödvändighet. Den räddar bokstavligen livet på ägarna, ibland genom sin blotta närvaro och ibland genom att effektivt hindra både två och fyrbenta varelser att åstadkomma skada. De sover alltid bildligt talat med ett öga och ett öra öppet och är beredd att skydda sin ägare med livet som insats.

Vaktegenskaperna sitter djupt i rasens DNA vilket man som ägare inte skall försöka träna bort.

En stor hundkännare i bekantskapskretsen, tillika jägare och hundskötare, försökte vid ett besök hemma hos mig förklara att min hund inte skulle gå ute själv i trädgården eftersom "det är ett alldeles för stort ansvar för en hund". (När vi själva är hemma).
Men med en Boerboel är det precis tvärtom. Det är den rasens jobb att vakta. Då mår den bra och känner sig nyttig.

Gissa hur många återbesök vi fått av irländska asfaltsläggare sen vi skaffade en Boerboel för 6 år sen? Noll!
Rör man sig i trakter med brottslighet, går man säker mot allt utom skjutvapen. Ingen förutom möjligtvis crackpundare försöker sig på något mot en person som kommer med en muskelhund på 55-80 kg. Tiggarna utanför lokala ICA och COOP slipper man också få en mugg uppkörd i ansiktet av.

Flera av ovan egenskaper kan man också få från andra större raser, inklusive CC, Rottis, Dobbe, Alaskan Malamute, andra mastiffer osv. Men det är svårt att få en annan ras med hela det paketet man får med en BB.
Rottis och Schäfer kan i viss mån vara söderavlade, Dobben lynnig, Malamute opålitlig osv.
Ridgbacken vaktar generellt inte men har en lustig egenskap. Den kan mycket väl släppa in en skurk i huset, men sen släpper den inte ut honom. Ridgebacken är en jäkligt trevlig hund i alla fall men kräver ton av motion.

En rastypisk Boerboel sägs ändå vara den enda vakthundsras som kan skilja på vän eller fiende, det vill säga accepterar ägaren en människa så gör även Boerboelen det också. En Boerboel är inte en hundras som ska göra utfall eller morra åt vem som helst.

Coolt. Låter som kung, hur mycket väger eran? Hane?
Citera
2016-08-24, 11:35
Bannlyst
Citat:
Vill slå ytterligare ett slag för Boerboel.

En fråga om Boerboel, dreglar den? Den ser typ sån ut.
Citera
2016-08-24, 16:24
Medlem
bonobonos avatar
Citat:

Måste säga att jag gillar ditt inlägg, även om jag kanske inte imponeras lika starkt av rasen.
Boerboel är inte godkänd av SKK heller, eller? Säger inte att det automatisk är en dålig hund för de men det finns ju många andra raser att välja på som är med
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
En fråga om Boerboel, dreglar den? Den ser typ sån ut.
Japp den dreglar Som dom flesta andra mastiffer också gör Men extra städning ingår alltid om man har hund, och lite extra med en mastiff
Citera
2016-08-26, 07:30
Medlem
HemligPandas avatar
Citat:
Ok! Grymt!
Hur var energin på era hundar? Har fått för mig att dalmatiner har väldigt hög energi!
100% energi när dom är ute, och därför behövs en ägare som har en del kunskap och är bestämd. Annars finns det risk för att hunden kör över dig.
Hemma har båda hundarna varit extremt duktiga på att lugna ner sig och är riktiga soffpotatisar som gärna ligger i soffan och tar det lugnt.
Precis så man vill ha sin hund enligt min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in