Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Jag blandar inte ihop någonting, tekniskt sätt har jag fel och du rätt. I verkligheten har jag rätt och du fel.
nej du har fel både tekniskt och i verkligheten
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Du investerar inte i en bostad som kommer kosta dig 10k i månaden netto, du måste ju förstå att det är en dålig investering om något kommer kosta och aldrig generera kapital. Och det är ingen tillgång med ett svart hål som slukar pengar och energi.
Om samma hyresboende kostar 15 k, så sparar jag 5 k varje månad som jag kan använda till amortering på mina egna lån.
Då är det hyresboendet som är det svarta hålet i sådana fall.
Har jag ett hus med tomt kan jag bygga ett attefallhus och hyra ut det med god förtjänst. Då kan man verkligen snacka om investering.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Men det går ju även att spekulera och hoppas att någon köper samma hus fast mer nedgånget för en större summa pengar en ditt inköpspris + underhåll, vilket faktiskt varit fallet hittills.
Ja och det har jag själv gjort oxå. Men det är svårare att göra samma resa i dagsläget då nyproduktion är överprissatt numera.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
I dagsläget har alla som spekulerat vunnit eftersom priserna ligger på rekord nivåer.
det är till och med bättre än så eftersom kostnaden för att låna pengar är totalt kört i botten. Betalar själv under 1% efter ränteavdrag och rabatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Vad vi diskuterar är om dagens priser på 40.000kr/kvm kommer falla tillbaka eller inte, jag är väl medveten om att det ekonomiskt oftast lönat sig att köpa en bostad, vi är helt överens där.
Det kan nog absolut finnas orter där priserna kan gå ner. Men jag tror inte det är i Sthlm.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Vad du tjänar per månad i förhållande till om du bott i hyresrätt är oväsentligt för marknaden som helhet, det enda väsentliga är vad färskingar är beredda att betala efter att räntan återgått till normala nivåer.
Nej det är absolut inte oväsentligt! För man måste se till alternativen också. De som bor i Sthlm vet att det där med lediga och billiga hyresrätter bara finns i fantasin.