2016-08-25, 21:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Snarare är väl frågan hur man ska försöka undvika skuldsättning och det blir inte lätt om man inte vill bo i spenaten så att säga.

Bor man i hyresrätt kommer man vara indragen i soppan oavsett vad man tycker om det. Skillnaden blir att man kommer att få betala för någon annans lån istället för sina egna.

Och kloka personer vet nog vad som är det bästa alternativet över tid...

Ja det pratas mycket om kriser men kriser har vi alltid haft, de har kommit, blossat upp och sedan lagt sig, allt medan priserna på bostäder bara har tuffat på och vi samtidigt har bott billigt. Den som är hypernervös för alla former av risk kommer på sikt garanterat göra mycket dåliga affärer.
2016-08-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej jag får inga stora utgiftsökningar om räntan höjs med 1 procentenhet och det gäller inte bara mig. Svenskar spar dessutom som aldrig förr, trots de låga räntorna har folk rekordmycket pengar på banken.

Sparar på banken var det.
Det gör mig lite nervös, speciellt när DB varnar om fatala konsekvsener för spararna
https://www.deutschland.de/en/news/warning-of-fatal-consequences
2016-08-25, 21:29
Medlem
Citat:
Men jösses tror du verkligen på det?
Vad grundar du detta på?

"Public Service/SR och Ekot konstaterar att svenska subprimelån lever och frodas. 65 000 svenska hushåll sägs inte klara att räntan stiger 0.64 procentenheter från dagens ca 1.5% för bolån till 2.14%."

http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/subprime-65-000-svenska-hushall-klarar.html
2016-08-25, 21:34
Medlem
Citat:
1. Hört talas om att man kan sälja och köpa en mindre bostad eller byta område så kan man pressa ner lånet?

2. Det är inte seriöst att räkna på några 8% i ränta, när 10-åringen ligger runt 3% oprutat. Vad är det som ska få ekonomin i vår omvärld att börja gå som tåget?

3. Möligt att folk lånar en del, men de har också täckning för det. Annars skulle de inte få utöka sina lån för banken. Och idag gäller även nya amorteringsregler som sätter käppar i hjulen.

Det är korrekt att jag gör det. Men det har inget med saken att göra för min ståndpunkt. Snarare handlar det om att jag är realist till skillnad mot vissa andra. Jag placerar inte bara i bostäder, utan även en del på börsen.

Det är precis tvärtom. Om man inser att en bostad är en tillgång och ser till att äga sitt boende behöver man inte dö fattig.

Det min vän är den största skillnaden mellan fattiga och rika. Rika ser till att äga sitt boende medan fattiga hyr och får dyrt betala för det.

Det var bland det dummaste jag hört. Det är klart som fan att det finns tillgångar i en bostad. Och ekonomiskt oberoende personer lär absolut förespråka eget ägande före att hyra sin bostad.

I vissa områden skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga sådana pengar, men inte i alla.

Här två totalt felprissatta projekt jag inte skulle hosta upp fem millar i.

http://www.peabbostad.se/Projekt/Stockholm/Brf-Bergkristallen/

http://oakhouse.se/

Jag tror absolut man kan göra bra affärer om man tittar på rätt objekt i rätt områden. Så nej jag skulle inte tveka i mina favoritområden.

Det är klart att jag vågar i rätt områden, men alla som köper är inte förstagångsköpare heller. Det är bara en liten del av den totala marknaden.

Det är heller ingen lek för de bostadslösa som ska in på hyresmarknaden och kommer få betala betydligt mer än de som äger sin bostad.

Ja det är klart att det förenat med risk att köpa en bostad, men å andra sidan är det ju just risken som gör att man kan bo billigare och därmed ha en chans att amortera ner sina lån på längre sikt.

Den som hyr kommer bara att betala och betala och med största sannolikhet vara fattigast när det är dags för pensionering.

Största skillnaden mellan oss är dels att du ser din privata bostad som en investering, jag ser det som en utgift som man är illa tvungen att betala.
En tillgång är något som genererar kapital, inte något som kostar kapital, och det är det korrekta.

Om din bostad hade gått ned 10% istället för upp 10% hade du fortfarande sett det som en tillgång? Jag vet att ditt synsätt är vanligare en mitt i gemen men det gör det inte mindre fel.

Om vi istället för ett hus låter banken finansiera en bil för privat bruk, så förstår du skillnaden.

Om fastigheten inte genererar kapital är det inte en tillgång, så om du börjar hyra ut din fastighet och får ett positivt kassaflöde blir det en tillgång.

Om du tänker till lite så förstår du snart vilken sjukt missuppfattning 95% av människor lider av. Och som sagt, det är anledningen till att 95% dör fattiga efter ett helt arbetsliv. Att äga en bostad gör dig inte rik, det håller dig bara ovanför vattenytan.

Sen har vi olika syn på räntan och dess effekter, precis som innan så undrar jag med vilken ränta du skulle kalkylera om du investerade i en fastighet med 20 års horisont, notera att jag inte pratar om att du är bostadslös och behöver bostad utan en faktiskt investering vars syfte är att kassaflöde.
2016-08-25, 21:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
"Public Service/SR och Ekot konstaterar att svenska subprimelån lever och frodas. 65 000 svenska hushåll sägs inte klara att räntan stiger 0.64 procentenheter från dagens ca 1.5% för bolån till 2.14%."

http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/subprime-65-000-svenska-hushall-klarar.html

Men tror du på det där själv, de flesta har ju haft högre räntor än så tidigare?

Bankerna kräver att kunderna klarar 7-8% i ränta för att låna ut och jag länkade nyligen till en artikel i DI som redogjorde för en undersökning där 97% sa sig klara stora räntehöjningar.
2016-08-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuuse
En valutakris var det sist, nu ser det ut att bli en skuldkris.
Du skulle kunna få beskriva händelseförloppet. Trots allt är det väldigt mycket orsak och verkan i verkligheten.

Citat:
Det finns även omvärldsfaktorer som spelar in idag, när EMU länderna höjer så måste Sverige höja. Jag gissar att det är den vägen vi kommer gå till att börja med, förhoppningsvis innan inflation blir allt för brutal.
Nu ska vi se här. ECB skulle alltså börja höja räntan. Ja, det kan väl tänkas ske någon gång när EU-länderna har ändrat sin politik.

Och då kan det nog bli så att RB också höjer.
Men varför skulle inflationen bli så brutal. Vad skulle göra att konsumentpriserna drar iväg?
Kraftig högkonjunktur med stora löneökningar pga löneglidning?

Citat:
Men samtidigt räcker det med att en liten del av låntagarna inte kan betala för att hela skiten ska kollapsa.
Blir det inte bara så att de objekten säljs till andra? Helst innan kreditförluster hinner uppstå.
2016-08-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det räcker om bolåneräntan går upp till 2-3 % så kommer hela pyramiden rasa.
Rörlig listränta är nära 2%. Så enligt ditt förmenande skall någon slags pyramid rasa när som helst.
Hör inte detta mer hemma i forum för konspirationsteorier.

Nu har vi haft betydligt högre boränta för inte så länge sedan:

Årtal: Rörlig ränta SEB, Pris småhus från SCB.

2008 Okt: 6,23%, 1811 KSEK
2007 Okt: 4,65%, 1782 KSEK
2006 Okt: 3,45%, 1625 KSEK
2005 Okt: 2,59%, 1340 KSEK

Och jag ser ingen pyramid rasa. I stället ser jag stigande bostadspriser när räntan stiger.
2016-08-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Sparar på banken var det.
Det gör mig lite nervös, speciellt när DB varnar om fatala konsekvsener för spararna
https://www.deutschland.de/en/news/warning-of-fatal-consequences
Kan vara värt att nämna att det finns bara två sätt att minska banktillgodohavandena.

1. De med skuld tar de och amorterar av skulden.

2. Bankerna emitterar bostadsobligationer. (Då konverteras banktillgodohavanden till obligationslån i stället).

Annars ligger banktillgodohavandena kvar.
Så det är, så att säga, låntagare och banker som bestämmer hur mycket "banksparande" som skall finnas.
2016-08-25, 21:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Största skillnaden mellan oss är dels att du ser din privata bostad som en investering, jag ser det som en utgift som man är illa tvungen att betala.
En tillgång är något som genererar kapital, inte något som kostar kapital, och det är det korrekta.
Nej du blandar ihop begreppet tillgång med investering. Och ja, när jag köpte min senaste bostad så såg jag det absolut som en investering eftersom jag bedömde att priset skulle stiga. Och jag fick rätt med råge.

Citat:
Om din bostad hade gått ned 10% istället för upp 10% hade du fortfarande sett det som en tillgång? Jag vet att ditt synsätt är vanligare en mitt i gemen men det gör det inte mindre fel.
Om priset går mer minskar mina tillgångar, men det som är kvar är fortfarande en tillgång oavsett vad.

Citat:
Om vi istället för ett hus låter banken finansiera en bil för privat bruk, så förstår du skillnaden.
Man ska inte blanda ihop rena konsumtionsvaror med bostäder tycker jag. Ett hus finns alltid kvar och tar man hand om det så finns även tillgången kvar i viss mån. Så fungerar det inte med bilar. Då sjunker värdet ganska aggressivt de första 3 år åren för att senare plana ut.

Ett hus kan även användas som en ren investeringen genom att man hyr ut delar av det etc.

Citat:
Om fastigheten inte genererar kapital är det inte en tillgång, så om du börjar hyra ut din fastighet och får ett positivt kassaflöde blir det en tillgång.
Du saknar helt förståelse för begreppet tillgång. En tillgång måste inte generera vinst för att kallas tillgång, men den kan finnas där lik förbaskat.

Har du inte blandat ihop begreppet tillgång med investering?

Citat:
Om du tänker till lite så förstår du snart vilken sjukt missuppfattning 95% av människor lider av. Och som sagt, det är anledningen till att 95% dör fattiga efter ett helt arbetsliv. Att äga en bostad gör dig inte rik, det håller dig bara ovanför vattenytan.

Och där tar du fel igen. Det är de som hyr sina bostäder som dör fattiga som kyrkråttor, medan vi som äger vinner i längden. Det kanske kommer klarna för dig någon dag att det faktiskt förhåller sig på det sättet.

Citat:
Sen har vi olika syn på räntan och dess effekter, precis som innan så undrar jag med vilken ränta du skulle kalkylera om du investerade i en fastighet med 20 års horisont, notera att jag inte pratar om att du är bostadslös och behöver bostad utan en faktiskt investering vars syfte är att kassaflöde.

Jag kan bara tala för mig själv och just nu tjänar jag i runda slängar ca 8000 kr varje månad på att äga mitt eget boende. Och så har det varit nu i flera år och kommer också vara den närmaste framtiden.

Självfallet sparar jag en hel del på sidan om också...

Menar du på fullaste allvar att det är bättre för mig att hyra än att äga själv? Och hur får du i sådana fall ihop den kalkylen?
2016-08-25, 23:27
Medlem
Citat:
Nej du blandar ihop begreppet tillgång med investering. Och ja, när jag köpte min senaste bostad så såg jag det absolut som en investering eftersom jag bedömde att priset skulle stiga. Och jag fick rätt med råge.

Om priset går mer minskar mina tillgångar, men det som är kvar är fortfarande en tillgång oavsett vad.

Man ska inte blanda ihop rena konsumtionsvaror med bostäder tycker jag. Ett hus finns alltid kvar och tar man hand om det så finns även tillgången kvar i viss mån. Så fungerar det inte med bilar. Då sjunker värdet ganska aggressivt de första 3 år åren för att senare plana ut.

Ett hus kan även användas som en ren investeringen genom att man hyr ut delar av det etc.

Du saknar helt förståelse för begreppet tillgång. En tillgång måste inte generera vinst för att kallas tillgång, men den kan finnas där lik förbaskat.

Har du inte blandat ihop begreppet tillgång med investering?

Och där tar du fel igen. Det är de som hyr sina bostäder som dör fattiga som kyrkråttor, medan vi som äger vinner i längden. Det kanske kommer klarna för dig någon dag att det faktiskt förhåller sig på det sättet.

Jag kan bara tala för mig själv och just nu tjänar jag i runda slängar ca 8000 kr varje månad på att äga mitt eget boende. Och så har det varit nu i flera år och kommer också vara den närmaste framtiden.

Självfallet sparar jag en hel del på sidan om också...

Menar du på fullaste allvar att det är bättre för mig att hyra än att äga själv? Och hur får du i sådana fall ihop den kalkylen?

Jag blandar inte ihop någonting, tekniskt sätt har jag fel och du rätt. I verkligheten har jag rätt och du fel.

Du investerar inte i en bostad som kommer kosta dig 10k i månaden netto, du måste ju förstå att det är en dålig investering om något kommer kosta och aldrig generera kapital. Och det är ingen tillgång med ett svart hål som slukar pengar och energi.

Men det går ju även att spekulera och hoppas att någon köper samma hus fast mer nedgånget för en större summa pengar en ditt inköpspris + underhåll, vilket faktiskt varit fallet hittills. I dagsläget har alla som spekulerat vunnit eftersom priserna ligger på rekord nivåer.

Vad vi diskuterar är om dagens priser på 40.000kr/kvm kommer falla tillbaka eller inte, jag är väl medveten om att det ekonomiskt oftast lönat sig att köpa en bostad, vi är helt överens där.

Vad du tjänar per månad i förhållande till om du bott i hyresrätt är oväsentligt för marknaden som helhet, det enda väsentliga är vad färskingar är beredda att betala efter att räntan återgått till normala nivåer.
2016-08-25, 23:35
Medlem
Citat:
Men tror du på det där själv, de flesta har ju haft högre räntor än så tidigare?

Bankerna kräver att kunderna klarar 7-8% i ränta för att låna ut och jag länkade nyligen till en artikel i DI som redogjorde för en undersökning där 97% sa sig klara stora räntehöjningar.

De flesta är oväsentliga, det är extremen som är det intressanta, de 5-10% av hushållen som är ömtåligast för räntehöjningar.
2016-08-26, 04:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
De flesta är oväsentliga, det är extremen som är det intressanta, de 5-10% av hushållen som är ömtåligast för räntehöjningar.

Och i den undersökningen jag hänvisade till så var det betydligt färre som inte klarade stora räntehöjningar. Och självklart är det så, bankerna kräver att låntagarna klarar minst 7-8% i ränta för att ge lån och alla med äldre lån har bevisligen klarat betydligt högre räntor tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in