Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Största skillnaden mellan oss är dels att du ser din privata bostad som en investering, jag ser det som en utgift som man är illa tvungen att betala.
En tillgång är något som genererar kapital, inte något som kostar kapital, och det är det korrekta.
Nej du blandar ihop begreppet tillgång med investering. Och ja, när jag köpte min senaste bostad så såg jag det absolut som en investering eftersom jag bedömde att priset skulle stiga. Och jag fick rätt med råge.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Om din bostad hade gått ned 10% istället för upp 10% hade du fortfarande sett det som en tillgång? Jag vet att ditt synsätt är vanligare en mitt i gemen men det gör det inte mindre fel.
Om priset går mer minskar mina tillgångar, men det som är kvar är fortfarande en tillgång oavsett vad.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Om vi istället för ett hus låter banken finansiera en bil för privat bruk, så förstår du skillnaden.
Man ska inte blanda ihop rena konsumtionsvaror med bostäder tycker jag. Ett hus finns alltid kvar och tar man hand om det så finns även tillgången kvar i viss mån. Så fungerar det inte med bilar. Då sjunker värdet ganska aggressivt de första 3 år åren för att senare plana ut.
Ett hus kan även användas som en ren investeringen genom att man hyr ut delar av det etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Om fastigheten inte genererar kapital är det inte en tillgång, så om du börjar hyra ut din fastighet och får ett positivt kassaflöde blir det en tillgång.
Du saknar helt förståelse för begreppet tillgång. En tillgång måste inte generera vinst för att kallas tillgång, men den kan finnas där lik förbaskat.
Har du inte blandat ihop begreppet tillgång med investering?
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Om du tänker till lite så förstår du snart vilken sjukt missuppfattning 95% av människor lider av. Och som sagt, det är anledningen till att 95% dör fattiga efter ett helt arbetsliv. Att äga en bostad gör dig inte rik, det håller dig bara ovanför vattenytan.
Och där tar du fel igen. Det är de som hyr sina bostäder som dör fattiga som kyrkråttor, medan vi som äger vinner i längden. Det kanske kommer klarna för dig någon dag att det faktiskt förhåller sig på det sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuuse
Sen har vi olika syn på räntan och dess effekter, precis som innan så undrar jag med vilken ränta du skulle kalkylera om du investerade i en fastighet med 20 års horisont, notera att jag inte pratar om att du är bostadslös och behöver bostad utan en faktiskt investering vars syfte är att kassaflöde.
Jag kan bara tala för mig själv och just nu tjänar jag i runda slängar ca 8000 kr varje månad på att äga mitt eget boende. Och så har det varit nu i flera år och kommer också vara den närmaste framtiden.
Självfallet sparar jag en hel del på sidan om också...
Menar du på fullaste allvar att det är bättre för mig att hyra än att äga själv? Och hur får du i sådana fall ihop den kalkylen?