2016-01-15, 14:28
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Eller varför inte The Dark Valley som kom 2014. Western känns allt annat än död.

Oh, tack för tipset! Inte ens hört talas om den!
Citera
2016-01-17, 01:21
Medlem
robomans avatar
Tycker framför allt att vi får fler och fler avvikelser från den klassiska westernmallen, vilket bara är positivt. Det började ju redan under (rätta mig om jag har fel) sena 60-talet, då de amerikanska westernfilmerna började bli allt mer kritiska mot de mer klassiska porträtten (och samtidigt blommade europeiska westernmarknaden). Sedan har det bara fortsatt avvika i en spiral längre och längre ut från den typiska John Ford-mallen. Jag gillar när det luckras upp och western bara betyder att vi rör oss i 1800-talets "American frontier", hellre det än att western alltid innebär att nya inkarnationer av arketyperna från Stagecoach används i miljöer vi sett tusen gånger förr.

Bone Tomahawk är verkligen en frisk fläkt. Den lyckas dessutom vara nyskapande och samtidigt ändå hålla sig till ganska traditionella cowboymallar. Det gillar jag på något sätt. Vet inte om det låter motsägelsefullt mot vad jag skrev ovan? De traditionella mallarna för hur en macho-cowboy ska vara, kanske funkar utmärkt när man bara, som i Bone Tomahawk, placerar denna macho-cowboy i en helt ny miljö.

Jag skulle säga att Bone Tomahawk är den bästa western jag sett från 2000-talet. Gillar även Mordet på Jesse James (...), 3:10 to Yuma, True Grit, The Dark Valley (som jag tar på mig äran för att Brutus upptäckte) och The Salvation (även om jag verkligen kan förstå den som ogillar den sistnämnda), men Bone Tomahawk är nog ändå den jag gillar mest hittills. Tarantinos två filmer i westernmiljö finns förstås också, men har svårt att jämföra dem med andra westernfilmer. Bra filmer men bra som westernfilmer?
Sedan behöver man bara gå till 90-talet för att hitta kanske 3-5 westernfilmer jag gillar ännu mer än Bone Tomahawk, men den är alltjämt bäst det här seklet.
Citera
2016-01-17, 07:19
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Tycker framför allt att vi får fler och fler avvikelser från den klassiska westernmallen, vilket bara är positivt. Det började ju redan under (rätta mig om jag har fel) sena 60-talet, då de amerikanska westernfilmerna började bli allt mer kritiska mot de mer klassiska porträtten (och samtidigt blommade europeiska westernmarknaden). Sedan har det bara fortsatt avvika i en spiral längre och längre ut från den typiska John Ford-mallen. Jag gillar när det luckras upp och western bara betyder att vi rör oss i 1800-talets "American frontier", hellre det än att western alltid innebär att nya inkarnationer av arketyperna från Stagecoach används i miljöer vi sett tusen gånger förr.

Bone Tomahawk är verkligen en frisk fläkt. Den lyckas dessutom vara nyskapande och samtidigt ändå hålla sig till ganska traditionella cowboymallar. Det gillar jag på något sätt. Vet inte om det låter motsägelsefullt mot vad jag skrev ovan? De traditionella mallarna för hur en macho-cowboy ska vara, kanske funkar utmärkt när man bara, som i Bone Tomahawk, placerar denna macho-cowboy i en helt ny miljö.

Jag skulle säga att Bone Tomahawk är den bästa western jag sett från 2000-talet. Gillar även Mordet på Jesse James (...), 3:10 to Yuma, True Grit, The Dark Valley (som jag tar på mig äran för att Brutus upptäckte) och The Salvation (även om jag verkligen kan förstå den som ogillar den sistnämnda), men Bone Tomahawk är nog ändå den jag gillar mest hittills. Tarantinos två filmer i westernmiljö finns förstås också, men har svårt att jämföra dem med andra westernfilmer. Bra filmer men bra som westernfilmer?
Sedan behöver man bara gå till 90-talet för att hitta kanske 3-5 westernfilmer jag gillar ännu mer än Bone Tomahawk, men den är alltjämt bäst det här seklet.

Då tycker jag nog att The Salvation är en bättre film än Bone Tomahawk.
Citera
2016-01-17, 16:44
Medlem
Lt.Takeyamas avatar
Såg den nyligen och måste säga att jag inte riktigt förstår hajpen.

Välgjord, visst. Och överlag bra skådespelare.

Men filmen känns rätt meningslös; det finns ingen poäng med det sega tempot och de löjligt överdrivna våldsscenerna, som dessutom kommer så långt ifrån varandra i storyn att de mest känns inslängda för att skapa en billig chockeffekt efter alla ändlösa sekvenser med svettiga män i vacker natur.

Karaktärerna är inte tillräckligt intressanta i sig för att man ska orka följa dem så intensivt så länge utan att någonting av vikt händer. Och hela slutsekvensen blir rätt mycket ett antiklimax eftersom den varken är spännande eller otäck utan mest känns billig.

6/10, mest pga att Kurt Russels skägg lyfter det hela.
Citera
2016-01-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Takeyama
Såg den nyligen och måste säga att jag inte riktigt förstår hajpen.

Välgjord, visst. Och överlag bra skådespelare.

Men filmen känns rätt meningslös; det finns ingen poäng med det sega tempot och de löjligt överdrivna våldsscenerna, som dessutom kommer så långt ifrån varandra i storyn att de mest känns inslängda för att skapa en billig chockeffekt efter alla ändlösa sekvenser med svettiga män i vacker natur.

Karaktärerna är inte tillräckligt intressanta i sig för att man ska orka följa dem så intensivt så länge utan att någonting av vikt händer. Och hela slutsekvensen blir rätt mycket ett antiklimax eftersom den varken är spännande eller otäck utan mest känns billig.

6/10, mest pga att Kurt Russels skägg lyfter det hela.

Japp, fattar inte heller någonting av hypen då filmen var tämligen tråkig och värdelös!
Citera
2016-01-21, 23:05
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hause
Skulle gärna ta emot tips på liknande filmer. Än av de bättre jag sett i år.

Söker alltså inte en western, söker en långsam rysare utan jump scares och aggressiv fiol-musik.

Söker atmosfären.

Smått helt jävla fantastisk film! Får vibbar av både The Road och No Country For Old Men i hur man bygger upp känslan av att allt kommer att gå riktigt riktigt illa. Men framförallt andas den av - i mitt tycke klassiska mästerverket! - Ravenous, se den.
Alla bör se Ravenous.

Den enda anmärkning jag kan ha är att jag vill veta lite mer om "problemindianerna".
9/10
Citera
2016-01-21, 23:15
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Den enda anmärkning jag kan ha är att jag vill veta lite mer om "problemindianerna".

Less is more, jag tror inte filmen hade hållit, då grottindianernas sätt att överleva och leva inte håller för djupare titt. Jag tycker det är bättre att se dem som den onda kraften som bekämpas i filmen utan att tänka för mycket på dem. Det är redan orimligt att deras barnaföderskor ens skulle kunna bära barn och inte drabbas av missfall.
Citera
2016-01-22, 00:14
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Less is more, jag tror inte filmen hade hållit, då grottindianernas sätt att överleva och leva inte håller för djupare titt. Jag tycker det är bättre att se dem som den onda kraften som bekämpas i filmen utan att tänka för mycket på dem. Det är redan orimligt att deras barnaföderskor ens skulle kunna bära barn och inte drabbas av missfall.

Sa inte att filmen skulle bli bättre av en djupare titt, kände bara att jag ville ha mer. Less is sannerligen more.
Sett Ravenous?
Citera
2016-01-24, 00:12
Medlem
S.Smythes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips

Håller verkligen med dig. Personligen tyckte jag de var den svagaste delen av filmen. Uppbyggnaden av "monstret" och stämningen krävde mycket mer än vad vi fick. Så som de väl skildrades i filmen skulle det helt falla isär om man fick se och veta ännu mer. De skulle gjort grottindianerna annorlunda, och om inte, visat ännu mindre av dem än vad de gjorde. Jag köpte det inte helt enkelt.

Fortfarande en otroligt bra film.
Citera
2016-08-24, 18:29
Medlem
Hwals avatar
Häääärliga nyheter, Bone Tomahawk kommer gå upp på min lokala biograf den 4:e November! Även fast man sett den så är detta kanske årets mest givna biobesök. Älskar denna biografen, under ett år så har man fått se Green Inferno, The Raid 2 och nu Bone Tomahawk
Senast redigerad av Hwal 2016-08-24 kl. 18:34.
Citera
2016-08-24, 18:39
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Häääärliga nyheter, Bone Tomahawk kommer gå upp på min lokala biograf den 4:e November! Även fast man sett den så är detta kanske årets mest givna biobesök. Älskar denna biografen, under ett år så har man fått se Green Inferno, The Raid 2 och nu Bone Tomahawk

Stackars dig som var tvungen att se sömnpillret Green Inferno. Kul dock att du ska få Bone Tomahawk på stora duken.
Citera
2016-08-24, 19:30
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal

Fan vad coolt! Känns som den skulle passa perfekt "on the big screen". Längtar något gröndjävulskt efter Zahlers kommande Brawl in Cell Block 99 (världens bästa titel?)!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in