2015-12-05, 13:28
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hause
Skulle gärna ta emot tips på liknande filmer. Än av de bättre jag sett i år.

Söker alltså inte en western, söker en långsam rysare utan jump scares och aggressiv fiol-musik.

Söker atmosfären.

Kill List!
Citera
2015-12-08, 15:38
Medlem
S.Smythes avatar
Gillade verkligen den här filmen, och till viss del tycker jag den förtjänar "hypen" om man nu kan kalla det för det. Den har fått bra recensioner, och med rätta.

Älskar filmer som låter storyn andas och ta sin tid. Karaktärerna hinner etableras och jag brydde mig om alla i gruppen på sitt egna vis. Många scener drog ut innan brytningen, det är en teknik som inte används tillräckligt ofta idag. Skådespelarinsatserna från alla huvudkaraktärer var top notch, och de var bra skrivna dessutom. Halvvägs in fann jag mig tycka om gubben mycket mer än vad jag trodde i början, hans sätt och dialog var väldigt underhållande, utan att bli en comic relief. Matthew Fox's karaktär gillade även jag mest trots att han inte var en sympatisk människa. Återigen, utmärkt insats från Fox och ett exempel på en bra skriven karaktär. Tyckte också att storyn i sig var orginell och spännande. Filmer där de håller "monstret" dolt tills slutet funkar bäst när det görs på rätt sätt, tex Alien, och även här blir resultatet lyckat till viss del. Dock kommer vi här till en av mina två problem med filmen.

När man tillslut visar "troglodyterna" är det smått underväldigande. Tycker de kunnat designa dem mycket bättre, samma med deras grotta. Kändes bara lite fattigt när det kunnat vara en mycket mer skrämmande miljö. Pluspoäng för de sjukt makabra kvinnorna.
Mitt andra problem är hela jävla grejen med hans brutna ben och allt satans haltande. Visst, det skapar en viss känsla av motgång och desperation, men det hade kunnat göras på annat sätt. Det drog ner filmen.

Riktigt sevärd film, bra story, välskrivna karaktärer och skådespeleri i toppform. Och då har jag inte ens nämt hur sjukt jävla brutal filmen är!

7/10
Citera
2015-12-13, 04:01
Medlem
Grevelings avatar
Öppningsscenen mest smaklös. Filmen är bra. Slutet var sådär.
Citera
2015-12-13, 06:26
Medlem
HeyHeyCrayCrays avatar
Heyhey

Citat:
Ursprungligen postat av Greveling
Öppningsscenen mest smaklös. Filmen är bra. Slutet var sådär.
Vad var smaklöst med öppningsscenen? Tyckte den var en cool inledning.

Tyckte annars filmen var rätt seg, kunde varit 30 minuter kortare.

/Craycray
Citera
2015-12-14, 15:23
Medlem
Korders avatar
Såg den utan att på förväg veta något annat än att det var en ny western med Kurt Russell. Tacksam för det i efterhand, för jag blev väldigt positivt överraskad. Genomgående välproducerad, med en oväntat lyckad insats av Matthew Fox (att Wilson, Jenkins och inte minst Russell kan leverera visste vi väl redan).
Citera
2016-01-15, 00:57
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyHeyCrayCray
Heyhey

Vad var smaklöst med öppningsscenen? Tyckte den var en cool inledning.

Tyckte annars filmen var rätt seg, kunde varit 30 minuter kortare.

/Craycray

Gillade inte riktigt närbilderna när han skar halsen av rånoffret. Det är väl samma 'drifter' som sedan blir kluven så det finns väl någon slags parabel där men som man säger, trovärdigt våld i overklig miljö - helt ok, trovärdigt våld i verklig miljö - inte fullt lika bra. Han hade ju lika gärna kunnat göra någon annan western-grej, typ ta en skalp, skära av ett öra eller något i den scenen.
Citera
2016-01-15, 03:21
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greveling
men som man säger, trovärdigt våld i overklig miljö - helt ok, trovärdigt våld i verklig miljö - inte fullt lika bra.

Vem säger så? Jag har aldrig hört det resonemanget förut. Våldet passar filmens ton alldeles perfekt. Rått, brutalt och realistiskt.
Citera
2016-01-15, 10:45
Medlem
Black.Lipss avatar
Nu har det gått en tid sedan jag såg filmen. Den var bra, men jag tycker att en del överdriver sina hyllningar. Richard Jenkins är helt klart det bästa med filmen, Grottfolket det sämsta. Filmen drivs utav karaktärerna och där tycker jag att alla är tipptopp förutom Patrick Wilson. De kunde struntat i ordet skräck och jag skulle inte märkt något.

Westernfilm är död, länge leve westernfilm.
Citera
2016-01-15, 13:45
Medlem
MarkDamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Nu har det gått en tid sedan jag såg filmen. Den var bra, men jag tycker att en del överdriver sina hyllningar. Richard Jenkins är helt klart det bästa med filmen, Grottfolket det sämsta. Filmen drivs utav karaktärerna och där tycker jag att alla är tipptopp förutom Patrick Wilson. De kunde struntat i ordet skräck och jag skulle inte märkt något.

Varför gillade du inte grottfolket?
Citera
2016-01-15, 13:57
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips

Håller inte med, i och med att vi har fått filmer som denna, The Hateful Eight och Slow West på sistone. Sen kommer ju även Ti Wests westernfilm "snart", plus en filmatisering av Deadwood (!!!).
Citera
2016-01-15, 14:20
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Varför gillade du inte grottfolket?

De var helt enkelt inte i min smak, högst personlig åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Håller inte med, i och med att vi har fått filmer som denna, The Hateful Eight och Slow West på sistone. Sen kommer ju även Ti Wests westernfilm "snart", plus en filmatisering av Deadwood (!!!).

Det var mer ett skämt då westernfilm aldrig kommer bli lika stort det en gång i tiden var, vilket kan ses som positivt då det gör spelrummet lite mer fritt i hur filmerna görs.

Jag visste inte att det kommer en filmatisering utav Deadwood, men om de lyckas att behålla det som gjorde serien bra har vi nog ytterligare en ny western som håller måttet.
Citera
2016-01-15, 14:22
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck

Eller varför inte The Dark Valley som kom 2014. Western känns allt annat än död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in