Citat:
Jag är inte insatt i den där frågan, men jag har sett förklaringar som går ut på att det ena säckparet skulle ha förvarats i kylskåp och lagts ut senare. Skulle en enklare förklaring kunna vara att det ena säckparet var utsatt för solljuset, medan det andra säckparet låg i skuggan. Det borde i så fall ha blivit en rejäl temperaturskillnad mellan säckparen.
(bara strunta i det jag skriver här om det är obegripligt, jag kan ha missförstått saken helt)
En annan sak jag har funderat på är det här med vilka praktiska kunskaper och färdigheter som krävs för att kunna stycka en kropp på det här sättet. På vilka grunder kan man utesluta att t.ex. vilken händig busschaufför eller bilmekaniker som helst har utfört styckningen? Att det skulle behövas någon särskild utbildning i människans anatomi kan vi nog utesluta, men vad är det egentligen som säger att gärningsmannen ens skulle ha behövt vara t.ex. jägare eller slaktare?
(bara strunta i det jag skriver här om det är obegripligt, jag kan ha missförstått saken helt)
En annan sak jag har funderat på är det här med vilka praktiska kunskaper och färdigheter som krävs för att kunna stycka en kropp på det här sättet. På vilka grunder kan man utesluta att t.ex. vilken händig busschaufför eller bilmekaniker som helst har utfört styckningen? Att det skulle behövas någon särskild utbildning i människans anatomi kan vi nog utesluta, men vad är det egentligen som säger att gärningsmannen ens skulle ha behövt vara t.ex. jägare eller slaktare?
Jo, skuggan påverkar väl processen ... men oavsett hur det står till med den saken så måste ett stort glapp förklaras ...
Säckpar 1 låg i skuggan, ja, och förmodades vara en månad gammalt, när det hittades (detta är troligen fel). Säckpar 2 låg mer öppet, och förmodades vara 2 månader gammalt när det hittades (denna gissning är säkerligen helt åt h-e).
En sak som kan noteras är "hudblåsor", som fanns på vissa likdelar. Dessa blåsor bör väl försvinna efter "ett par veckors" förruttnelse, och här talar vi om 1 och 2 månader ... obduktionstexter finns i Da Costa-arkivet, på nätet, så den som vill kan läsa själv.
Och naglarna satt kvar på händerna. Det bör dom nog inte göra efter 2 månader ...
Alla säckar placerades antagligen inte ut samtidigt, och är det så kan vi börja gissa, skissa omständigheter och vi kan gissa ganska säkert också ... kan man hantera likdelar i flera omgångar har man nog en viss trygghet, en bostad eller jobblokal som man bestämmer över, samtidigt som man har begränsade resurser (man är fysiskt svag eller saknar bil osv).
Och man har nog tillgång till kylförvaring.
Dessutom försvann C. i mitten av juni, och levde nog som längst till den 15/6. Efter 15/6 finns inte det minsta vittnesmål som kan användas - ett av de mest intressanta tidsmässiga vittnesmålen lämnades i aug 1984, av väninnan Saba, som såg C. ung "en vecka" efter den 8/6.
De första säckarna hittades den 18/7, och vi kan nog utesluta att likdelarna ruttnat i en hel månad, och troligen lämnades inte färska på marken heller.
Och om alla likdelar kylförvarades, vem var trygg nog att göra detta?
Det har vi ingen aning om, men de 3 personer som jag har intresserat mig för på sistone (Monika Robert och Vinof och deras närmaste vänner) hade iaf tillgång till olika sorters egna utrymmen (lägenhet, garage, förråd osv) ...
Och troligen rörde sig gärningsmannen i ganska små cirklar ... eftersom avståndet mellan fyndplatserna var kort. Så vem var trygg i fyndplatsernas närområde - tillräckligt trygg för att hantera likdelarna under en längre tid ...
Detta fall har marinerats i tillräckligt mycket flum och spekulationer, och hade de ansvariga (poliser, journalister och jurister) varit fyrkantiga och tänkt sunt hade fallet kanske varit löst 1984, och Sveriges blommigaste folkmyter hade aldrig skapats.