2016-08-22, 16:08
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenrespekt
Verkar som valet av hundar för skydd och vakt går i trender. Vill ha en hund som fungerar som vaktund & sällskapshund.
Ser många som släpar runt på amstaff modeller, för mig verkar det lite korkat då denna hundras attackerar andra hundar. Någon som har en Cane Corso? Eller den där Brasse vovven? Schäfer?

Kika på Ridgeback, världens kelgris och och väldigt vaksam mot folk utanför familjen, har ett väldigt genomträngande varningsskall.

En Doberman eller Rottweiler skulle jag inte våga lämna med ungarna.

"Brassehunden"? är det den som är framavlad för att jaga pumor med? Dogo Argentino? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Dogue_argentin.JPG

Kan tydligen vara vaksamma mot ägaren om man stör dom när dom äter....njae, pass på den.
Citera
2016-08-22, 19:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4

"Brassehunden"? är det den som är framavlad för att jaga pumor med? Dogo Argentino? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Dogue_argentin.JPG

Kan tydligen vara vaksamma mot ägaren om man stör dom när dom äter....njae, pass på den.

"Brassehunden" borde väl snarare vara Fila brasileiro (Vakt.) som kommer från Brasilien än Dogo Argentino (Jakt.) som kommer ifrån Argentina...

Med tanke på hur TS formulerat sig hittills tror jag inte att någon av raserna är att rekommendera, men Filan är antagligen den ras som i TS händer skulle leda till störst skada för alla inblandade.
Citera
2016-08-22, 21:08
Bannlyst
Citat:
Kika på Ridgeback, världens kelgris och och väldigt vaksam mot folk utanför familjen, har ett väldigt genomträngande varningsskall.

En Doberman eller Rottweiler skulle jag inte våga lämna med ungarna.

Jo det var Fila Brasileiro som jag har tänkt på. Men den rasen har fallit bort helt för min del nu.

Har aldrig träffat på en Ridgeback irl. Har du en sådan?
Citera
2016-08-22, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
"Brassehunden" borde väl snarare vara Fila brasileiro (Vakt.) som kommer från Brasilien än Dogo Argentino (Jakt.) som kommer ifrån Argentina...

Med tanke på hur TS formulerat sig hittills tror jag inte att någon av raserna är att rekommendera, men Filan är antagligen den ras som i TS händer skulle leda till störst skada för alla inblandade.
Föraktet i din ton är ju vidrigt. Hur har mitt sätt att skriva någonting att göra med mig som hundägare? Tycker ditt sätt att skriva påminner mig om någon som bär en yamaca.
Citera
2016-08-22, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Varför välja en hund du ev kommer att får kämpa med, varför en "kamphund" när det finns raser (tex CC) som har varit till ditt ändamål sedan rasens begynnelse.
Jag ger då inte någon med en "tuff" hund mer respekt än någon annan. Det är du som förare som visar omgivningen att du har koll på din hund och han på dig.
Vill du ha en enkel vakthund som gör sitt jobb utan att du måste aktivera den utan att den ska vara understimulerad ska du välja en vakt/gårdshund...

Personligen skulle jag hellre köpa en Labrador än en Dogo argentino

Edit:
Från SKK om Canario.
"Den är en vakt- och boskapshund. I Sverige används den i dag främst som sällskapshund, men är ingen idealisk förstagångshund på grund av sina egenskaper.
Hälsa
Antalet individer i Sverige är mycket få och man kan därför inte med säkerhet bedöma rasens hälsotillstånd."

Varför välja en sån hund när det finns andra
Du har helt rätt igen. Missat att Dogo Canario är en kamphund också. Trodde när jag såg den på bild och kategorin molosser att den ej var kamphund. Sen att den ser snarlik, CC.

Hur som helst, har en bunt frågor till dig senare om CC.
Citera
2016-08-22, 21:30
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag har en Ridgeback på åtta månader, men den skäller fan aldrig. Men det kanske kommer när han blir äldre.

Dock är han väldigt lättlärd och en fantastiskt trevlig hund, jag kan verkligen rekommendera den.
Citera
2016-08-22, 21:50
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Ha ha ja vill inte vara otrevlig men du ger dig på den som verkligen kan något om hundar. Vilket de inte är många här som kan. Men tror att de kan. Men jag måste säga att de är få hundar som inte ärytänade för de som går i försvar mot en människa för att försvara sin förare. Till de krävs en stor dådkraft som få hundar har.
Tack
Citera
2016-08-22, 22:07
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Har aldrig träffat på en Ridgeback irl. Har du en sådan?

Syrran har en Rhodesian Ridgeback, och har tidigare haft Riesenschnauzer. Jag skulle rekommendera den senare.
Citera
2016-08-22, 23:18
Medlem
En akita?
Citera
2016-08-22, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
En akita?

Akita är kända problemhundar. Svårt att svara TS när man inte känner personen, råder TS att ta kontakt med en brukshundsklubb med erfarna ledare för rådgivning.
Citera
2016-08-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
Akita är kända problemhundar. Svårt att svara TS när man inte känner personen, råder TS att ta kontakt med en brukshundsklubb med erfarna ledare för rådgivning.
Jo sant, akitan kräver en kunnig och bestämd ägare.

En labrador då - har god vaktinstinkt, är mkt sällskaplig, och passar för relativa nybörjare.
Citera
2016-08-23, 00:33
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Föraktet i din ton är ju vidrigt.

Du får självklart tolka in vad du vill i en text, men jag tror att du överreagerar en hel del nu.

Citat:
Hur har mitt sätt att skriva någonting att göra med mig som hundägare?

Det är din totala okunskap om hundar generellt och din bristande förståelse för hur olika hundar fungerar som gör att jag är ytterst tveksam till att någon av de raserna skulle vara lämplig för dig; inget annat. Att du tar det som ett "påhopp" eller vad det nu är får stå för dig. Jag tycker bara inte att folk ska rekommendera hundar till dig som du inte är lämpade för dig.

Enligt min mening är Provocative2.0 den som gett dig det vettigaste rådet. Köp en retriever som är svart. De brukar vara bra "nybörjarraser" och fungera tillräckligt bra om du vill "skrämma" bort buset och så vidare.

Skaffa inte en hund du inte klarar av (På grund av bristande erfarenhet och förståelse.) så att du blir tvungen att göra dig av med den när den utvecklas till problemhund.

Citat:
Tycker ditt sätt att skriva påminner mig om någon som bär en yamaca.

Och där kom den...

Släpp halmdockorna och håll dig till ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in