2016-08-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Avstå från Rottor, opålitligare hund får man leta efter - har bara dåliga erfarenheter... av samtliga dödsfall i USA där hundar går till attack, så är Rotten nr 2 på listan. Endast American Pit Pull dödar fler.

Och sen alla svåra hundbett från Rottor, som "bara" lemlästar....

Nä, jag hade nog valt en schäfer. Från en seriös uppfödare, och tränat den tidigt och ordentligt. Livet ut.

Rottwailer kan vara lömska. Kräver en riktigt stark ledare och med erfarenhet.

De jag känner som lyckats med Rottweiler har varit starka hundmänniskor. De andra har mer eller mer problem. Ofta mer problem.
Citera
2016-08-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenrespekt
Ingen fara.

Kan en Rottis attackera snabbt? Min erfarenhet var en Rottis som föraktet bita mig i ansiktet utan förvarning sittandes vid ett bord. Hann hoppa undan dock.

Har Corso nära till skall?

En hund och ras har vissa egenskaper. Utöver det krävs det mycket träning för använda vissa egenskaper som du efterlyser.

Har du tiden att träna en hund? Har har du 15-20 timmar i veckan för träna en hund med dessa egenskaper?

Om inte kanske du skall skaffa pepparspray, överfallslarm eller liknande.

En hund föds inte till skyddshund.
Citera
2016-08-20, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
En hund och ras har vissa egenskaper. Utöver det krävs det mycket träning för använda vissa egenskaper som du efterlyser.

Har du tiden att träna en hund? Har har du 15-20 timmar i veckan för träna en hund med dessa egenskaper?

Om inte kanske du skall skaffa pepparspray, överfallslarm eller liknande.

En hund föds inte till skyddshund.
Jag har tiden att träna en hund. Har ej drömmar om att bli en hundförare. Kanske jag varit otydlig vill ha en hund som kan försvara en om det blir knipa eller förebygga ett inbrott.

Moderator får gärna skrota denna tråd less på kacklande besserwizzers som tror dom är unika att träna en vovve.
Citera
2016-08-21, 08:16
Medlem
Ballooos avatar
Citat:
Vad vill du veta? Har erfarenhet från både svenska och utländskt födda hundar.

Om det är en bra vakthund & sällskapshund?
Lämplig ras för förstagångshundägare?
Citera
2016-08-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooo
Om det är en bra vakthund & sällskapshund?
Lämplig ras för förstagångshundägare?

Inte speciellt social. Inte en ras du ser leka med andra hundar. Står mest där och spanar om du besöker ett hundrastfält. Bränner inte energi i onödan. Kan vara mycket vaktande. Har mycket mod. Självständig ras. Svårt säga om det går rekommendera den som förstagångshund. Har sett väldigt varierande individer med varierande erfarenhet hos ägaren.
Citera
2016-08-21, 19:40
Medlem
Citat:
Jag har tiden att träna en hund. Har ej drömmar om att bli en hundförare. Kanske jag varit otydlig vill ha en hund som kan försvara en om det blir knipa eller förebygga ett inbrott.

Moderator får gärna skrota denna tråd less på kacklande besserwizzers som tror dom är unika att träna en vovve.

Tycker även du skall lägga ner tanken på att använda hund som skydd. Krävs så mycket mer än bara köpa den på blocket. Köp pepparspray. Den har en bruksanvisning du kan lita på. Hund är ett levande djur. Du vet inte alltid vad den tänker göra, om ni inte är jäkligt tajta genom mycket träning.
Citera
2016-08-22, 00:48
Medlem
Citat:
Verkar som valet av hundar för skydd och vakt går i trender. Vill ha en hund som fungerar som vaktund & sällskapshund.
Ser många som släpar runt på amstaff modeller, för mig verkar det lite korkat då denna hundras attackerar andra hundar. Någon som har en Cane Corso? Eller den där Brasse vovven? Schäfer?

Boerboel - (Sydafrikansk Mastiff). Fantastisk vakthund och underbar sällskapshund. Om du tycker den rasen är för stor kan Ca de bou (Perro dogo mallorquín) vara ett alternativ. Dock begränsat med uppfödare av den senare.

Alla mastiffer har mer eller mindre vakt i sig.

Dobermann, Rottweiler, Rhodesian Ridgeback är andra alternativ. Dobbe och Ridgeback kräver mycket mer motion.

Med en Boerboel kan du känna dig riktigt trygg. Inte för att alla exemplar skulle ge sig på nån som t.ex. försöker sig på ett inbrott hemma, men om inte annat så gör hundens skall och dess imponerande storlek att eventuella ogärningsmän väljer ett annat offer.
Citera
2016-08-22, 01:23
Medlem
Scratchbites avatar
Vill du träna Schultzhund är dina val begränsade till de raser som kommer vara godkända på bruksklubbarna, dvs bruksraserna. Vill du bara ha något som morrar när någon hotar dig, så kommer de flesta raser att fungera. Den enda hunden i mitt grannskap som jag inte skulle våga närma mig är en Eurasier Schäfrarna och kamphundarna däremot skulle förmodligen slicka ihjäl mig om jag bröt mig in i deras hus på natten.

Poängen är, det är rätt individuellt. Om du bara vill ha en hund som avskräcker folk är det bättre att skaffa en hund som SER farlig ut, t.ex rottweiler, Irländsk varghund eller valfri kamphundsras. Annars har du fått många bra tips i den här tråden
Citera
2016-08-22, 01:28
Bannlyst
Dogo Argentino borde nog passa dig.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dogo_argentino
Citera
2016-08-22, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
Dogo Argentino borde nog passa dig.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dogo_argentino
Ja riktigt nice, har du erfarenhet av dom?

Annars Dogo Canario vore kul att höra om?
Citera
2016-08-22, 13:31
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ja riktigt nice, har du erfarenhet av dom?

Annars Dogo Canario vore kul att höra om?
Varför välja en hund du ev kommer att får kämpa med, varför en "kamphund" när det finns raser (tex CC) som har varit till ditt ändamål sedan rasens begynnelse.
Jag ger då inte någon med en "tuff" hund mer respekt än någon annan. Det är du som förare som visar omgivningen att du har koll på din hund och han på dig.
Vill du ha en enkel vakthund som gör sitt jobb utan att du måste aktivera den utan att den ska vara understimulerad ska du välja en vakt/gårdshund...

Personligen skulle jag hellre köpa en Labrador än en Dogo argentino

Edit:
Från SKK om Canario.
"Den är en vakt- och boskapshund. I Sverige används den i dag främst som sällskapshund, men är ingen idealisk förstagångshund på grund av sina egenskaper.
Hälsa
Antalet individer i Sverige är mycket få och man kan därför inte med säkerhet bedöma rasens hälsotillstånd."

Varför välja en sån hund när det finns andra
Senast redigerad av bonobono 2016-08-22 kl. 13:38.
Citera
2016-08-22, 15:40
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Skall du verkligen ge dig in i en diskussion som du verkar ha väldigt lite kunskaper om?

Jag vill inte vara otrevlig men jag ger en flatte en spark i röven sen får du efterlysa hunden som "saknad".
Ha ha ja vill inte vara otrevlig men du ger dig på den som verkligen kan något om hundar. Vilket de inte är många här som kan. Men tror att de kan. Men jag måste säga att de är få hundar som inte ärytänade för de som går i försvar mot en människa för att försvara sin förare. Till de krävs en stor dådkraft som få hundar har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in