2016-08-12, 10:41
Bannlyst
Verkar som valet av hundar för skydd och vakt går i trender. Vill ha en hund som fungerar som vaktund & sällskapshund.
Ser många som släpar runt på amstaff modeller, för mig verkar det lite korkat då denna hundras attackerar andra hundar. Någon som har en Cane Corso? Eller den där Brasse vovven? Schäfer?
Citera
2016-08-12, 10:53
Medlem
Jag har hört att Doberman ska vara riktigt bra vakthund även bra med barn. Problemet är i vissa fall att de kan vara överbeskyddande så det gäller att den är bra tränad.
Citera
2016-08-12, 10:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Jag har hört att Doberman ska vara riktigt bra vakthund även bra med barn. Problemet är i vissa fall att de kan vara överbeskyddande så det gäller att den är bra tränad.
Har själv Dobermann och har växt upp med dessa. Ingen hund man ska köpa som "nybörjarhund" hundvana krävs för denna ras.Dobermann har en enorm vakt/skyddsinstinkt, om en Dobermann anfaller så hamnar du i bästa fall i gipsvagga på sjukhuset. Är väldigt lojala mot sin ägare och nära. I regel väldigt snälla mot barn också.
Amstaff och liknande raser är bästa hundarna att attackera andra småhundar. Någon vidare vakt och skyddsinstinkt har dom inte.
Citera
2016-08-12, 11:25
Medlem
Jag har tränat skyddshundar i 18 år och är utbildad hundförare, arbetat med hund, och även tränat och testat många hundar. Du får gärna ställa frågor till mig så skall jag se om jag kan svara på dem.
Citera
2016-08-12, 11:49
Avstängd
Vill du ha en vakthund som som skäller och varnar när det kommer någon objuden eller en hund som faktiskt anfaller folk? Det senare skulle jag avråda från, det är alltid en riskfaktor och finns egentligen inget behov av. Det räcker så bra med en stor eller medelstor hund som ser lagom respektingivande ut. Folk vill inte hamna i bråk men den oberoende av hur snäll den är i verkligheten.
Citera
2016-08-12, 11:50
Medlem
Ålens avatar
Trender och hundavel är ofta en dålig kombination. Välj nåt otrendigt istället. Groenendael är trevliga och beskyddande. Men den ser väl inte så cool ut?
Citera
2016-08-12, 12:31
Medlem
bananapanss avatar
Cane corso är den absolut finaste hunden i mitt tycke. Bastant men smidig. Behöver inte överdrivet mycket motion, alert, är lojal, bra med barn och tål ungar som klänger lite. Har aldrig haft någon själv men de jag träffat på har varit väldigt lugna och fina. Bara hört bra saker! De rör sig fint också, fina att titta på. Brukats som vakthund och man tar hänsyn till temperament vid aveln. Vill verkligen ha en!

Har aldrig varit trendig i Sverige heller!

Hade valt bort raserna med jakt i sig, ex dogo argentino, rhodde.. Schäfer är ingen favorit direkt och har hört att dobermann och boxer kan vara lite "svåra"
Senast redigerad av bananapans 2016-08-12 kl. 12:35.
Citera
2016-08-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Trender och hundavel är ofta en dålig kombination. Välj nåt otrendigt istället. Groenendael är trevliga och beskyddande. Men den ser väl inte så cool ut?

Belgiska vallhundarna är rätt osociala och inte direkt en bra familjehund. Det är t o m så att många inom polisen börjar gå tillbaka till Schäfer igen just för att Mallinios som många poliser använt är en osocial hund och betydligt mer självständig. Vet inte om de är speciellt beskyddande de jag sett och tränat med. Tvärtom. De gör det om de måste. Snarare att de har stor jaktlust vilket kan tolkas som beskyddande.
Citera
2016-08-12, 12:40
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Belgiska vallhundarna är rätt osociala och inte direkt en bra familjehund. Det är t o m så att många inom polisen börjar gå tillbaka till Schäfer igen just för att Mallinios som många poliser använt är en osocial hund och betydligt mer självständig. Vet inte om de är speciellt beskyddande de jag sett och tränat med. Tvärtom. De gör det om de måste. Snarare att de har stor jaktlust vilket kan tolkas som beskyddande.

Träffat ett antal malinois och som du säger så kan de vara ganska ointresserade utav andra människor, en enmans-hund så att säga. De kräver dessutom enormt mycket aktivering för att fungera som man önskar, mallen vill jobba, helst i timmar varje dag. Ägare till malinois som jag träffat har varit väldigt nöjda med att jag inte hälsat på hunden över huvudtaget då de kan vara lite misstänksamma och ogärna vill bli överrumplade - Dessa har dock varit tränade i bl.a skydd!
Citera
2016-08-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk

Tro inte allt du hör. Det är väl den sista hund jag skulle lita på i en skarp situation. Ifos bara testat en Dobbermann, men han sprang bakom husse och gömde sig. Men han kunde vara väldigt imponerande i kopplet när han hade stöd av husse. Husse för övrigt hade aldrigt tidigare sett sin hund agera så. Och då har husse ändå kört skydd med hunden i många år på brukshundsklubben (under ordnade förhållande där den visste vad den skulle göra). Men den klarade inte ett tjänsteprovmoment.
Senast redigerad av helofin 2016-08-12 kl. 12:56.
Citera
2016-08-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Träffat ett antal malinois och som du säger så kan de vara ganska ointresserade utav andra människor, en enmans-hund så att säga. De kräver dessutom enormt mycket aktivering för att fungera som man önskar, mallen vill jobba, helst i timmar varje dag. Ägare till malinois som jag träffat har varit väldigt nöjda med att jag inte hälsat på hunden över huvudtaget då de kan vara lite misstänksamma och ogärna vill bli överrumplade - Dessa har dock varit tränade i bl.a skydd!

Jag har tränat med många mallar och även figurerat mot dem. Man blir aldrig riktigt 100% kompis med en malle. Är du för tuff mot dem riskerar hunden sitta i din arm. Förigheten är bara fjäsk för dessa hundar. Som sagt fler och fler poliser som går tillbaka till Schäfer. Men de bästa specialsökhundarna är ofta mallar.
Citera
2016-08-12, 12:58
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Jag har tränat med många mallar och även figurerat mot dem. Man blir aldrig riktigt 100% kompis med en malle. Är du för tuff mot dem riskerar hunden sitta i din arm. Förigheten är bara fjäsk för dessa hundar. Som sagt fler och fler poliser som går tillbaka till Schäfer. Men de bästa specialsökhundarna är ofta mallar.

Hur lättränad är en malle? Tycker att rasen är väldigt intressant och det är kul att se dem jobba. Vad tycker du om cane corso, någon erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in