2016-08-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Hej jag funderar på att skriva HP till hösten eller under våren då jag endå inte gör ett skit om dagarna kan jag lika gärna börja läsa lite hemma nu. Läste Natur men har skitbetyg på runt 13-14 och har inte pluggat på 3 år. Vet inte riktigt varför då jag inte ens vet vad jag ska plugga till, men som tidsfördriv antar jag och förhoppningsvis få ett högre resultat.

Gjorde mattedelen provpass 3 från HT 2015 utan några större problem idag, ska göra provpass 5 imorgon.

Alltså har man någon nytta av att läsa upp kemi, fysik osv eller kommer det bara frågor inom de tre kärnämnena så att säga? I så fall borde jag nog kunna få högre än mina skitbetyg från gymnasiet för det här var ju pisslätt.
Gör hela provet innan du kommer och säger att det var pisslätt.
Du har gjort en del, det är fyra.
Citera
2016-08-22, 19:57
Medlem
Svåra är inte att klara uppgifterna, det är att klarar dem på tid, 5 gånger i rad under press och hostande grannar. Tog du tiden? :-)
Citera
2016-08-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Nej, du behöver inte plugga kemi eller fysik. Provet har åtta delar, där hälften är språkliga (ORD, LÄS, ELF, MEK) och hälften matematiska (NOG, KVA, XYZ, DTK). Gör gamla prov och identifiera dina svagheter.

Lycka till, men det är inte så lätt som man kan tro vid första anblick. Visst, du kanske är ett HP-geni, men det finns många som tyckt provet verkar "pisslätt" för att sedan chokea big time.
Stämmer det att det bara är upp till Matte B? Inte sett någon derivata eller logaritmer än t.ex.
Haha jo jag förstod nästan att det kommer svårare delar Men liksom t.ex. delen när man ska kolla på diagram, statistik osv är ju högstadie nivå: http://studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2015/provpass-3---diagram-tabeller-och-kartor-dtk-2015-10-24/

Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Gör hela provet innan du kommer och säger att det var pisslätt.
Du har gjort en del, det är fyra.
Jag hoppas verkligen att det bli svårare, annars förvånar det mig inte att folk sätter 20,0 på detta. Tack för varningen!

Citat:
Ursprungligen postat av Danne_Jaha
Svåra är inte att klara uppgifterna, det är att klarar dem på tid, 5 gånger i rad under press och hostande grannar. Tog du tiden? :-)
Nej, där har jag ett problem iaf. Jag kommer ofta fram till lösningen, men det tar tid då min koncentrationsförmåga suger för tillfället. Rökt på för mycket tidigare så mitt arbetsminne är inte det bästa. Tror endå jag klarade första mattedelen inom tidsintervallet. Kunskaperna tryter också lite då det var 3 år sedan jag räknade matte, kan bara bli bättre.
Senast redigerad av No6 2016-08-22 kl. 20:18.
Citera
2016-08-22, 20:21
Medlem
Jag kan direkt se efter att ha kollat igenom den verbala delen att jag kommer få problem med den. Hur övar man sig egentligen på detta? Matte går ju att läsa upp...
Citera
2016-08-22, 20:39
Medlem
Citat:
Jag hoppas verkligen att det bli svårare, annars förvånar det mig inte att folk sätter 20,0 på detta. Tack för varningen!

Andelen som får ett visst resultat är likvärdigt år efter år, och poängen man får beror på normeringen. Antalet som fick högsta "betyg" förra året på HP var 62 st av totalt 75000, alltså mindre än 0,1%. Så det är inte ett dugg lätt att få det. På matten krävdes det 73+/80 för att få 2.0 och på verbala 75+/80 för 2.0, så du måste verkligen kunna allt och inte göra mer än ett par slarvfel för att fixa 2.0 på HP.
Senast redigerad av CopyP 2016-08-22 kl. 20:41.
Citera
2016-08-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Andelen som får ett visst resultat är likvärdigt år efter år, och poängen man får beror på normeringen. Antalet som fick högsta "betyg" förra året på HP var 62 st av totalt 75000, alltså mindre än 0,1%. Så det är inte ett dugg lätt att få det. På matten krävdes det 73+/80 för att få 2.0 och på verbala 75+/80 för 2.0, så du måste verkligen kunna allt och inte göra mer än ett par slarvfel för att fixa 2.0 på HP.
Hehe tack för infon.

62 av 75000, kan det verkligen vara rimligt?
Citera
2016-08-22, 21:46
Medlem
Citat:
Hehe tack för infon.

http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/normeringstabeller/norm-16a_helaprovet.pdf Här kan du se mer exakt hur resultaten brukar förhålla sig
Citera
2016-08-23, 10:08
Medlem
chfnos avatar
Har testat göra kvantitativa delen nu och kunskaperna från gymnasiet tryter. Läste Naturvetenskap Matte A-E. Fråga

Täcker den kvantitativa delen bara Matte A? För i så fall kan jag repetera igenom boken hemma.

Kommer nog inte göra provet i höst utan i vår är planen iaf
Citera
2016-08-23, 13:46
Medlem
@chfno

Vet inte exakt, men MaA+B (1+2 numera) är väl det som är relevant. Skulle dock säga att det är waste of time att läsa igenom hela matteböcker för att repetera. Gör du några högskoleprov och kollar på lösningar så kommer du få de kunskaper du behöver. Lättare att identifiera sina brister där än att träna på allt.
Citera
2016-08-23, 14:00
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
@chfno

Vet inte exakt, men MaA+B (1+2 numera) är väl det som är relevant. Skulle dock säga att det är waste of time att läsa igenom hela matteböcker för att repetera. Gör du några högskoleprov och kollar på lösningar så kommer du få de kunskaper du behöver. Lättare att identifiera sina brister där än att träna på allt.
Bara matte 1b krävs, inte mer än så. Att läsa igenom matteboken är absolut inte ett slöseri av tid, det finns nämligen inget ur matte 1b kursen som inte kommer på högskoleprovet. Efter att man läst genom boken kan man börja med uppgifterna då de uppgifter som finns är väldigt få, därför borde HP-uppgifter användas som komplement och inte som främsta pluggmaterial.
Citera
2016-08-23, 14:57
Medlem
Citat:
Hehe tack för infon.

Har du gjort hela provet än?
Intressant och se hur det gick för dig.

Finns ju interaktiva prov på studera.nu
Citera
2016-08-23, 16:54
Medlem
chfnos avatar
Citat:
@chfno

Frågorna är väl randomiserade? Läser jag bara gamla prov lär jag mig bara lösa dem uppgifterna, kommer det någon annan uppgift så kan jag helt plötsligt inte lösa den? Eller kommer samma frågor men andra siffror och situationer bara?

Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Bara matte 1b krävs, inte mer än så. Att läsa igenom matteboken är absolut inte ett slöseri av tid, det finns nämligen inget ur matte 1b kursen som inte kommer på högskoleprovet. Efter att man läst genom boken kan man börja med uppgifterna då de uppgifter som finns är väldigt få, därför borde HP-uppgifter användas som komplement och inte som främsta pluggmaterial.
Vad är 1b? Är det Matte A? Nya systemet suger kuk, varför skulle man byta ut siffror mot bokstäver och tvärtom när det gäller kursens namn? Leker svenska skolsystemet USA eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in