2016-08-22, 02:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Martin Åslund argumenterar hårt på Twitter att den är helt felaktig, han är ju AIKare men vafan tycker det är solklart att han stör honom med dragningen.
Åslund skrev även om det där är straff ska det blåsas 10 per match, tycker han är en bra expert men här är han fel ute.

Straffen är korrekt men du behöver nog vara AIK:are för att förstå dig på irritationen. Jag blev lika förbannad som Carlgren. Det finns uppenbart två bedömningsnivåer: i vårt straffområde så beivras allt och domaren blåser även i rena 50/50-situationer. Han hade däremot inte blåst straff till AIK om en ÖSK-spelare så stampat Obasi i huvudet. Det kan vara hur tydligt som helst och domaren kommer ändå att fria i 90% av fallen.

Så jag vidhåller att det är en löjligt billig straff. Vi hade aldrig fått ett sådant domslut med oss, särskilt inte medvetet (Ekberg missuppfattade ju tydligen situationen i HIF-matchen sist) och då ska inte våra motståndare få det heller. Någon måtta får det vara.
Citera
2016-08-22, 02:59
Medlem
15Februaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertilEnstoering
Solklar tröjdragning på Viktor Sköld som ligger före båda AIK-backarna och bara ska nicka in bollen i mål. Borde givetvis varit rött på Väisänen, men istället blir Karlsson varnad? Sen tillåts nollan i AIK-kassen sinka straffen med nästan tre minuter, varav hälften av tiden efter att han redan blivit varnad för maskning. Men fusk lönar sig ju tydligen, då Astrit slog en rutten straff.

Citera
2016-08-22, 03:22
Medlem
jansdieters avatar
Jisses, ta inte i så ni spricker. Carlgren visste hur viktig matchen var, garanterat lack på domaren och drog en cynisk men uppenbarligen lyckad psykning.
Örebro borde snarare oroa sig för Ajdarevic nerver och att testa på det där med att anfalla.

Ja, vi har så extremt mycket fördelar av förbundet och domarkåren. Kolla bara tre sista årens matcher mot Malmö, för att dra något av många exempel. Finns inget mer patetiskt och navelskådande än det där tramset till påstående.
Kolla straffstatistiken sedan 2010. "Förbundets lag", som under denna tid spenderat i princip varje säsong i toppskiktet, har fått hela 16 straffar medan Ellos fått 35 och Malmö och Göteborg 29 st vardera. Det ger ändå en viss fingervisning om de enorma fördelar AIK har och det verkar ju helt sjukt att det får fortgå.

Visst ja, Alexander Isak är AIK.
Senast redigerad av jansdieter 2016-08-22 kl. 03:43.
Citera
2016-08-22, 04:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jansdieter
Jisses, ta inte i så ni spricker. Carlgren visste hur viktig matchen var, garanterat lack på domaren och drog en cynisk men uppenbarligen lyckad psykning.
Örebro borde snarare oroa sig för Ajdarevic nerver och att testa på det där med att anfalla.

Ja, vi har så extremt mycket fördelar av förbundet och domarkåren. Kolla bara tre sista årens matcher mot Malmö, för att dra något av många exempel. Finns inget mer patetiskt och navelskådande än det där tramset till påstående.
Kolla straffstatistiken sedan 2010. "Förbundets lag", som under denna tid spenderat i princip varje säsong i toppskiktet, har fått hela 16 straffar medan Ellos fått 35 och Malmö och Göteborg 29 st vardera. Det ger ändå en viss fingervisning om de enorma fördelar AIK har och det verkar ju helt sjukt att det får fortgå.

Visst ja, Alexander Isak är AIK.

Sedan 2011 så är det 11 straffar.

Övriga fick vi 2010 när vi harvade i botten av tabellen. Domarna tyckte väl synd om oss då (Bajensyndromet?)
Citera
2016-08-22, 10:14
Avslutad
Riktigt blytung Bajenseger i går.
Att årets mediokra Bajen ganska enkelt avfärdar ett IFK som jagar efter guldet hade jag inte förväntat mig. Även om vi tagit ett par segrar mot Aik, så är detta våran bästa insats sedan vi tog oss till cupfinalen 2010.

Det är ju inte att man blir lite upphetsad över att vi kanske har något på gång. Spelare som Aidoo, David Boo Wiklander och Haglund som så sent för några månader sedan ansågs inte ha i en allsvensk startelva att göra nu går in för 3:e eller 4:e matchen i raken och gör riktiga stabila insatser. Det får en ju att hoppas på att vi kan haka av bottenstriden tidigare än man trodde.

Och sedan Solheim kom tillbaka så känns inte heller vänsterbacksplatsen som en akilleshäl, så som det varit tidigare iår.

Matchen mot gnaget härnäst blir inte samma strid på kniven efter gårdagens 3 poäng, Oavsett resultat där så kommer man överleva, på alla plan, bra så.
Senast redigerad av se_där... 2016-08-22 kl. 10:17.
Citera
2016-08-22, 10:23
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Att årets mediokra Bajen ganska enkelt avfärdar ett IFK som jagar efter guldet hade jag inte förväntat mig. Även om vi tagit ett par segrar mot Aik, så är detta våran bästa insats sedan vi tog oss till cupfinalen 2010.

Det är ju inte att man blir lite upphetsad över att vi kanske har något på gång. Spelare som Aidoo, David Boo Wiklander och Haglund som så sent för några månader sedan ansågs inte ha i en allsvensk startelva att göra nu går in för 3:e eller 4:e matchen i raken och gör riktiga stabila insatser. Det får en ju att hoppas på att vi kan haka av bottenstriden tidigare än man trodde.

Och sedan Solheim kom tillbaka så känns inte heller vänsterbacksplatsen som en akilleshäl, så som det varit tidigare iår.

Matchen mot gnaget härnäst blir inte samma strid på kniven efter gårdagens 3 poäng, Oavsett resultat där så kommer man överleva, på alla plan, bra så.

Vi jagar guld som Don Quijote jagar väderkvarnar. Ytterligare en match jag fattade på förhand att vi skulle tappa poäng i.

Vår trupp är helt slut och Jörgen har inte roterat/hållit igång bänken tillräckligt då han verkar tycka de är för dåliga. Då går det som det går.

Svårt att se oss ens knipa en 3:e plats.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2016-08-22 kl. 10:28.
Citera
2016-08-22, 10:24
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Snarare ett IFK med tankarna på Azerbajdzjan.
Citera
2016-08-22, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Snarare ett IFK med tankarna på Azerbajdzjan.
Som Bajen sett ut de senaste åren så skall ett bakfullt IFK spöa oss med vänsterfoten. Så Azerbajdzjan or not, så gjorde Bajen en stabil insats igår.
Citera
2016-08-22, 11:19
Medlem
BertilEnstoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Nya direktiv, inga mer dubbelbestraffningar vad jag vet, iaf inte när målvakter orsakar straff, men antar att det även går för utespelare, så rött+straff är history.
Inte helt sant, när en spelare går på bollen och missar så det blir straff har man tagit bort dubbelbestraffningen. Medveten fällning/fasthållning/tröjdragning utan chans på bollen ska fortfarande ge rött kort. En väldigt bra regeländring enligt mig.

http://www.svenskelitfotboll.se/nya-regler-infor-omstarten-av-allsvenskan/

Således obegripligt för mig hur domaren kan undvika att ta upp det röda kortet, då han uppenbarligen sett tröjdragningen. Men att han inte hade koll på situationen var ju rätt tydligt då han varnade fel spelare.
Citera
2016-08-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Hade jag varit Helsingborgare hade jag varit orolig faktiskt. Inga räddningsplankor förrän slutet av säsongen, man är inne i en djup svacka samt många spelare på skadelistan. Blir intressant att se hur Henke klarar av detta.

Det gör han inte. Vår spelidé (om man kan kalla det så) har sedan Henke kom varit att ta sig runt på kanterna och slå inlägg. Och det funkar ju ganska bra när man har simovic, prica och Dahlberg där inne. Däremot blir det tuffare när det är Jordan och Rusike som ska övermanna andra lagets mittbackar.

Vi har ingen trupp för övre halvan av allsvenskan men den är definitivt inte så dålig som tabellen visar nu (bortsett från våra målvakter) och det får Henke ta på sig. Det kommer inte vara aktuellt med att göra sig av med Henke, så länge han inte avgår, pga ekonomin. Vi har dessutom P-O Ljung i organisationen redan som Henke skulle kunna lära ett och annat av gällande försvarsspel, men detta gissar jag att stoltheten sätter stopp för.

Är helt övertygad om att vi får kvala.
Citera
2016-08-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Du får inte straff i Allsvenskan om du får en spark i huvudet heller så det har nu blivit standard. Domaren var jäkligt svajig i sina bedömningar, hans misstag att varna fel spelare gör att Per Karlsson blir avstängd nästa match.

Stämmer inte. Pertan var avstängd p.g.a. gula för en vecka sedan mot HeIF.
Citera
2016-08-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BertilEnstoering
Inte helt sant, när en spelare går på bollen och missar så det blir straff har man tagit bort dubbelbestraffningen. Medveten fällning/fasthållning/tröjdragning utan chans på bollen ska fortfarande ge rött kort. En väldigt bra regeländring enligt mig.

http://www.svenskelitfotboll.se/nya-regler-infor-omstarten-av-allsvenskan/

Således obegripligt för mig hur domaren kan undvika att ta upp det röda kortet, då han uppenbarligen sett tröjdragningen. Men att han inte hade koll på situationen var ju rätt tydligt då han varnade fel spelare.

Ah ok, skulle domarna vara strikta paragrafryttare så hade nog de röda duggat ganska tätt, nu har jag inte sett situationen ni diskuterar, så det kanske var ett solklart rött, men rent generellt så ser jag hellre att domarkåren är restriktiva med korten än att de vevar med dom i var och varannan match, det viktigaste är att de håller en jämn nivå och är konsekventa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in