Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Naturligtvis argumenterar jag för evolutionsteorin. Iofs är den ju en vetenskaplig teori, och därmed Popperskt falsifierbar, så det är iaf tänkbart i princip att den kommer kunna motbevisas någon dag. Men det tror jag inte kommer hända.
Evolutionsteorin är troligen sann, men det jag invände mot, och fortsätter invända mot, är din syn på sannolikheter, och även om ett och annat om vetenskap, där jag inte tycker att du har så bra koll.
Då har jag ju helt missförstått dig.
Min poäng var i övrigt att oavsett vad oddsen var för evolutionen (eller snarare abiogenesis som är det kreationister i regel talar om när dom säger "evolution") så har vi starka bevis för att den ägt rum, och fortsätter äga rum. Med andra ord, att säga att oddsen var låga för att något ska hända är inte ett bevis för att det inte hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Dåligt exempel. Atomer har ingen individualitet enligt kvantfysiken. "Dessa specifika atomer" betyder ingenting (förutom att man förstås kan skilja mellan olika sorters atomer. Läs på om Bose-Einstein-statistik och Fermi-Dirac-statistik (googla) om du vill veta mer.
Poängen är återigen att oavsett hur låga oddsen är att jag skulle träffa dessa atomer på första kastet, så hände det. Poängen var att saker som är osannolika om man talar om odds i förväg, kan fortfarande hända.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Så vad försöker du säga här egentligen? Ifrågasätter du upptäckten av Higgspartikeln? Notera att nollhypotesen verkligen kunde förklara mätresultaten som en ytterst osannolik slumphändelse, utan Higgs! Denna sannolikhet måste då ha varit mindre än en på en miljon! (Dvs mer än 5 standardavvikelser.)
Nej självklart ifrågasätter jag inte upptäckandet av Higgspartikeln.
(Dock varierar hur många standaravvikelser som anses godtagbara beroende på vad man pratar om).
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Oj. Och hur har du beräknat de oddsen om man får fråga? Bayesiansk statistik förstås. Men sådan finns det ju ofrånkomligt ett godtycke i. Dvs dina odds får helt enkelt stå för dig.
Well, det finns ju absolut ingenting som någonsin upptäckts som på något sätt pekar emot "gud" (som dessutom är ett dåligt definierat begrepp), så, oddsen är väl nära på noll som det ser ut nu? Jag är öppen för bevis dock..