Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Bilen som lämnades tillbaka, hade den hittats någonstans eller ställdes den åter av, vad man förmodar, de som lånat den? De flesta bilmärken gick ju på den tiden att köra med slipade mått för att ställa in tändningen som funkade lika bra som nyckel på de flesta bilar utom nyare SAAB modeller så det behövdes inte bli brytmärken eller så.
Hur pass i smöret var Vinof, du nämner att favoritstället var Cafe Opera? Hans bilhandel, handlade han bara inom landet, eller kan han ha importerat delar eller så från centraleuropa?
Vi har tillgång till 2 st billistor. En av dem skrevs av polisen 1984, när man spanade på E-vägen, och en lista skrevs av Vinof 1985, när han utreddes för ekobrott osv. Bilen som stals och återlämnades i juni 1984 finns inte med på listorna vad jag minns. Jag vet inte var bilen blev av.
Det gick ganska lätt att starta bilar utan nyckel, förmodar jag. Robert och hans polare startade flyttbussen med "en spik", och det fanns väl flera metoder. Idag är bilar bättre rustade ...
Vinof var åkare år 1984, inte bilhandlare, och han pendlade våldsamt i hela sitt liv, mellan rikedom och fattigdom, mellan råa gatumissbrukare och slipsfolk ... han var klart smart, hade läshuvud, och blev kökschef på en guldkrog, men började plötsligt jobba med enkla grejer, tex sprutisolering, och så blev han flyttbas 1980, gick i konkurs 2 ggr på 4 år, men plötsligt var han en av Sveriges bästa hästmänniskor, expert på trav, i slutet på 80-talet ... men 1990 dränkte han 3 hästar mitt i S-holm och blev paranoid rättshaverist.
2005 dog han på en missbrukarcamping i H-borg.
Han söp hårt, och använde också narkotika, och var kriminell hela livet. Hans underliga sociala pendlingar är typiska för en missbrukare med stora psykiska problem, och troligen led han av en antisocial personlighetsstörning ... dvs han var psykopat (äldre term).
Han försökte också ta sitt liv, fick en hjärtinfarkt (tidigt 90-tal), när han var ung 50 år, och han var välkänd på Malmskillnadsgatan, köpte sex i åkeriets flyttbuss och inne i firmans lokaler (enligt 2 vittnen) ... han umgicks med grova typer, vad inte ovan vid handgemäng och fick stryk själv ... han påstod att han spöats inne på sitt kontor, som såg ut "som ett slakthus" på 80-talet ...
Ja, du hur ju hur det låter. Vilket jävla liv han hade.