2016-08-21, 21:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Är man normalbegåvad kanske man tror att det räcker att ta från de andra partierna och ge till SD för att korrigera panelens sammansättning, bortfallet och viktningarna. Det kan jag hålla med om.
Hur tror du annars att viktning fungerar?
2016-08-21, 21:40
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Är man normalbegåvad kanske man tror att det räcker att ta från de andra partierna och ge till SD för att korrigera panelens sammansättning, bortfallet och viktningarna. Det kan jag hålla med om.

Eienstens definition på en dåre är någon som gör samma misstag gång på gång och räknar med att resultatet skall bli annorlunda. Precis som de så utskrattade undersökningsföretagen.

Det finns fakta att utgå ifrån, och det är inte svårt att göra.
2016-08-21, 21:47
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Härligt med en diskussion om SIFO. De vill inte mäta rätt. Telefonförhör är lite som att idag släpa ut sin 286:a med Norton commander på och försöka streama HD-film.
De ligger 10 PE för lågt och vet om det. Som någon nyss skrev, SIFO är inte intresserade av fakta. Politik och demagogi är viktigare.

Vi SD are följer Sentio. De är rättesnöret. Yougov är heller inte ute och cyklar.
Övriga institut är bara att garva åt.
2016-08-21, 22:05
Medlem
Väldigt svårt att veta hur man ska värdera de olika opinionsinstituten. Trådens stora spörsmål.
Ska man idag hylla de institut, som dags dato ger SD högst siffror?
Eller ska man vänta till efter riksdagsvalet om två år och då berömma de institut, som i sina mätningar genomsnittligt hamnat närmast de faktiska valresultaten?
Risken med det första alternativet är förstås att man efter valet nödgas idiotförklara samma institut, vars objektivitet man ivrigt hyllade före valet.
Om man däremot väntar med instituthyllningarna till efter valet, då facit föreligger, blir situationen omedelbart mer lätthanterlig.
En klok profet väntar alltid tills hens profetior hunnit gå i uppfyllelse, innan hen offentliggör dem. Få saker fungerar så demoraliserande på anhängarna som just felslagna profetior.
Något inte minst för SD:s ivriga supporterklubb att tänka på.
Senast redigerad av menelik 2016-08-21 kl. 22:07.
2016-08-21, 22:07
Medlem
Bellanias avatar
Citat:

Murphy visste det här: "Två fel tar aldrig ut varandra, de adderas"...

Dina insikter och resonemang i ämnet statistik förefaller lika bristfälliga som påståendet att två fel tar aldrig ut varandra!

Naturligvis kan ett korrekt slutresultat baserat på två felaktiga storheter, den ena med ett visst plusvärde och det andra med motsvarande minusvärde ta ut varandra - även om antalet fel är två...
Senast redigerad av Bellania 2016-08-21 kl. 22:31.
2016-08-21, 22:41
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Väldigt svårt att veta hur man ska värdera de olika opinionsinstituten. Trådens stora spörsmål.
Eller ska man vänta till efter riksdagsvalet om två år och då berömma de institut, som i sina mätningar genomsnittligt hamnat närmast de faktiska valresultaten?
Risken med det första alternativet är förstås att man efter valet nödgas idiotförklara samma institut, vars objektivitet man ivrigt hyllade före valet.
Om man däremot väntar med instituthyllningarna till efter valet, då facit föreligger, blir situationen omedelbart mer lätthanterlig.
En klok profet väntar alltid tills hens profetior hunnit gå i uppfyllelse, innan hen offentliggör dem. Få saker fungerar så demoraliserande på anhängarna som just felslagna profetior.

Det måste vara oerhört knivigt att hamna rätt när det gäller SDs siffror.

Varför inte låta spelbolagen sköta opinionsmätningarna!? Tror de hade lyckats pricka mer rätt (vet att undantag finns, men de är få). När det gäller pengar tänker ofta folk mer logiskt och man bettar inte gärna på en halt häst.
Låt säga att bet365 erbjuder spel på alla partier och dess slutprocent vid valet. Då hade vi fått följa dagsaktuella skiftningar i opinionen.
2016-08-21, 23:22
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Dina insikter och resonemang i ämnet statistik förefaller lika bristfälliga som påståendet att två fel tar aldrig ut varandra!

Naturligvis kan ett korrekt slutresultat baserat på två felaktiga storheter, den ena med ett visst plusvärde och det andra med motsvarande minusvärde ta ut varandra - även om antalet fel är två...

Jag fattar inte heller hans rent FANATISKA motvilja att stämma av mätresultat mot det vi vet är facit.
2016-08-21, 23:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
I dagens sommartal lyckas statsministern med konststycket att återigen reta upp LO-kollektivet och samtliga sd-sympatisörer.

Strategin verkar vara att överge den svenske mannen. Nu är det kvinnor och invandrade som gäller, det får bära eller brista. För sossarna skull tror jag faktiskt han väljer rätt där, han vet att S är rökta bland dessa väljare. Säkrast då att undvika total katastrof, dvs fokusera på de som fortfarande finns kvar.

Vi kan vara tämligen säkra på att sds ev framtida tapp till S blir försumbart, de har retat upp folk alltför mycket för att läka den skadan.

– Det finns de som tror att det ligger något manligt i att sexuellt trakassera unga flickor och kvinnor på musikkonserter. Vi behöver prata, både män och pojkar, om hur man ska agera. Man behandlar inte kvinnor på detta sätt, det är fullständigt oacceptabelt.
– Kvinnor behandlar man med respekt, ömhet och värme. Det är den attityden vi ska ha.

– Vi tänker inte ge ett högerextremt parti med rasistiska företrädare inflytande, och då krävs samarbete över blockgränsen.

På frågan om han anser att SD-ledaren Jimmie Åkesson är rasist svarar Stefan Löfven i dag:

– Ja, alltså... De har ett antal människor, jag ska inte gå in på namn, men de har ett antal som har uttryckt sig väldigt tydligt. De har också de som stått i Sveriges riksdags talarstol och pratat om att det här inte är ditt land, och så vidare. Vi har ett otal exempel på det, men jag behöver inte gå in på vilka det är.

Men det finns rasister i Sveriges riksdag?

– Det finns uppenbarligen sådana, ja.

Vi är alltså tillbaka på ruta noll igen...

Jag tror han inser att slaget om svenska män är förlorat, likaså att storhetstiden för S är över. SD kommer bli största parti, andra platsen kommer S och M slåss om. De kommer sannolikt hitta ett sätt att regera tillsammans S och M, så att vansinnet kan fortsätta. Detta är inte politik som det var tänkt utan detta är order från högre ort. Tids nog lär vi bli varse.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den taktiken har varit extremt effektivt tidigare, SD har mer än fördubblat sitt resultat två val i rad och inget tyder på att SD inte fördubblar resultatet i ett tredje val.

Återigen, fantastiskt roligt för SD med 26% 2018, men det blir den absoluta dödsstöten för Sverige.

Citat:

Smart där. Jag berättar vad som ska hända efter det har hänt och händer inte det jag trodde så säger jag ingenting. Är du en idiot?
2016-08-22, 00:09
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

Du har ju fel i varenda spådom du spammar. Nu har du ju iofs ingen trovärdighet här, just beroende på detta, men du tröttnar ju aldrig ändå. Hur tycker du att det framställer dig i din roll som liberal profet?

Sedan är det ju så att vi HAR facit, vi vet tack vare de tidigare valen vilka undersökningsföretag som kan sitt arbete och kan komma nära egentliga valresultat i sina undersökningar - och framför allt vet vi vilka som INTE kan det.

Anledningen till att de undersökningsföretag som har högst trovärdighet har just det har såldes noll att göra med att dt är de som presenterar högst siffror till SD, utan för att det är de som kommer närmast valresultatet. Och det är också förklaringen till att de är så avskydda av SD-hatare.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Smart där. Jag berättar vad som ska hända efter det har hänt och händer inte det jag trodde så säger jag ingenting. Är du en idiot?

Tja, han är liberal....
2016-08-22, 03:06
Medlem
KalleXs avatar
SVTs VALU nämndes för ett par sidor sedan.
Så apropå det så gjorde jag en lite uträkning på utfallet i VALU 2010 och 2014 jämfört med valresultaten.

VALU2010: 4,6%
Valresultat: 5,7%
Ökning: 23,9%

VALU2014: 10,5%
Valresultat: 12,86%
Ökning: 22,4%

Skillnaden var alltså nästan exakt likadan som valet innan och det verkar inte som om de viktat om efter föregående resultat.

Ska bli kul och se utfallet för VALU2018 och om det även där blir en ~23% ökning i det faktiska valet.
2016-08-22, 07:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det fungerar inte så. Viktningar innebär att man kompenserar för brister i urvalet, bortfall och andra bristfaktorer i den egna undersökningen.

Om man inte följer en metod i detta kommer man aldrig att kunna upprepa undersökningarna.

Svenne-i-Banans förslag, att man viktar efter valresultatet innebär helt enkelt att man utgår från att den population man själv har i sina undersökningar är stabil och även fortsatt liknar valmanskåren (det är den man försöker modellera med undersökningen) och dessutom att opinionen i senaste valet är fortsatt stabil.

Däremot kan man då inte veta (när man tillämpar sin viktning) ifall den stämmer för inget, något de flesta eller alla partier.

Bara för skojs skull, kan du tala om vad som är det rätta värdet för SD ?

Jag kan inte ta åt mig äran för förslaget att vikta efter facit/valresultatet, den här metoden använder instituten. Dock inte speciellt bra för just SD av någon anledning.

Det här gör man förstås inte för skojs skull som du skriver utan för att komma sanningen närmare.
2016-08-22, 07:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Eienstens definition på en dåre är någon som gör samma misstag gång på gång och räknar med att resultatet skall bli annorlunda. Precis som de så utskrattade undersökningsföretagen.

Det finns fakta att utgå ifrån, och det är inte svårt att göra.

Precis, när felen är systematiska och går åt samma håll hela tiden går det utmärkt att vikta bättre för att komma närmare sanningen. Det hade varit en helt annan sak om siffrorna hade stor slumpmässig variation så att de ibland låg för högt och ibland för lågt, men så är det inte för SD. Där ligger flertalet institut alltid för lågt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in