2016-08-21, 13:23
Medlem
slemhogs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23381346.ab

Mycket bra förslag av Sjöstedt.

Statliga lån till mindre aktörer är bra grejer och öka konkurrensen bland byggkartellen och storgrisarna Peab, Skanska, Ncc och Jm.
Då blir det högre effektivitet, ökad konkurrens och press nedåt på byggpriserna som i en sund marknadsekonomi för att skapa produkter till högsta kvalitet till lägsta pris. Det gillar väl nyliberalerna här också hoppas jag....???
Jag gillar iallafall marknadsekonomi och fri konkurrens i producentledet! Får jag låna pengar billigt av staten jag tänka mig starta ett mindre byggbolag också, bygger sabo kombohus och nöjer mig med 4% direktkavkastning.

Synd att vänstern är helt fläng i roten på andra frågor tex massinvandring, skolan, försvaret, feminism, förmögenhetsskatter och skit.
Senast redigerad av slemhog 2016-08-21 kl. 13:32.
Citera
2016-08-21, 13:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så om vi sammanfattar ditt inlägg så undrar du vad problemet är med att betala för sin bostad. Nej det är väl inget problem, det är så det borde vara. Det är den boende själv som får betala sin bostad och inte någon annan. Precis vad som gäller för övriga varor och tjänster vi konsumerar.

Precis så och just därför ska inte hyresmarknaden vara undantagen.

Boendet betalar man i normalfallet själv ur egen ficka, precis som övrig konsumtion.
Citera
2016-08-21, 13:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Statliga lån till mindre aktörer är bra grejer och öka konkurrensen bland byggkartellen och storgrisarna Peab, Skanska, Ncc och Jm.
Då blir det högre effektivitet, ökad konkurrens och press nedåt på byggpriserna som i en sund marknadsekonomi för att skapa produkter till högsta kvalitet till lägsta pris. Det gillar väl nyliberalerna här också hoppas jag....???
Jag gillar iallafall marknadsekonomi och fri konkurrens i producentledet! Får jag låna pengar billigt av staten jag tänka mig starta ett mindre byggbolag också, bygger sabo kombohus och nöjer mig med 4% direktkavkastning.

Synd att vänstern är helt fläng i roten på andra frågor tex massinvandring, skolan, försvaret, feminism, förmögenhetsskatter och skit.

Det finns två saker som är utmärkande för kommunisterna, massmord och köer.
http://4.bp.blogspot.com/-HY0Ns1nFQNY/VRujAeY1HsI/AAAAAAAABJw/64hkOiEnnWU/s1600/breadline.jpg
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-21 kl. 13:37.
Citera
2016-08-21, 13:58
Medlem
berra77s avatar
Citat:

Vem skall sköta byggandet ?
Det är brist på byggnadsarbetare.
Redan full sysselsättning för alla byggjobbare som vill jobba, flera år framöver.
Citera
2016-08-21, 14:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Vem skall sköta byggandet ?
Det är brist på byggnadsarbetare.
Redan full sysselsättning för alla byggjobbare som vill jobba, flera år framöver.

Givetvis ser såna nyliberalar som dig bara problem när marknadsekonomiska förslag i produdent ledet som hotar dina feta vinster och ockrande.
Vips är hela gänget här kommunister, värre än sjöstedt. Oväntat? nej, för jag har redan sett igenom vad ni är för figurer för länge sen som huserar här.

Det är inga problem överhuvudtaget att ta in tillfällig arbetskraft från östeuropa, medelhavsländer och ge dom svenska villkor om det saknas arbetskraft. Det är grotesk arbetslöshet där efter finanskrisen.

Det gick redan på 60-talet att ta hit industriarbetare och byggjobbare när miljonprogrammet byggdes utan internet och speciellt utvecklad flygtrafik.
Citera
2016-08-21, 14:20
Medlem
brutalares avatar
Att bygga bort bostadsbristen bör ju vara en av de stora valfrågorna nästa val. Helt rätt att staten blandar sig in det och visst är det så att det inte finns någon arbetslös byggarbetare i Sverige men det finns ju redan tusentals människor från baltikum som jobbar i byggbranschen. Att ta in ännu fler och ge dom fleråriga gästarbetarkontrakt skulle vara suveränt. Samtidigt som vi slopar ROT så att dom händerna börjar med nybyggnation istället för renoveringar.

Politikerna har förstört bostadsmarknaden så dom får lösa den också.
Citera
2016-08-21, 14:23
Medlem
Bara en tidsfråga innan hyresregleringen skrotas
Citera
2016-08-21, 14:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Givetvis ser såna nyliberalar som dig bara problem när marknadsekonomiska förslag i produdent ledet som hotar dina feta vinster och ockrande.
Vips är hela gänget här kommunister, värre än sjöstedt. Oväntat? nej, för jag har redan sett igenom vad ni är för figurer för länge sen som huserar här.

Det är inga problem överhuvudtaget att ta in tillfällig arbetskraft från östeuropa, medelhavsländer och ge dom svenska villkor om det saknas arbetskraft. Det är grotesk arbetslöshet där efter finanskrisen.

Det gick redan på 60-talet att ta hit industriarbetare och byggjobbare när miljonprogrammet byggdes utan internet och speciellt utvecklad flygtrafik.

Var ska de bo?
Citera
2016-08-21, 14:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Att bygga bort bostadsbristen bör ju vara en av de stora valfrågorna nästa val. Helt rätt att staten blandar sig in det och visst är det så att det inte finns någon arbetslös byggarbetare i Sverige men det finns ju redan tusentals människor från baltikum som jobbar i byggbranschen. Att ta in ännu fler och ge dom fleråriga gästarbetarkontrakt skulle vara suveränt. Samtidigt som vi slopar ROT så att dom händerna börjar med nybyggnation istället för renoveringar.

Politikerna har förstört bostadsmarknaden så dom får lösa den också.

+1
Citera
2016-08-21, 14:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Var ska de bo?

Hemma hos dig i ett uthyrningsrum.
Citera
2016-08-21, 14:34
Medlem