Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-08-20, 23:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Jag vill helt klart ha min Jansson med lök Att karamellisera löken (gissar att det är vad du menar?) låter dock som en trevlig idé. Det ska jag nog prova nästa gång.
Vad det heter vetefan, jag är inte kock. Men den skall liksom bli genomskinlig (tja det blir den ju inte men åt det hållet) men inte bränd. Man får en ännu bättre effekt om man gräver ner en hel gul lök i grillen (på kanten, annars får du bara en kolbit) när man startar den och sen tar upp den när det är dags att krubba. Yttersta lagren av löken är brända men det som finns kvar av din kremerade lök är sött och gott som fasiken.

Men för jansson så är den tillagningsmetoden helt klart överkurs, mer som ett tips när du grillar nåt annat.

Blir ungefär 50% lika bra i stekpanna, men det är bättre än ingenting i alla fall. Vet inte varför det blir bättre i grillen.
Citera
2016-08-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vad det heter vetefan, jag är inte kock. Men den skall liksom bli genomskinlig (tja det blir den ju inte men åt det hållet) men inte bränd. Man får en ännu bättre effekt om man gräver ner en hel gul lök i grillen (på kanten, annars får du bara en kolbit) när man startar den och sen tar upp den när det är dags att krubba. Yttersta lagren av löken är brända men det som finns kvar av din kremerade lök är sött och gott som fasiken.

Men för jansson så är den tillagningsmetoden helt klart överkurs, mer som ett tips när du grillar nåt annat.

Blir ungefär 50% lika bra i stekpanna, men det är bättre än ingenting i alla fall. Vet inte varför det blir bättre i grillen.

Detta låter rimligt. Som du beskriver det så kommer du närmare karamellisering när du grillar än när du steker (du kan göra samma sak i ugnen btw). Karamellisering i panna tar ett bra tag, typ 1h på låg värme, och löken blir då härligt gulbrun, nästan sirapsbrun i färgen. Allt socker tränger då också fram ordentligt.

Håller med om att det blir extra jobb, men det låter gott nog för att jag ska göra detta nästa gång

Btw, om du är intresserad av att karamellisera lök i stekpanna/kastrull så är tipset att ha tålamod på låg värme under lång tid, att strö lite socker över din strimlade lök (inte för smak utan som katalysator), och att dutta lite vatten över ifall löken får minsta antydan av att bli bränd.
Citera
2016-08-21, 00:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
<klipp>
Btw, om du är intresserad av att karamellisera lök i stekpanna/kastrull så är tipset att ha tålamod på låg värme under lång tid, att strö lite socker över din strimlade lök (inte för smak utan som katalysator), och att dutta lite vatten över ifall löken får minsta antydan av att bli bränd.

Det med socker visste jag inte om, måste provas. Älskar den grillade löken till kött som jag på vintern får göra i stekjärnet istället. Dör ju nästan om jag skall grilla ute då. Så lök i grillen är för mig nåt som bara finns på sommarn. Men det kanske går att råda bot på det.
Citera
2016-08-21, 00:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Det ska inte vara nån jävla lök i janssons!!!
Endast potatis, grädde och ansjovis... och det ska vara skarpsill, ingen jävla "ansjöviskryddad restaurangsill"... sen öser man i allt spad i det hela..
Fantastisk mat.

Mvh

Du menar att du inte vill ha lök i din Jansson? För visst anser du att lök är en av ingredienserna i en Jansson?
Citera
2016-08-21, 00:47
Medlem
Citat:
Det med socker visste jag inte om, måste provas. Älskar den grillade löken till kött som jag på vintern får göra i stekjärnet istället. Dör ju nästan om jag skall grilla ute då. Så lök i grillen är för mig nåt som bara finns på sommarn. Men det kanske går att råda bot på det.

Vad trevligt om jag kan inspirera lite

Ja, prova gärna att karamellisera; det blir mycket gott, passar till mycket, och är lätt men lite tidskrävande att göra.

Ännu enklare är som sagt att bara köra löken i ugnen, så slipper du röra om. Jag tror att det blir väldigt likt din grillade lök. Dela bara på mitten, och låt skalet sitta kvar tills du ska servera. Ringla lite olivolja över också, och kör på 200 grader i typ 40 min eller så.
Citera
2016-08-21, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du menar att du inte vill ha lök i din Jansson? För visst anser du att lök är en av ingredienserna i en Jansson?

Självklart menar jag att jag inte vill ha lök i min jansson...
Nej jag anser inte att lök är en av ingredienserna i en jansson... lika lite som jag anser att ströbröd är en av ingredienserna i en jansson...
Nu tänker jag inte att folk som använder både lök och ströbröd i en jansson är idioter eller nåt i den stilen.. alla får göra som de vill... men för min del är det solklart.. tre ingredienser är vad som behövs.. pot, grädde och andjovis med spad.. inget salt ingen peppar inget ströbröd...

Vissa har lök även i potatisgratäng... för mig är det inget alternativ... ungefär samma grej... men alla får göra som de vill givetvis.

Mvh
Citera
2016-08-22, 17:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Självklart är det lök i en klassisk JF...utan lök så är det ingen JF utan då blir det något eget hopkok.
Citera
2016-08-22, 18:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Självklart menar jag att jag inte vill ha lök i min jansson...
Nej jag anser inte att lök är en av ingredienserna i en jansson... lika lite som jag anser att ströbröd är en av ingredienserna i en jansson...
Nu tänker jag inte att folk som använder både lök och ströbröd i en jansson är idioter eller nåt i den stilen.. alla får göra som de vill... men för min del är det solklart.. tre ingredienser är vad som behövs.. pot, grädde och andjovis med spad.. inget salt ingen peppar inget ströbröd...

Vissa har lök även i potatisgratäng... för mig är det inget alternativ... ungefär samma grej... men alla får göra som de vill givetvis.

Mvh

Ja självklart kan man göra som man vill förutom om man jobbar som kock. Då är det lök i en Jansson oavsett vad man själv tycker om det. Själv har jag nästan om inte alltid någon form av lök i mina maträtter. Lök är lika självklart som salt och peppar.
Citera
2016-08-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ja självklart kan man göra som man vill förutom om man jobbar som kock. Då är det lök i en Jansson oavsett vad man själv tycker om det. Själv har jag nästan om inte alltid någon form av lök i mina maträtter. Lök är lika självklart som salt och peppar.

Kikade igenom en del recept och ja det verkar som att de flesta gillar lök i jansson.. där ser man.. min morsa hade aldrig det.. därför har jag inte haft det heller..
Dessutom har jag gjort på samma sätt på restaurang också.. faktum är att krögaren kom och sa att han hade fått ovanligt mycket nöjda gäster som gillade den... så vad vet jag.. prova själv då..

Mvh
Citera
2016-08-22, 18:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Kikade igenom en del recept och ja det verkar som att de flesta gillar lök i jansson.. där ser man.. min morsa hade aldrig det.. därför har jag inte haft det heller..
Dessutom har jag gjort på samma sätt på restaurang också.. faktum är att krögaren kom och sa att han hade fått ovanligt mycket nöjda gäster som gillade den... så vad vet jag.. prova själv då..

Mvh
Det är ju en stor skillnad på hur man hanterar löken åxå, karamelliserad (lärde jag mig igår tror jag, kan ha varit i förrgår men i alla fall stekt i förväg) så den är söt och inte skarp så är den helt annorlunda än ifall man bara skivar ner den rå i gratängen (som jansson faktiskt är).

Sen val av lök spelar ju åxå in om man nu vill vara inne på detaljer. Jag gillar ju vanlig gul lök till det mesta men schalottenlök passar utmärkt till vissa rätter pga storlek och smak. Blir man ännu lökkänsligare så fungerar ju purjo och skall man gå till överdrift av försiktighet gräslök.
Citera
2016-08-22, 19:14
Medlem
Citat:
Det är ju en stor skillnad på hur man hanterar löken åxå, karamelliserad (lärde jag mig igår tror jag, kan ha varit i förrgår men i alla fall stekt i förväg) så den är söt och inte skarp så är den helt annorlunda än ifall man bara skivar ner den rå i gratängen (som jansson faktiskt är).

Sen val av lök spelar ju åxå in om man nu vill vara inne på detaljer. Jag gillar ju vanlig gul lök till det mesta men schalottenlök passar utmärkt till vissa rätter pga storlek och smak. Blir man ännu lökkänsligare så fungerar ju purjo och skall man gå till överdrift av försiktighet gräslök.

Absolut är det så.. dessutom riskerar man att grädden skär sig om man inte blankar den innan... i en löksås t.ex...
Inte så att jag inte gillar lök.. en pannbiff utan bifflök är ju trist om man säger så.. men för min del tycker jag att ansjovisen är stjärnan i jansson och iom det vill jag inte distrahera med lök...

Potatisgratäng med lök tycker jag drar mot löksoppa/ löksås.. då gör jag hellre en löksallad vid sidan av.. en god löksoppa är ju kalas.. men allt har sin plats liksom.. men som sagt jag är verkligen ingen matnazist!!.. smaken är som baken bara..

Mvh
Senast redigerad av DwWU 2016-08-22 kl. 19:25.
Citera
2016-08-22, 19:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Absolut är det så.. dessutom riskerar man att grädden skär sig om man inte blankar den innan... i en löksås t.ex...
Inte så att jag inte gillar lök.. en pannbiff utan bifflök är ju trist om man säger så.. men för min del tycker jag att ansjovisen är stjärnan i jansson och iom det vill jag inte distrahera med lök...

Potatisgratäng med lök tycker jag drar mot löksoppa/ löksås.. då gör jag hellre en löksallad vid sidan av.. en god löksoppa är ju kalas.. men allt har sin plats liksom.. men som sagt jag är verkligen ingen matnazist!!.. smaken är som baken bara..

Mvh
Hmm, kanske skall testa utan lök nån gång. Men jag får för mig att potatisen+karamelliserade eller lätt stekta löken svarar bra mot sältan i ansjovisen.

Grädden är ju mer smakbärare och ger en trevlig konsistens utan att väga upp smakerna på samma sätt. Så jag tror nog att jag skulle sakna löken i janssonen. Möjligtvis i en karlsson att den inte behövs då köttfärsen inte har samma sälta.

Socker i mat är jag lite skeptisk till, skall prova det nästa gång jag steker lök dock. Men som dom använder det i Thailand har jag svårt med. Fullt ös med en jäkla massa kryddor, socker, och gudvetevad när jag vill hålla allt så enkelt som möjligt.

Men just för mig så passar stekt lök till jansson för så har det alltid varit. Men jag kan dela upp en batch och testa en del utan. Omöjlig är jag inte, provar man inte så vet man inte om det blir gott.

EDIT: Om den skär sig med lök så beror det inte på löken i sig utan på vattnet i löken tror jag. Vatten och fett är inte lätt att blanda.
Senast redigerad av christery 2016-08-22 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in