• 1
  • 2
2016-08-19, 19:21
Medlem
japanskbruds avatar
Leif igen. haha ..fy fan vad bra det blev .. ätit en hel form själv. Har alltid hatat det på julen och smakat riktigt jävla illa dom gångerna jag tagit från den formen på ngt julbord. Förra julen va nån cateringfirma, smakade fitta och bränt skorpmjöl. Innan dess på nått julbord va det gräddsås med potatisbitar och ingen ansjovis.

Jag måste snart starta en religion där han är gud.

Iofs vågade jag bara ha i hälften så mkt ansjovis, men det blev jävligt bra ändå, jämfört med tidigare erfarenheter.
https://www.youtube.com/watch?v=7q322KOzkKI
Citera
2016-08-19, 20:00
Medlem
mr2cools avatar
Grattis?
Citera
2016-08-19, 20:18
Medlem
sommarlovs avatar
Riktig grädde och potatis strimlat smalt som tändstickor!

Mums
Citera
2016-08-19, 20:24
Medlem
christerys avatar
Första gången jag sett nån ha i tomatpuré i en jansson, i en karlsson skulle jag inte bli lika förvånad men ... nä...

Därmed inte sagt att leffe har fel, jag har bara inte råkat ut för det. Jansson är ju perfekt som vickning åxå. Skippa donken och mumsa på en jansson efter en utekväll istället. Perfekt med lite sälta innan kudden.
Citera
2016-08-19, 20:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Leif igen. haha ..fy fan vad bra det blev .. ätit en hel form själv. Har alltid hatat det på julen och smakat riktigt jävla illa dom gångerna jag tagit från den formen på ngt julbord. Förra julen va nån cateringfirma, smakade fitta och bränt skorpmjöl. Innan dess på nått julbord va det gräddsås med potatisbitar och ingen ansjovis.

Jag måste snart starta en religion där han är gud.

Iofs vågade jag bara ha i hälften så mkt ansjovis, men det blev jävligt bra ändå, jämfört med tidigare erfarenheter.
https://www.youtube.com/watch?v=7q322KOzkKI

Janssons frestelse är en delikatess om man gör den på rätt sätt. Vi kör ofta med Jansson på våra stökiga efterfester och den sköljs ner med en stor stark och ett par nubbar samtidigt som Alma Cogan hörs från stereon.

Mycket ansjovis, mycket grädde (inte så mycket att frestelsen simmar när den är färdig dock) och glöm inte löken. Frestelsen skall alltså vara fuktig men inte blöt ( ).

Som reserv har vi nog 5-6 frestelser i frysen, vi gör dom bara halvfärdiga och sen fryser vi in dom.

Nackdelen med JF är att blir man akut sugen så tar det en stund innan den är färdig.

Lika gott på efterfesten på jul, nyår, påsk och midsommar.
Citera
2016-08-19, 21:48
Medlem
christerys avatar
Bränd fitta och skorpmjöl lät ju inte vidare gott, men går det verkligen att misslyckas med en jansson.

Potatis, lök, grädde, ansjovis och skit i skorpmjölet åxå. Lite salt om det behövs men KISS (Keep It Simple Stupid - dvs gör det inte mer meckigt än vad det behöver vara). Börja skrapa 3 mikrogram strösocker från en sockerbit och sånt trams kan leffe hålla på med.
Citera
2016-08-19, 21:53
Medlem
Låter gott, och nu kan jag inte sluta tänka på det. Vad kör ni till Jansson, om något?
Utanför julbordet alltså.
Citera
2016-08-19, 22:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Låter gott, och nu kan jag inte sluta tänka på det. Vad kör ni till Jansson, om något?

kokta ägg eller om man vill lyxa till det förlorade ägg.....
Citera
2016-08-19, 22:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Har en svaghet för korv eller köttbullar till det i alla fall - oavsett om det är jul eller inte.
Räknar det mer som lyxpotatisgratäng och det går bra ihop med korv eller köttbullar. Känns inte ens juligt om det heller. Juligt skulle det bli med lite skinka och lax åxå på tallriken.
Citera
2016-08-19, 22:55
Medlem
-=Damian=-s avatar
åh fy fan vad sugen men blev nu då...
får nog bli en laddning i helgen.. dock vill jag ha lite mer ansjovis i. ger en utmärkt sälta och skarp smak! inte sällan har jag en uns cayennepeppar på för ett trevligt sting. passar utmärkt mot den krämiga smaken. dock bara en liten nypa på en hel form
Citera
2016-08-19, 23:08
Medlem
christerys avatar
Suttit och klurat, löken borde ge den sötman som krävs och han (lelle) skulle ju ha i lite socker dessutom. Vad sjutton tillför tomatpurén egentligen. Försöker han göra nån halvmesyr av choronsås utan bea eller vad är han ute efter...

Ska man bryta av den med nåt så skulle jag hellre ha paprika eller om man är lite extrem lite sambal olek eller sriracha men jag skulle faktiskt inte göra det heller. Den är så perfekt i sin enkelhet.
Citera
2016-08-19, 23:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Testa även att lägga i lite gravad lax och eller rökt lax och dill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in