Citat:
Ursprungligen postat av
DwWU
Absolut är det så.. dessutom riskerar man att grädden skär sig om man inte blankar den innan... i en löksås t.ex...
Inte så att jag inte gillar lök.. en pannbiff utan bifflök är ju trist om man säger så.. men för min del tycker jag att ansjovisen är stjärnan i jansson och iom det vill jag inte distrahera med lök...
Potatisgratäng med lök tycker jag drar mot löksoppa/ löksås.. då gör jag hellre en löksallad vid sidan av.. en god löksoppa är ju kalas.. men allt har sin plats liksom.. men som sagt jag är verkligen ingen matnazist!!.. smaken är som baken bara..
Mvh
Hmm, kanske skall testa utan lök nån gång. Men jag får för mig att potatisen+karamelliserade eller lätt stekta löken svarar bra mot sältan i ansjovisen.
Grädden är ju mer smakbärare och ger en trevlig konsistens utan att väga upp smakerna på samma sätt. Så jag tror nog att jag skulle sakna löken i janssonen. Möjligtvis i en karlsson att den inte behövs då köttfärsen inte har samma sälta.
Socker i mat är jag lite skeptisk till, skall prova det nästa gång jag steker lök dock. Men som dom använder det i Thailand har jag svårt med. Fullt ös med en jäkla massa kryddor, socker, och gudvetevad när jag vill hålla allt så enkelt som möjligt.
Men just för mig så passar stekt lök till jansson
för så har det alltid varit. Men jag kan dela upp en batch och testa en del utan. Omöjlig är jag inte, provar man inte så vet man inte om det blir gott.
EDIT: Om den skär sig med lök så beror det inte på löken i sig utan på vattnet i löken tror jag. Vatten och fett är inte lätt att blanda.