2016-08-19, 01:34
Medlem
anteri17s avatar
#TheYearOfManoloGabbiadini
Citera
2016-08-19, 02:14
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ni har såklart en poäng eller två. Dessutom kan man kanske lägga till att pengarna inte var så gigantiska att man lockades att satsa ytterligare något år.

En viktig faktor var dessutom att det var ett betydligt mer brutalt spel. Man tog spelare som Maradona och Baggio galet hårt. Det gjorde att Baggio drabbades av skador som skulle kunnat ha stoppat hans karriär redan då han var 18 år.

Men Baggio hade en lång karriär. Och slutade i fin stil med att briljera.
Långa karriärer i all ära men de var inte många som var absoluta toppspelare efter 30 år fyllda. Av stjärnorna från vm 1994 som expempel(med tanke på Baggio) trappade de flesta ner i samband med att de var runt 30 år. Romario till Flamengo 29 år, Hagi till Galatasary 31 år, Baggio petad i Juventus till förmån för Del Piero 28 år. Stoichkov till Sofia 32 år, innan det 7 mål på två säsonger när han var 30-32 år i Barcelona. För att dra en jämförelse till med dagens spelare är Messi 29 år,Suarez 30 år, Higuain 29 år.
Citera
2016-08-19, 13:06
Medlem
Klopeks avatar
Sådan äcklig otur, Pjanic missar med stor sannolikhet matchen mot viola imorgon efter en smäll på foten/höften, har läst lite olika där

Kommer få se ett betongmittfält helt enkelt. Marchisio borta sedan innan och nu Pjanic.

Detta var väl tanken imorgon:

Khedira - Pjanic - Lemina/Asamoah

Nu blir det istället

Khedira - Lemina - Asamoah

Utan vare sig Pjanic eller Marchisio på mittfältet blir kreativiteten på mittfältet helt dött om man kör ovanstående mittfält. Därav föredrar jag hellre Hernanes i regista position i brist på annat. Lemina är teknisk och spelskicklig och passar framåt men däremot har han inte foten som Marchisio/Pjanic.

Så min förhoppning är:

Khedira - Hernanes - Lemina/Asamoah
Citera
2016-08-19, 14:45
Medlem
Har ju dillat om den gudomliga Baggio en del på sistone. Naturligtvis inte helt utan baktanke.

För premiärens hetaste match är mellan Juventus och Fiorentina. En fin match där Baggio var i stormens öga.

Rivaliteten tog fart 1982 då Fiorentina ansåg att Juventus rånade dem på en Scudetto. Och visst var där i sista omgången några avgörande domarinsatser, men om Fiorentina hade besegrat Cagliari så hade det inte haft någon betydelse.

Värre var det då Juventus ville ha Fiorentinas Baggio. Först besegrade Juventus Fiorentina i UEFA cup-finalen och några dagar senare köpte man Baggio.

Fiorentina behövde desperat pengar, och Baggio var det lättaste sättet.

Upplopp följde såklart i Florens.

I Baggios första match mot Fiorentina så fälldes han i straffområdet, men han vägrade ta straffen. Han blev utbytt, och på vägen ut tog han upp en Fiorentina-halsduk.

https://www.youtube.com/watch?v=GrUE3PasJwU

Det gör att känslorna är delade. Finns de i Juventus som inte kunde förlåta, och många i Fiorentina som hyllar honom som en hjälte.

I stormens jävla öga.

En underbar fantasista i en tid då systemet var absolut heligt.

Tror att hatet kan vara i avtagande, men det ligger och bubblar och skulle Fiorentina åter lyckas höja sig en nivå och verkligen utmana så kan det bli riktigt bra. Juventus vill inte hamna i samma situation som de gjorde förra säsongen, men samtidigt så har de just nu lite problem på mittfältet, läs Klopeks inlägg .
Citera
2016-08-19, 15:05
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Sådan äcklig otur, Pjanic missar med stor sannolikhet matchen mot viola imorgon efter en smäll på foten/höften, har läst lite olika där

Kommer få se ett betongmittfält helt enkelt. Marchisio borta sedan innan och nu Pjanic.

Detta var väl tanken imorgon:

Khedira - Pjanic - Lemina/Asamoah

Nu blir det istället

Khedira - Lemina - Asamoah

Utan vare sig Pjanic eller Marchisio på mittfältet blir kreativiteten på mittfältet helt dött om man kör ovanstående mittfält. Därav föredrar jag hellre Hernanes i regista position i brist på annat. Lemina är teknisk och spelskicklig och passar framåt men däremot har han inte foten som Marchisio/Pjanic.

Så min förhoppning är:

Khedira - Hernanes - Lemina/Asamoah

Varken Asamoah eller Lemina drar ned bolltryggheten i laget jämfört med Marchisio. Det var många år sen Marchisio kunde anses som en kreativ kraft. Enligt mig blir det i stort sett ingen skillnad med honom kontra Lemina/Asamoah år 2016. Alla är kvalitet. Däremot är det ett avbräck med Pjanic borta, ja.

Jag räknar även med att Khedira går ut skadad i minut 26, så mittfältet kommer bestå av idel reserver större delen av matchen. Fiorentina ska dock besegras hemma, i vilket fall.
Citera
2016-08-19, 15:09
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Har ju dillat om den gudomliga Baggio en del på sistone. Naturligtvis inte helt utan baktanke.

För premiärens hetaste match är mellan Juventus och Fiorentina. En fin match där Baggio var i stormens öga.

Rivaliteten tog fart 1982 då Fiorentina ansåg att Juventus rånade dem på en Scudetto. Och visst var där i sista omgången några avgörande domarinsatser, men om Fiorentina hade besegrat Cagliari så hade det inte haft någon betydelse.

Värre var det då Juventus ville ha Fiorentinas Baggio. Först besegrade Juventus Fiorentina i UEFA cup-finalen och några dagar senare köpte man Baggio.

Fiorentina behövde desperat pengar, och Baggio var det lättaste sättet.

Upplopp följde såklart i Florens.

I Baggios första match mot Fiorentina så fälldes han i straffområdet, men han vägrade ta straffen. Han blev utbytt, och på vägen ut tog han upp en Fiorentina-halsduk.

https://www.youtube.com/watch?v=GrUE3PasJwU

Det gör att känslorna är delade. Finns de i Juventus som inte kunde förlåta, och många i Fiorentina som hyllar honom som en hjälte.

I stormens jävla öga.

En underbar fantasista i en tid då systemet var absolut heligt.

Tror att hatet kan vara i avtagande, men det ligger och bubblar och skulle Fiorentina åter lyckas höja sig en nivå och verkligen utmana så kan det bli riktigt bra. Juventus vill inte hamna i samma situation som de gjorde förra säsongen, men samtidigt så har de just nu lite problem på mittfältet, läs Klopeks inlägg .

Det var samma sak förra säsongen för juves del, en hel del nyförvärv som skulle slussas in + att det var skadehelvete på mittfältet. Marchisio + Khedira var inte med alls de första matcherna p.g.a skador.

Var ett flertal matcher med Sturaro - Pogba - Padoin. Och det visade sig förra säsongen att det måste vara minst 2st ordinarie mittfältare på planen för att det inte ska märkas för mycket, räcker inte med att en ordinarie spelar (Khedira imorgon). Hela mittfältet tappades när Pogba fick jaga boll och spela för två spelare.

Däremot är inte allegri säker ännu så än finns det hopp, han ska avvakta tills imorgon för att se om Pjanic kan bli spelklar till matchen mot Viola. Det känns som 50/50.

Viktigt att nu köpa in en spelare likt witsel eller liknande för annars kommer mittfältet tappa det helt under säsongen. En Marchisio som är tillbaka i oktober, en skadedrabbad Khedira som spelar typ 2-3 matcher och går sönder. Och Pogba som är såld. Då behövs det någon som går in i elvan direkt på mittfältet.

Rivaliteten är stor mellan viola och juve men för min del känns det som viola har mer hat. Finns bara ett lag jag hatar och det är inter... kan inte unna de råttorna att andas ens.
Citera
2016-08-19, 18:43
Medlem
Troliga startelvor för premiäromgången enligt la Gazzetta:

http://www.gazzetta.it/Calcio/prob_form/?refresh_ce

Udinese ser svagt ut, men framförallt så kanske il Capitano leder Roma från start. Hoppas att det är så. Nummer tio i rollen som trequartista. Vansinnigt vackert.

Och förutom mittfältet som Klopek och BonhommeDeNeige kommenterat, så måste kanske Higuain också stå över matchen. Juventus ska fortfarande kunna vinna, inte minst eftersom det är hemmaplan, men det är inte kassaskåpssäkert. Jag är framförallt nyfiken på Rossi, som jag innerligt hoppas är lyckosam i årets Serie A.
Citera
2016-08-19, 19:57
Medlem
Jag har många gånger skrivit om mina husgudar. Baresi, Baggio, och sedan Pirlo. Spelare som överlappade varandra och var olika...

Men det hade lika gärna kunnat ha varit Totti. De senaste åren är det Totti. Men jag kan inte hoppa på så sent. Men jag gillar hjältar. Conti, Di Natale och såklart Totti.

Totti är en spelare av allra yppersta världsklass.

Låt oss njuta av hans sista säsong. Förra säsongen var en kamp mot de som ville avsluta honom mot hans vilja. Denna säsong är annorlunda. Nu är det sista säsongen som vi alla ska njuta av och passa på att hylla en fantastisk hjälte. En alldeles underbar spelare som är underskattad internationellt, och en spelare med stort hjärta. Han är onekligen värd hyllningar.

Jag tänker se Romas matcher och njuta av hans insatser. Hoppas innerligt att han liksom Baggio avslutar med flaggan i topp. Men det är jag inte ens oroligt för, eftersom hans kvalitet är bevisad genom alla dessa år...

Football Italia, som inte skriver några välskrivna texter, utan bara återger på engelska. För att avsluta mitt dillande om Baggio, för denna gång:

http://www.football-italia.net/73161/baggio-i-wanted-die
Citera
2016-08-19, 21:00
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jag har många gånger skrivit om mina husgudar. Baresi, Baggio, och sedan Pirlo. Spelare som överlappade varandra och var olika...

Men det hade lika gärna kunnat ha varit Totti. De senaste åren är det Totti. Men jag kan inte hoppa på så sent. Men jag gillar hjältar. Conti, Di Natale och såklart Totti.

Totti är en spelare av allra yppersta världsklass.

Låt oss njuta av hans sista säsong. Förra säsongen var en kamp mot de som ville avsluta honom mot hans vilja. Denna säsong är annorlunda. Nu är det sista säsongen som vi alla ska njuta av och passa på att hylla en fantastisk hjälte. En alldeles underbar spelare som är underskattad internationellt, och en spelare med stort hjärta. Han är onekligen värd hyllningar.

Jag tänker se Romas matcher och njuta av hans insatser. Hoppas innerligt att han liksom Baggio avslutar med flaggan i topp. Men det är jag inte ens oroligt för, eftersom hans kvalitet är bevisad genom alla dessa år...

Football Italia, som inte skriver några välskrivna texter, utan bara återger på engelska. För att avsluta mitt dillande om Baggio, för denna gång:

http://www.football-italia.net/73161/baggio-i-wanted-die
Att följa Totti kommer vara min huvudsyssla gällande serie a i år. Jag står inte ut med en ligastrid till där allt slutar som vanligt. Med Totti kan jag mer ta det match för match och njuta av stunden utan att snegla på en tabell.
Citera
2016-08-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Att följa Totti kommer vara min huvudsyssla gällande serie a i år. Jag står inte ut med en ligastrid till där allt slutar som vanligt. Med Totti kan jag mer ta det match för match och njuta av stunden utan att snegla på en tabell.
Jag håller med. Och jag hoppas att romanisti utnyttjar tillfället att hylla honom här på Flashback. Det kommer förmodligen aldrig att finnas en lika stor spelare i Roma. Tänk Maradona i Napoli, eller Riva i Cagliari. Passa på för fan.

Tyvärr så är kurvan tvungen att fortsätta sin bojkott. Vilket är uselt hanterat av alla. Så kurvan kommer att stå tom under Tottis sista säsong. Vansinne!
Citera
2016-08-19, 21:49
Medlem
Samtidigt som vi snickesnackar om de gigantiska talangerna så har vi tidigare nämnt Bonucci... Vill bara helt apropå nämna då Materazzi tog hand om Gattuso i Perugia. Sedan gick Gattuso till Rangers och Materazzi till Everton, men de var tvugna att återvända till Italien eftersom de inte platsade...

Gattuso till Salernitana, och Materazzi till Perugia. Sedan gick de till var sitt Milano-lag och blev legandariska. Scudetti, CL-titlar och världsmästare!

Helt apropå.

Men också att de båda kan sin Calcio och är numera är tränare. Gattuso var framgångsrigk i Pisa, medan Materazzis pappa var fotbollsproffs, och hans mamma dog då han var ett barn. Sedan blev hans pappa fotbollstränare på internationell nivå samtidigt som han själv blev fotbollsproffs. Han kan sin Calcio och var spelande tränare senaste säsongen i Indien. ..

Oavsett, är det mot Totti jag i första hand riktar min blick under lördagen. Sedan till viss del mot Rossi. Roma kommer att dundra sönder Udinese, men jag hoppas att det blir en fin match mellan Juventus och Fiorentina.
Citera
2016-08-20, 01:19
Medlem
Knugen37s avatar
Giovanni Simeone i Genoa blir hur intressant som helst att följa. Tror att han exploderar inom några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in