Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Skildringar av exotiska miljöer är alltid enklare att köpa och ta in.
Som svensk och normalbegåvad så ser man snabbt igenom Janne Ljugos pekoral.
När sedan Janne Ljugos hela livshistoria visar sig vara en enda räcka av lögner och fantasier så blir boken om möjligt ännu uslare än vad den framstod som vid en genomläsning av skräpet.
Men fransmännen ser bara exotismen.
Men för tusan. Det är ju en roman. I en sån får man "ljuga" hur mycket man vill. För varje intelligent läsare, och definitivt för fransmännen, är det ointressant hur mycket som eventuellt bygger på självupplevda händelser och hur mycket som är ren fantasi.
Man är nog en ganska primitiv läsare om man tror att allt måste vara "sant".
Om den sedan håller psykologiskt och språkligt är en annan femma.
Det var därför jag blev förvånad över att dom vanligen så intellektuellt snobbiga franska kritikerna hyllade den som ett litet mästerverk Här hemma ses den ju mer som en roman lämpad för lässvaga unga.