2016-08-17, 17:38
  #49
Medlem
Ingen klassiker, men en mycket typisk svensk "grabbroman". Kille på internatskola blir slagen, misshandlad och utfrusen men slår tillbaka och rensar upp. Ondskan är förmodligen den moderna svenska roman som har tryckts/sålts i allra flest ex, när man räknar in alla de gånger den såldes som bilaga till kvällstidningarna, och den kan mycket väl vara den roman (moderna svenska roman, igen) som nått ut till flest unga män under 40. Killar som aldrig skulle läsa t ex Moberg, Tunström eller Martinson slukar Ondskan.
Citera
2016-08-17, 20:14
  #50
Medlem
Mx_1337s avatar
Bra bok att läsa under sina våldsromantiska tonår. Har även sett filmen och har för mig att det var bra mycket mer våld i boken än där.
Har inte läst den på länge så vad minns man egentligen. Jag vet däremot att jag tyckte språket Guillou skriver med blev betydligt bättre i Hamilton-böckerna än det var i Ondskan. Smaksak antagligen.
Citera
2016-08-17, 20:28
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När Janne Ljugo släppte ondskan var skolan Solbacka redan stängd, boken i sig är fiction av det sämre slaget.
Att kalla ondskan för klassiker är ett skämt.

Solbacka var nog stängt sedan ca 8 ar tillbaka, när boken utgavs. Men vad spelar det för roll? Jag gillar inte Guillou nagot vidare för övrigt, men Ondskan ska han ha en eloge för!
Citera
2016-08-17, 20:53
  #52
Medlem
Scenen där gänget lämnar Erik halvt avklädd, blåslagen och hårt bunden som ett bylte i den iskalla vinternatten ute på skolgården, och hans kompis likaså bunden inne i sitt elevrum, och dörren låst, varpå Erik lyckas befria sig själv, bryta upp dörren och rädda sin polare - den scenen är helt surrealistisk. Eller eh, den är en uppenbar grabbig önskedröm, en kompensatorisk fantasi. Det är som Fantomen. Otroligt att Guillou i många år kom undan med att påstå att allt som händer i Ondskan "är så som det gick till i verkligheten".
Citera
2016-08-17, 23:51
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Scenen där gänget lämnar Erik halvt avklädd, blåslagen och hårt bunden som ett bylte i den iskalla vinternatten ute på skolgården, och hans kompis likaså bunden inne i sitt elevrum, och dörren låst, varpå Erik lyckas befria sig själv, bryta upp dörren och rädda sin polare - den scenen är helt surrealistisk. Eller eh, den är en uppenbar grabbig önskedröm, en kompensatorisk fantasi. Det är som Fantomen. Otroligt att Guillou i många år kom undan med att påstå att allt som händer i Ondskan "är så som det gick till i verkligheten".

Romanen ligger sa nära sanningen, att man nästan kan kalla den autentisk. Det är bara sadana curlade fjantar som du, som inte begriper hur tufft manga internatelever haft det. Heder och beröm till Guillou!
Citera
2016-08-18, 17:37
  #54
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skildringar av exotiska miljöer är alltid enklare att köpa och ta in.
Som svensk och normalbegåvad så ser man snabbt igenom Janne Ljugos pekoral.

När sedan Janne Ljugos hela livshistoria visar sig vara en enda räcka av lögner och fantasier så blir boken om möjligt ännu uslare än vad den framstod som vid en genomläsning av skräpet.

Men fransmännen ser bara exotismen.

Men för tusan. Det är ju en roman. I en sån får man "ljuga" hur mycket man vill. För varje intelligent läsare, och definitivt för fransmännen, är det ointressant hur mycket som eventuellt bygger på självupplevda händelser och hur mycket som är ren fantasi.
Man är nog en ganska primitiv läsare om man tror att allt måste vara "sant".
Om den sedan håller psykologiskt och språkligt är en annan femma.
Det var därför jag blev förvånad över att dom vanligen så intellektuellt snobbiga franska kritikerna hyllade den som ett litet mästerverk Här hemma ses den ju mer som en roman lämpad för lässvaga unga.
Citera
2016-08-19, 17:05
  #55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Men för tusan. Det är ju en roman. I en sån får man "ljuga" hur mycket man vill. För varje intelligent läsare, och definitivt för fransmännen, är det ointressant hur mycket som eventuellt bygger på självupplevda händelser och hur mycket som är ren fantasi.
Man är nog en ganska primitiv läsare om man tror att allt måste vara "sant".
Om den sedan håller psykologiskt och språkligt är en annan femma.
Det var därför jag blev förvånad över att dom vanligen så intellektuellt snobbiga franska kritikerna hyllade den som ett litet mästerverk Här hemma ses den ju mer som en roman lämpad för lässvaga unga.

Problemet är att att Janne Ljugo själv vill ge intryck av att det är sanning och många oinsatta tror detsamma.
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-08-19 kl. 17:07.
Citera
2016-08-19, 17:07
  #56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Solbacka var nog stängt sedan ca 8 ar tillbaka, när boken utgavs. Men vad spelar det för roll? Jag gillar inte Guillou nagot vidare för övrigt, men Ondskan ska han ha en eloge för!
Boken är värdelöst skräp, läs Hjalmar Söderbergs Doktor Glas eller någon annan klassiker istället.
Citera
2016-08-19, 17:50
  #57
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Främst är det en klassiker bland svenskalärare.

Och så är det en klassiker bland gruppen män som endast läst en enda bok i sina liv. Stöter man på en sådan person så är det oftast Ondskan som är den lästa boken.

Det kan stämma. Boken har använts mycket i skolorna och är tacksam att sätta i händerna på ungdomar.

Själv tycker jag att boken är helt ok, men jag menar att ingen av Guillous böcker kan räknas som en klassiker eftersom han är så dålig på att skriva dialog.
Citera
2016-08-19, 19:08
  #58
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att att Janne Ljugo själv vill ge intryck av att det är sanning och många oinsatta tror detsamma.

Men det där är ju rent struntprat. Eller kan du visa en källa där Guillou påstår något så korkat som att romanen skulle vara 100% sann?
Ondskan är en fiktiv roman, inspirerad av pennalismen som förekom på Solberga - inte ett reportage. Att du inte begriper skillnaden är märkligt, det är ju trots allt 18-årsgräns här på forumet.
Citera
2016-08-20, 02:10
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det kan stämma. Boken har använts mycket i skolorna och är tacksam att sätta i händerna på ungdomar.

Själv tycker jag att boken är helt ok, men jag menar att ingen av Guillous böcker kan räknas som en klassiker eftersom han är så dålig på att skriva dialog.


Ett annat fel med Ondskan är att den är så stelt skriven. Den berör inte för fem öre. Det är väl också därför Jan skriver barnboksromaner typ om Vikingar eller thrillers innefattande varenda klyscha som existerar. Inte minst har han uppfattningen att en författare ska se sig själv som en kontorstjänsteman, vilket avslöjar Jans totala respektlöshet inför vad han håller på med. Tyvärr är det många författare idag som lovordar Jan för detta, men så har vi också en störtsjö av skitböcker i Sverige.
Citera
2017-02-28, 01:30
  #60
Bannlyst
Skitbok i dess fulla prakt. Kiss- och bajshumor blandas med mögliga mössor i vedtruckar samt läkare som uttrycker sig oprofessionellt och icke respektfullt mot patienterna. Förutsägbar som attan. Enda behållningen var kanske beskrivningen av slagsmålen i vissa fall. Dock kan man lika gärna kolla på valfri actionrulle istället. Låna/köp något annat för bövelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in