2012-09-18, 20:23
Medlem
Varför klassas Ondskan, skriven av Jan Guillou som en klassisker?
Vad har gjort den till en klassiker? varför är det en klassiker?
Ondskan anses ju vara en klassiker, skriv gärna alla sorters reflektioner kring detta!

Tack på förhand!
Citera
2012-09-18, 20:31
Medlem
j1nxs avatar
Känd bok. Känd författare. Gammal bok.
Citera
2012-09-18, 20:35
Medlem
Ja, fast någon klassiker är det väl ändå inte...
Jämför t.ex. med "Vredens druvor" av Steinbeck.

Din fråga går f.ö. inte att ifrågasätta:
Påstående: A är en klassiker
Fråga: Varför är A en klassiker?
Svar: A är inte en klassiker.
Citera
2012-09-18, 21:40
Medlem
Gefos avatar
Ett random knippe klassiker som jag googlat fram:

Citat:
”Röda rummet” 1879, August Strindberg,”Slottet” 1926, Franz Kafka, ”Mästaren och Margarita” skriven 1928-1940, Bulgakov, ”Pesten” 1947, Camus, ”Mot fyren” 1927, Virginia Woolf, ”Mörkrets hjärta” 1902 Joseph Conrad, ”Brott och straff” 1865, Dostojevskij, ”En flykting korsar sitt spår” (Jantelagen) 1933, Aksel Sandemose, ”Svält” 1890, Knut Hamsun, ”Stäppvargen” 1927, Hermann Hesse, ”Kejsarn av Portugallien” 1914, Selma Lagerlöf , ”Porträtt av konstnären som valp” 1940, Dylan Thomas, ”Den allvarsamma leken” 1912, Hjalmar Söderberg, ”Bergtagen” 1924, Thomas Mann, ”Okänd soldat” 1954, Väinö Linna, ”Min barndom” 1913, Maksim Gorkij, ”Medan jag låg och dog” 1930, William Faulkner, ”Krig och fred” 1869, Leo Tolstoy, ”Kristin Lavransdatter” 1922-1927, Sigrid Undset, ”Barabbas” 1950, Pär Lagerkvist, ”Thérèse Raquin” 1867, Emile Zola. ”Det går an”, Carl Jonas Love Almqvist, ”Clownen Jac”, Hjalmar Bergman ,”Mina vänner”, Emmanuel Bove, ”Flugornas herre” 1954, William Golding, ”Den unge Werthers lidanden” 1774, Goethe, ”Johnny var en ung soldat” 1939, Dalton Trumbo, ”Tom Sawyers äventyr” 1875, Mark Twain, ”Pärlan” 1947, John Steinbeck, ”Djurfarmen” 1945, George Orwell, ”Moby Dick” 1851, Herman Melville, ”Den store Gargantuas förskräckliga leverne” 1534, François Rabelais, ”Den gamle och havet” 1952, Ernest Hemingway , ”Stolthet och fördom” 1797 (publicerad 1813) Jane Austen, ”Gullivers resor” 1726, Jonathan Swift ”Kusin Bette” 1846, Balzac, ”Odysseus” 1922, James Joyce, ”Mannen utan egenskaper” 1930-1943, Robert Musil , ”På spaning efter den tid som flytt”, Marcel Proust , ”Singoalla” 1857, Viktor Rydberg, ”Onkel Toms stuga” 1852, Harriet Stowe

Jan Guillous "Ondskan" tror jag inte riktigt platsar bland klassikerna - även om jag tycker om den och har läst om den flera gånger genom åren.
Citera
2012-09-19, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatIsThis
Ja, fast någon klassiker är det väl ändå inte...
Jämför t.ex. med "Vredens druvor" av Steinbeck.

Din fråga går f.ö. inte att ifrågasätta:
Påstående: A är en klassiker
Fråga: Varför är A en klassiker?
Svar: A är inte en klassiker.

Alltså, det äår inte jag som påstår att det är en klassiker - det är min svenska lärare.
Citera
2012-09-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefo
Ett random knippe klassiker som jag googlat fram:

Jan Guillous "Ondskan" tror jag inte riktigt platsar bland klassikerna - även om jag tycker om den och har läst om den flera gånger genom åren.

Det är inte jag som har bestämt att det är en klassiker, det bara är det, även om man själv inte tycker det så är det fortfarande en klassiker
Citera
2012-09-19, 17:53
Medlem
SamsonZs avatar
Jag tycker det är för tidigt att kalla "Ondskan" för en klassiker. Möjligen en modern klassiker. Författaren lever i högsta välmåga och är fortfarande produktiv. Klassiker brukar ha fler år på nacken. Det är först när lång tid förflutit som man kan konstatera att boken har överlevt och fortfarande känns relevant. Däremot är "Ondskan" en bra bok och den omhuldas av svensklärare och finns därför i klassuppsättning på i princip alla skolor i vårt land. Det är en sådan bok som de flesta elever brukar uppskatta och brukar därmed ses som ett tämligen säkert kort för svensklärarna att ta till. Jag gissar att din svensklärare (inte svenska lärare, som du skrev) har försett er med en lista över klassiska verk som ni ska bekanta er med, och ett av de nyare inslagen är just "Ondskan", som då får representera god litteratur i slutet av den tidsskala som kanske löper från Homeros till Guillou, eller något i den stilen. Det som gjort boken extra intressant och kittlande är givetvis det faktum att mycket av innehållet är självbiografiskt, exakt hur mycket har Guillou dock inte velat avslöja.
Citera
2012-09-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsonZ
Jag tycker det är för tidigt att kalla "Ondskan" för en klassiker. Möjligen en modern klassiker. Författaren lever i högsta välmåga och är fortfarande produktiv. Klassiker brukar ha fler år på nacken. Det är först när lång tid förflutit som man kan konstatera att boken har överlevt och fortfarande känns relevant. Däremot är "Ondskan" en bra bok och den omhuldas av svensklärare och finns därför i klassuppsättning på i princip alla skolor i vårt land. Det är en sådan bok som de flesta elever brukar uppskatta och brukar därmed ses som ett tämligen säkert kort för svensklärarna att ta till. Jag gissar att din svensklärare (inte svenska lärare, som du skrev) har försett er med en lista över klassiska verk som ni ska bekanta er med, och ett av de nyare inslagen är just "Ondskan", som då får representera god litteratur i slutet av den tidsskala som kanske löper från Homeros till Guillou, eller något i den stilen. Det som gjort boken extra intressant och kittlande är givetvis det faktum att mycket av innehållet är självbiografiskt, exakt hur mycket har Guillou dock inte velat avslöja.

Ondskan är ju flera år..? Den utkom första gången år 1981 så det är ju en 31 år gammal berättelse.
Du har fel om uppgiften, vi fick boken att läsa och sedan fick vi en massa frågor som vi skulle skriva efter att vi läst ut boken. och en av frågorna var just "Varför är just Ondskan en klassiker?"
Citera
2012-09-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasilF
Ondskan är ju flera år..? Den utkom första gången år 1981 så det är ju en 31 år gammal berättelse.
Du har fel om uppgiften, vi fick boken att läsa och sedan fick vi en massa frågor som vi skulle skriva efter att vi läst ut boken. och en av frågorna var just "Varför är just Ondskan en klassiker?"

Ja, men frågan är absurd. Den går inte att besvara därför att boken är inte en klassiker. För att boken ska klassificera sig som en klassiker så behöver den ha överlevt betydligt längre än 31 år! Det är lika idiotiskt som att säga att "Snuten i Hollywood" är en klassiker. Jag tycker du bör påpeka detta för din lärare.
Citera
2012-09-19, 19:32
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Ordet klassiker missbrukas av snorungar idag är något 5 år gammalt " Classic" Nej Ondskan är ingen klassiker .
Citera
2012-09-19, 20:18
Medlem
SamsonZs avatar
Kanske en blivande klassiker. Så långt är jag beredd att sträcka mig. Boken är högt skattad och har kommit att bli en "måste-bok" i svenska skolor.
Citera
2012-09-19, 20:23
Medlem
En blivande svensk modern klassiker. Inte mer, även om boken är riktigt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in