2016-08-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Som rubriken lyder, hur kommer det sig att langos inte säljs i Sverige förutom när det är någon slags konsert eller festival? Det verkar väldigt enkelt att tillreda, bara att jäsa degen, fritera och strö på pålägget. Det är ju också väldigt gott, känns som det vore perfekt att sälja från en food truck till exempel.

Finns längs västkusten. Vet att det finns i Grebbestad. En liten kiosk som säljer langos, endast.
Har också sett det i Strömstad, vet ej om det ligger kvar dock.
Citera
2016-08-18, 10:22
Medlem
cerns avatar
Vad jag har uppfattat det som så hatar man langos eller älskar langos.

Kan ju vara shysst som dessert kanske men då är ju faktiskt crepes mycket godare!
Langos är inte direkt en smaksensation så därför finns de inte utanför festivalerna.
Citera
2016-08-18, 10:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kebab och Langos har ju typ samma ursprung, om jag fattat det rätt: Kommer från turkarna.
Kebab och langos är för övrigt ganska lika.

Nja. Langos är en rätt från Ungern.
Citera
2016-08-18, 10:46
Medlem
Finns i uppsala
Citera
2016-08-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nja. Langos är en rätt från Ungern.

Ett bra påhitt av Ungern. Någon som vet var man kan köpa langos i Luleå?
Citera
2016-08-18, 11:28
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Kanske kan ligga något i detta, men behöver det verkligen bli särskilt mycket mer ohygieniskt än ett generiskt kebab/pizza-ställe? Grädden har man ju i kylen så klart.

Kanske inte mer ohygieniskt, dock har jag sett att man på vissa ställen har grädden ståendes ute i en större skål. Det blir ingen bra kombination med en nyfriterad langos.
Citera
2016-08-18, 11:42
Medlem
Sinraths avatar
Vilken langos vagn gör bäst langos?

Jag har fått både usla och goda från dom flesta men tycker "den gula" langosvagnen har satsat alldeles för hårt på vara snabba för på senare åren har dom oftast varit hårda och sköra i större delen av kakan. Man vill ju helst ha en relativt jämn mjuk langos.
Citera
2016-08-18, 12:05
Medlem
Lost-Souls avatar
Ja, det är märkligt att inte Langos blivit mer poppis i Svedala. För lite Ungersk massinvandring? Där jag bor fanns det förvisso ett litet Langos-hak tidigare som enbart sålde denna delikatess men är tyvärr nedlagt numera

Numera gör jag Langos själv minst en gång i månaden vilket kan rekommenderas, förhållandevis enkelt och blir jävligt gott.

Recept: http://www.ica.se/recept/langos-164027/
Citera
2016-08-18, 12:51
Medlem
vasaduellers avatar
Tyckte man såg rätt mycket langos från både vagnar och "restauranger" för några år sedan. Har detta försvunnit nu?
Citera
2016-08-18, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Kanske inte mer ohygieniskt, dock har jag sett att man på vissa ställen har grädden ståendes ute i en större skål. Det blir ingen bra kombination med en nyfriterad langos.

Grädde på Langos?
Det måste vara någon annan maträtt du tänker på.
Citera
2016-08-18, 15:22
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Grädde på Langos?
Det måste vara någon annan maträtt du tänker på.

Visst kan man få grädde och sylt på langos?
Langos är väl friterat deg, en ungersk maträtt?

Jag kan dock ha blandat ihop det helt och hållet nu. Du får rätta mig om jag har fel.
Citera
2016-08-18, 15:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Visst kan man få grädde och sylt på langos?
Langos är väl friterat deg, en ungersk maträtt?

Jag kan dock ha blandat ihop det helt och hållet nu. Du får rätta mig om jag har fel.
Du kan få grädde och sylt på langos. Får man även i Ungern om man vill så det är inget "försvenskat".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in