2016-08-17, 21:58
Medlem
Anberss avatar
Som rubriken lyder, hur kommer det sig att langos inte säljs i Sverige förutom när det är någon slags konsert eller festival? Det verkar väldigt enkelt att tillreda, bara att jäsa degen, fritera och strö på pålägget. Det är ju också väldigt gott, känns som det vore perfekt att sälja från en food truck till exempel.
Citera
2016-08-17, 22:08
Medlem
Vad väntar du på?

Bilda en langos kedja.

MC Langos!

(jag är inte ironisk)

Edit:
Jag har sett en pizzeria & langos.
Citera
2016-08-17, 22:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Som rubriken lyder, hur kommer det sig att langos inte säljs i Sverige förutom när det är någon slags konsert eller festival? Det verkar väldigt enkelt att tillreda, bara att jäsa degen, fritera och strö på pålägget. Det är ju också väldigt gott, känns som det vore perfekt att sälja från en food truck till exempel.

Du ställer en mycket bra fråga! Själv äter jag oftast langos i Ungern, de är fruktansvärt goda!
Langos finns "överallt i Ungern", bara att beställa och "käfta i sig"!

Det måste vara något fel på den "svenska marknaden", möjligen att Kebab är "kung" här?
Kebab och Langos har ju typ samma ursprung, om jag fattat det rätt: Kommer från turkarna.
Kebab och langos är för övrigt ganska lika.
Citera
2016-08-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Tycker du? Vad äter du för kebab?
Citera
2016-08-17, 22:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tycker du? Vad äter du för kebab?

Nja, det fyller ju ungefär samma syfte, tar bort hungern!
(Och gillar båda två, ungefär som jag gillar pizza och hamburgare...)

-Saknar också langos som ett "permanent" snabbmatsalternativ här i Sverige!
Citera
2016-08-17, 22:25
Medlem
Citat:
Nja, det fyller ju ungefär samma syfte, tar bort hungern!
(Och gillar båda två, ungefär som jag gillar pizza och hamburgare...)

-Saknar också langos som ett "permanent" snabbmatsalternativ här i Sverige!

Godast om man gör dem och ingredienserna själv. Då vet man att det inte har snålats på rätta ingredienser.
Citera
2016-08-17, 22:35
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Vad väntar du på?

Bilda en langos kedja.

MC Langos!

(jag är inte ironisk)

Edit:
Jag har sett en pizzeria & langos.

Satt och funderade på det med foodtruck nu innan men det verkar väldigt joxigt med att få tillstånd från staden man står i och hela den biten, och jag är inte heller i en situation där jag kan starta någon restaurang direkt. Men jag tror definitivt en langosrestaurang eller -lucka kan gå runt!

Citat:
Du ställer en mycket bra fråga! Själv äter jag oftast langos i Ungern, de är fruktansvärt goda!
Langos finns "överallt i Ungern", bara att beställa och "käfta i sig"!

Det måste vara något fel på den "svenska marknaden", möjligen att Kebab är "kung" här?
Kebab och Langos har ju typ samma ursprung, om jag fattat det rätt: Kommer från turkarna.
Ja, kan tänka mig att det främst är kebab, falafel och pizza och annan mat i kategorin fyllekäk som är den största konkurrenten, men fan, ibland är man trött på att ständigt äta de sakerna när man är ute och hungern faller på. Dessutom, på de få festivaler jag varit på så har det alltid varit lång kö till langostälten och massvis med människor går runt med det i händerna.
Citera
2016-08-17, 22:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Godast om man gör dem och ingredienserna själv. Då vet man att det inte har snålats på rätta ingredienser.

Japp, det måste jag hålla med!
Citera
2016-08-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Satt och funderade på det med foodtruck nu innan men det verkar väldigt joxigt med att få tillstånd från staden man står i och hela den biten, och jag är inte heller i en situation där jag kan starta någon restaurang direkt. Men jag tror definitivt en langosrestaurang eller -lucka kan gå runt!

Kanske behövs något komplement. Pizza eller kebab. Eller så nischar man sig och breddar alternativen på fyllning.
Citera
2016-08-17, 22:47
Medlem
StyleWarss avatar
TS är helt klart inne på någonting, i NYC försöker jag så ofta som möjligt besöka just den food truck som har langos. De kör degen som huvudingrediens till massa ungerska smaker. Men man ska nog vara ungrare för att få riktigt skön äkthet och en sån där bra skola som food trucks kan vara.

Nu går väl food trucks dåligt i STHLM tyvärr
Citera
2016-08-17, 22:48
Medlem
Det har iaf funnits, jag vet inte varför det inte blev någon hit. Minns att det var en superhit på en vattenfestival, bra länge sen. Jag var nog barn då. Men det blev inte nån hype när det skulle säljas till vardags. Känns inte som nån miss heller, visst är det gott men..

Tycker att foodtrucks och snabbmat har blivit tokdyrt i de flesta fall. Jämför jag med andra länder så finns där ofta val som är rätt likvärdiga men olika pris med hänsyn till vilka kunder man vill locka.
Citera
2016-08-17, 22:53
Medlem
Andersdamaans avatar
Bor du i Stockholm så kan du ta dig hit:
http://www.restaurangportal.se/restaurang/langoskungen,r4494.html
Har inte testat deras käk själv så hur bra dom är vet jag ej, men finns gör dem iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in