2016-08-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Försäkringsavtalet är civilrättsligt. Det är andra faktorer i denna sak än om hon blir åtalad för mord som gör att J inte blev rik på försäkringsbedrägeri. Olika omständigheter gör att försäkringsbolaget inte behöver betala pengar utan en dom från civilrättslig process där J stämmer försäkringsbolaget. J måste förklara i en tingsrätt, med hela bevisbördan, att hon har rätt till pengarna.

IF påverkar utredningen, och det är positivt att de gör det! Annars hade det ju inte blitt någon utredning av mordet på en man i sin bästa ålder. Har du inget brottsofferperpektiv?
Om du har läst mina inlägg, då, borde du veta att jag har mycket "brottsofferperspektiv". Men jag tycker inte att en utredning skall påverkas utifrån. De har överklagat och måste vänta tills de får svar. Vi har ett rättssystem i landet som måste respekteras. Jag tror att anledningen som drev försäkringsbolaget var mest eget intresse för 2.5 miljoner än brottsofferperspektiv.
Citera
2016-08-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Så här kan det ha gått till,,, typ.
https://www.youtube.com/watch?v=cFmWNOh7UO0

Sorry för texten, hade inget annat att klippa i just nu.

Edit: Drunknings"olyckan"

Tvivlar starkt på det. Inte speciellt realistiskt att dränka en simkunnig person genom att trycka ner personen med en åra såvida denne inte redan är medvetslös.
Citera
2016-08-18, 14:44
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Är det verkligen fastställt att hon fött sex barn? Den här "mannen Blomsterlund" kanske hade barn med sig i boet? Eller? Hur gamla är tvillingarna som hon hade med Aki?

Om du studerar förnamnen på barnen så upptäcker du att de, förutom sitt tilltalsnamn, även bär namn efter sina far- respektive morföräldrar.

Någon har tidigare i tråden angett att tvillingarna är tre år.
Citera
2016-08-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Känner mig träffad av delen med min fetning. Om du läser i tråden så var jag väldigt tidig med att misstänka den här svenska kvinnan som GM vilket inte gillades av alla. Användaren nantale hävdade bland annat bestämt att hon inte var GM.

Nu kommer du inridande i tråden efter 2 veckor, utan att ta till dig vad som skrivits innan. Jag har tidigare uttryckt tacksamhet mot deltagarna här som väldigt snabbt tog reda på uppgifter som länkades till den nu misstänkta kvinnan.

Besvikelse över att hon är svensk är inget jag känner. Min uppfattning är att den här typen av brott inte är invandringsrelaterat, närmsta motsvarande brott är ju det helsvenska Knutbydramat.

Mycket tyder på att Johanna är en väldigt sjuk individ alldeles oavsett skuld i det här fallet och JAG tycker att hon även ser sjuk ut. Därav kommentaren av BLICKEN.

Ursäkta långt inlägg som inte tillför mer än att försöka få nytillkomna debattörer att läsa först och skriva sen...
Håller med.
Vi var många som ganska snart insåg vem GM var.
Citera
2016-08-18, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag trodde att det var försäkringsbolaget som beslutar
om dom ska betala eller inte?
Om dom beslutar att inte betala, så kan man:
1. Kontakta handläggaren.
2. Vända sig till försäkringsbolagets kundombudsman.
3. Vända sig till allmänna reklamationsnämnden.
4. Vända sig till allmän domstol.

I det här fallet så skulle det troligen bli aktuellt med domstol.
En risk med att ta ett sådant här fall till domstol, är att det
är troligt att den som förlorar får betala alla kostnader, inklusive
motpartens. Det kan lätt bli hundratusentals kronor eller mer.

Ja, du har rätt i allt som du har skrivit i det här inlägget och jag hade fel angående detta.
Mvh
Citera
2016-08-18, 14:48
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Tvivlar starkt på det. Inte speciellt realistiskt att dränka en simkunnig person genom att trycka ner personen med en åra såvida denne inte redan är medvetslös.

Tja, det var vad jag kunde hitta.
Nära land, båten ut på vattnet tom.
Citera
2016-08-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Om du har läst mina inlägg, då, borde du veta att jag har mycket "brottsofferperspektiv". Men jag tycker inte att en utredning skall påverkas utifrån. De har överklagat och måste vänta tills de får svar. Vi har ett rättssystem i landet som måste respekteras. Jag tror att anledningen som drev försäkringsbolaget var mest eget intresse för 2.5 miljoner än brottsofferperspektiv.

Självklart är det så. De räknar med att det blir domstolsärende och att deras case stärks om motparten är under utredning, eller har utretts, för mord på försäkringstagaren. Plus den påstådda urkundsförfalskningen, plus assistanshärvan. Polisen förstod mycket väl att det var så när försäkringsbolaget försökte få dem att öppna fallet igen och hade ingen anledning att gå deras ärenden i ett fall där utsikterna till fällande dom var mycket små.
Senast redigerad av Refraktor 2016-08-18 kl. 14:53.
Citera
2016-08-18, 14:50
Medlem
Hon måste ha en enormt stor bostad med tanke på att hon har sex egna barn samt flera asylsökande barn som bor där.
Citera
2016-08-18, 14:51
Medlem
valleros avatar
Citat:
Om ryktena stämmer att en bil har städats med extrem noggrannhet så kan det största misstaget i utredningen komma att bli att man inte direkt tog fordonet i beslag för att säkra eventuella bevis.

Förhoppningsvis har Johanna och 18-åringen rört till det efter brottet så till den grad att polisens beslut att avvakta gripandet bär frukt. Sen finns ju möjligheten att det finns spår i bilen trots ansträngning att få bort bevis.

Svår balansgång för polisen hur som helst.
Jag var inne på detta tidigare.
(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03

Det är möjligt att polisen bedömde att spaningen var viktigare men med tanke på att media hela tiden basunerade ut att polisen höll J som högintressant borde väl rimligtvis J ha varit medveten om att hon hade span på sig. Fast att öppet noggrant städa bilen indikerar ju motsatsen. Hon kanske helt enkelt har begått så många misstag att DNA-spår i bilen är ointressanta. Hemska tanke om det skulle visa sig vara avgörande bevis som städades bort framför näsan på polisen!
Citera
2016-08-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Håller med.
Vi var många som ganska snart insåg vem GM var.

Absolut! Väldigt bra jobbat av dig och flera andra. Du skrev ju t.ex redan 5/8 "Utesluter inte heller att det skulle kunna vara någon av dotterns kelgrisar som lejts för att snabba på arvet".
Citera
2016-08-18, 14:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Om ryktena stämmer att en bil har städats med extrem noggrannhet så kan det största misstaget i utredningen komma att bli att man inte direkt tog fordonet i beslag för att säkra eventuella bevis.

Förhoppningsvis har Johanna och 18-åringen rört till det efter brottet så till den grad att polisens beslut att avvakta gripandet bär frukt. Sen finns ju möjligheten att det finns spår i bilen trots ansträngning att få bort bevis.

Svår balansgång för polisen hur som helst.

Jo det kan bli kritik för polisen detta. Nu hade man en mapp på denna kvinna redan innan från då åtminstone utredningen kring makens död. Som var minst sagt tvivelaktig men där det var svårt att bevisa brott men då alltså det enligt andrahandsuppgifter ska ha framförts att det från hennes sida förekommit hot om att ta livet av föräldrarna. Sett till nu vem som har mest att vinna att de är döda, har ekonomiska bekymmer (förmodligen) efter nu företaget fallit sönder och livförsäkringen stoppats och som nu också uttalat hot mot dessa personer så borde det då rimligen gått att anhålla henne som rimligen misstänkt ganska omgående och då att man kunnat kolla då t.ex bilen.

Men återstår att se detta. Givet att polisen hade en strategi med allt detta och vi får hoppas den nu är frukt och det inte blir så att deras då slappa hantering gör att hon slipper undan.
Citera
2016-08-18, 14:59
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag var inne på detta tidigare.
(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03

Det är möjligt att polisen bedömde att spaningen var viktigare men med tanke på att media hela tiden basunerade ut att polisen höll J som högintressant borde väl rimligtvis J ha varit medveten om att hon hade span på sig. Fast att öppet noggrant städa bilen indikerar ju motsatsen. Hon kanske helt enkelt har begått så många misstag att DNA-spår i bilen är ointressanta. Hemska tanke om det skulle visa sig vara avgörande bevis som städades bort framför näsan på polisen!

Som jag tidigare skrev så tror jag att polisen hade en otroligt bra koll på läget.

Man har nog följt de misstänka på via alla kommunikationsmöjligheter. Man har nog vägt vilken väg som är effektivast, att gripa i ett tidigt skede eller att låta gärningsmännen gå fria och studera deras kommunikationer?

Sedan så tror jag inte att hennes städning kan skapa problem för polisteknikernas "dammsugning" av bilen.
Det är ju inte förutan som rånare bränner upp flyktbilarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in