2016-08-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
på dig själv

'Uppgiften att fastställa att döden inträtt får inte överlåtas till någon som inte är läkare'.
Orkar inte länka nåt lagrum etc då detta inte är direkt intressant för fallet. Bara ett klargörande.

Läkare men även legitimerad sjuksköterska kan göra bedömningen efter undersökning, i vissa fall:
http://www.vardhandboken.se/Texter/Vard-i-livets-slutskede-och-dodsfall/Dodsfall/
Citera
2016-08-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tycker också att "if" skulle inte prata om mord för tidningar. Det kan påverka utredningen. Och nej, jag tror att försäkringsbolaget måste betala de pengarna om hon blir frikänd från mordet på sin man!

Försäkringsavtalet är civilrättsligt. Det är andra faktorer i denna sak än om hon blir åtalad för mord som gör att J inte blev rik på försäkringsbedrägeri. Olika omständigheter gör att försäkringsbolaget inte behöver betala pengar utan en dom från civilrättslig process där J stämmer försäkringsbolaget. J måste förklara i en tingsrätt, med hela bevisbördan, att hon har rätt till pengarna.

IF påverkar utredningen, och det är positivt att de gör det! Annars hade det ju inte blitt någon utredning av mordet på en man i sin bästa ålder. Har du inget brottsofferperpektiv?
Citera
2016-08-18, 14:21
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det polisen har mest behov av nu är en seriös och duktig tolk. En opartisk tolk som kan samarbeta med duktiga förhörsledare. Saken förenklas av att afghanen är en person i djupt missbruk. Suget efter knark och en förvirrad hjärna efter allt knarkande är en fördel för polisen.

Den lilla afghanpojken är en manshora som antagligen kommer göra det som är bäst för honom. Det blir att ta skydd i lagstiftningen kring minderåriga och ta på sig offerkoftan som vilselett baaarn.

Jag tror också J kommer blåneka. Men jag har fått vibbar om att hon inte är särskilt smart. Hon kan lite av varje, men inte tillräckligt för att klara sig ur den knipan hon är i nu. Hon är för impulsiv för att klara av rättsväsendet när de väl börjar jobba!

Det som också ligger J i fatet är alla vittnen som träder fram och berättar om hennes usla karaktär och om hur hon planerade att mörda sina föräldrar.

Vi har mycket underhållning och kul juridik att se fram emot!
Att Afghanen kommer snacka är ingen högoddsare. Men det lär inte räcka, just av de skälen du nämner. Åtalet måste även innefatta teknisk bevisning. Vad det gäller J så pekar allt på att hon lider av en grav personlighetsstörning. Empatilös, kallhamrad och sjukligt självcentrerad så kommer hon förmodligen klara polisförhör galant. Det är svårt att bringa en psykopat ur fattningen, då det inte finns några känslor (oro, ånger, skuld) att anspela på. Hennes dokumeterat usla karaktär kommer inte heller spela någon avgörande roll tror jag.
Exakt vad som kommer fälla henne är i nuläget högst oklart - massor av indicier räcker sällan (Schürrerfallet var ett sällsynt undantag).

Men håller med dig - det ska bli otroligt intressant att följa detta!
Citera
2016-08-18, 14:22
Medlem
Harrfenas avatar
Så här kan det ha gått till,,, typ.
https://www.youtube.com/watch?v=cFmWNOh7UO0

Sorry för texten, hade inget annat att klippa i just nu.

Edit: Drunknings"olyckan"
Citera
2016-08-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Försäkringsbolagen styrs inte av domar. De gör egna bedömningar.

Just det. Är man sedan missnöjd med beslutet så återstår det bara att stämma i civilmål.
Citera
2016-08-18, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Jag kan ge dig att hon åtminstone verkar hålla efter sin kropp, framförallt med tanke på att hon skitit ur sig 6 ungar

Är det verkligen fastställt att hon fött sex barn? Den här "mannen Blomsterlund" kanske hade barn med sig i boet? Eller? Hur gamla är tvillingarna som hon hade med Aki?
Citera
2016-08-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Risken att de försätts på fri fot är obefintlig. Det finns bevis så det räcker för häktning fram till en spektakulär rättegång. Att planera och genomföra mord på föräldrar är inget man kommer undan genom att advokaten påstår att bevisen inte existerar!

Det vi ser är vad som ska till för att rättsväsendet sätter ner foten när en psykopat härjar.

Men vad vet vi egentligen om den nu föreliggande substantiella bevisningen? Vad som konkret finns att lägga fram är väl höljt i dunkel (som sig bör givetvis). Kanske finns nu mest div indicier, och de är anhållna på den lägre graden.
Tänker, som andra varit inne på, att gripandet primärt föranleddes av att JM var på väg att lämna landet, inte på att man fått fram nåt direkt graverande bevis.
Citera
2016-08-18, 14:29
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Det hade gått mig förbi. Inte lätt att hänga med i svängarna i det här fallet.

Jag tycker det är anmärkningsvärt, ändå att polisen inte spann vidare på den tråden.
Mycket. Efter mordet på pappan så kopplades rikskrim in i bilden, så jag tror utredningen sköts bättre nu. Det var nog helt enkelt lata, lokala Kling och Klang-snutar som hanterade mordutredningen tidigare.
Jag skrev tidigare att det blir mycket svårt att fälla J för mordet på maken, men det var innan urkundsförfalskningen uppdagades. Vi får se om de bakar in detta i åtalet - hoppas det.
Senast redigerad av vallero 2016-08-18 kl. 14:33.
Citera
2016-08-18, 14:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tycker också att "if" skulle inte prata om mord för tidningar. Det kan påverka utredningen. Och nej, jag tror att försäkringsbolaget måste betala de pengarna om hon blir frikänd för mordet på sin man!

EDIT:
Jag kompletterar med att: om hon blir frikänd från mordet på sin man eller om ifs överklagandet inte tas upp, då, måste försäkringsbolaget betala pengarna.

Jag trodde att det var försäkringsbolaget som beslutar
om dom ska betala eller inte?
Om dom beslutar att inte betala, så kan man:
1. Kontakta handläggaren.
2. Vända sig till försäkringsbolagets kundombudsman.
3. Vända sig till allmänna reklamationsnämnden.
4. Vända sig till allmän domstol.

I det här fallet så skulle det troligen bli aktuellt med domstol.
En risk med att ta ett sådant här fall till domstol, är att det
är troligt att den som förlorar får betala alla kostnader, inklusive
motpartens. Det kan lätt bli hundratusentals kronor eller mer.

Citera
2016-08-18, 14:35
Medlem
Om ryktena stämmer att en bil har städats med extrem noggrannhet så kan det största misstaget i utredningen komma att bli att man inte direkt tog fordonet i beslag för att säkra eventuella bevis.

Förhoppningsvis har Johanna och 18-åringen rört till det efter brottet så till den grad att polisens beslut att avvakta gripandet bär frukt. Sen finns ju möjligheten att det finns spår i bilen trots ansträngning att få bort bevis.

Svår balansgång för polisen hur som helst.
Citera
2016-08-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Ja, men hon påstår väl att hon vaknade utav knivhuggen, tyckte jag läste det någonstans. Därför funderade jag på om det var olika GM, den ena säkerhetsställde att fadern var död medan den andra trodde sig ha dödat modern. Blir spännande att läsa fup sen. Helt jävla sjukt fall alltså!
Pappan kan ju knivhuggen ha tagit sig till annat rum innan han dog och använt/hållit i trappräcket de tog med sig.
Citera
2016-08-18, 14:41
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Om ryktena stämmer att en bil har städats med extrem noggrannhet så kan det största misstaget i utredningen komma att bli att man inte direkt tog fordonet i beslag för att säkra eventuella bevis.

Förhoppningsvis har Johanna och 18-åringen rört till det efter brottet så till den grad att polisens beslut att avvakta gripandet bär frukt. Sen finns ju möjligheten att det finns spår i bilen trots ansträngning att få bort bevis.

Svår balansgång för polisen hur som helst.

Ja, det var min tanke också. Även om bevis finns kvar, kan det ju hända att städningen försvagat dem (sämre kvalitet på DNA t ex). Det ska verkligen bli intressant när mer detaljer kommer fram, så man kan bilda sig en uppfattning om polisens strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in