2016-08-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Folk och en hel del fastighetsägare har ofta noll koll på lägenhetsnummer, så det behöver inte betyda att det är olika lägenheter i praktiken. Men det är förstås möjligt att JM förfogar över flera lägenheter i samma fastighet.

Kollade i Hitta tidigare. Just den lägenhet som 18-åringen är skriven på saknar boende med telefonnummer. Grabben har förmodligen kontantkort. Så det verkar rimligt. Lägenheten kan vara den lägenhet som ett större antal flyktingbarn bodde i utan tillsyn i familjehemshärvan. Förklarar även varför tre andra verkar bo i JMs lägenhet. Den vi misstänker hon hyrde ut när hon drog till Sthlm i början av året.
Citera
2016-08-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Finns klara paralleller. Tror även att fallet kan utvecklas på liknande sätt, dvs att åklagaren omhäktar gång på gång medan de syr ihop ett vattentätt åtal. Fast vi vet ju inte vad polisen redan har eller hur väl afghanpojken står upp till hårda förhör. JM däremot kommer blåneka till allt tills hon dör.

Det polisen har mest behov av nu är en seriös och duktig tolk. En opartisk tolk som kan samarbeta med duktiga förhörsledare. Saken förenklas av att afghanen är en person i djupt missbruk. Suget efter knark och en förvirrad hjärna efter allt knarkande är en fördel för polisen.

Den lilla afghanpojken är en manshora som antagligen kommer göra det som är bäst för honom. Det blir att ta skydd i lagstiftningen kring minderåriga och ta på sig offerkoftan som vilselett baaarn.

Jag tror också J kommer blåneka. Men jag har fått vibbar om att hon inte är särskilt smart. Hon kan lite av varje, men inte tillräckligt för att klara sig ur den knipan hon är i nu. Hon är för impulsiv för att klara av rättsväsendet när de väl börjar jobba!

Det som också ligger J i fatet är alla vittnen som träder fram och berättar om hennes usla karaktär och om hur hon planerade att mörda sina föräldrar.

Vi har mycket underhållning och kul juridik att se fram emot!
Citera
2016-08-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I morgon blir en intressant dag, då ska det avgöras om paret ska vara fortfarande häktade.

JM,s advokat säger att det mest är lösa spekulationer som hennes klient drabbats av.

http://www.expressen.se/nyheter/advokaten-om-den-misstankta-41-aringen/

Det ska avgöras om de ska häktas, de är nu anhållna.

Misstankegraden behöver inte höjas för att häktning skall ske.

Tror själv också att det finns risk att de försätts på fri fot.
Citera
2016-08-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Den 18-årige mannen från Afghanistan kom som ensamkommande till Malmö den 13 december förra året

http://www.expressen.se/nyheter/han-ville-gifta-sig--for-att-fa-stanna-i-sverige/
Han kom alltså att efter ID-kontrollerna började gälla. Då identifierade han sig vid gränsen antar jag med pass eller andra id handlingar. Kan ju vara falska papper han uppvisade.
Citera
2016-08-18, 14:06
Medlem
Jesusandmes avatar
Underbart, så många besvikna över att GM är en svensk kvinna. Åsså ser hon normalbra ut men nu ska alla Flashbackrunkare anmärka på "hennes blick" . Hur kunde denna en gång banbrytande sida samla till sig allt detta patetiska patrask!
Citera
2016-08-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Heder åt IF, som gör mer än vad dom behöver för att brott ska utredas
Dom har inte gjort utbetalningen och kommer inte att göra den,
så den delen är redan avklarad.

Därutöver har det under IF's utredning framkommit fakta som
gör att dom:
1. Lämnade sitt undrerlag till polisen som ändå inte ville inleda en förundersökning.
2. Överklagade polisens beslut till åklagare.

Jag ser det som att IF's agerande visar att dom tar ett samhällsansvar
och att det visar på ett rättsmedvetande och en rättskänsla som får
dom att agera hedervärt, trots att dom inte har någon egen vinning
av det.

Om du vill misstänkliggöra deras agerande är din ensak, men liksom
vid många andra av dina inlägg så undrar jag även här: – Varför?

IF har tagit fram underlag som visar på urkundsförfalskning och troligen också mord
Läs mer om hur IF vill att de brott de upptäckt ska utredas av polis och åklagare:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23358749.ab

Jag tycker också att "if" skulle inte prata om mord för tidningar. Det kan påverka utredningen. Och nej, jag tror att försäkringsbolaget måste betala de pengarna om hon blir frikänd för mordet på sin man!

EDIT:
Jag kompletterar med att: om hon blir frikänd från mordet på sin man eller om ifs överklagandet inte tas upp, då, måste försäkringsbolaget betala pengarna.
Senast redigerad av matematiker 2016-08-18 kl. 14:15.
Citera
2016-08-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det ska avgöras om de ska häktas, de är nu anhållna.

Misstankegraden behöver inte höjas för att häktning skall ske.

Tror själv också att det finns risk att de försätts på fri fot.

Risken att de försätts på fri fot är obefintlig. Det finns bevis så det räcker för häktning fram till en spektakulär rättegång. Att planera och genomföra mord på föräldrar är inget man kommer undan genom att advokaten påstår att bevisen inte existerar!

Det vi ser är vad som ska till för att rättsväsendet sätter ner foten när en psykopat härjar.
Citera
2016-08-18, 14:11
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Polisens spaningsledning i Västerås bekräftar att det vittne förhörts som sett den mord och mordförsökmisstänkta 41-åringen minutiöst städa sin bil utanför bostaden.
Vad som framkom i förhöret vill däremot inte polisen gå ut med.
Händelsen ska ha inträffat någon eller några dagar efter attacken utanför Arboga.
41-åringen körde fram sin bil utanför bostaden och inledde en grundlig städning av bilen. Sopor ska ha kastats i närliggande sopkorgar.
Enligt uppgifter till VLT/Bbl/AT/EK ska kvinnan till och med använt en tandborste i sin iver att rengöra bilen invändigt.

http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4183890-gjorde-rent-bilen-med-tandborste

Tandborste är förvisso ett underskattat städredskap....
Citera
2016-08-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
De har faktiskt gjort just det:
"Utredningen blev klar i juli i år och lämnades till polisen som
ändå inte ville inleda en förundersökning om maken i vattnet,
enligt Anders Lindstrand, på IF.
Vi tyckte att vi hade så pass intressant information att vi kände
ett ansvar att förmedla uppgifterna till rättsvårdande myndigheter,
därför överklagade vi polisens beslut till åklagare.
Ärendet ska nu överprövas av åklagare i Göteborg."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23358749.ab
OK. Det hade gått mig förbi. Inte lätt att hänga med i svängarna i det här fallet.

Jag tycker det är anmärkningsvärt, ändå att polisen inte spann vidare på den tråden.
Citera
2016-08-18, 14:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tycker också att "if" skulle inte prata om mord för tidningar. Det kan påverka utredningen. Och nej, jag tror att försäkringsbolaget måste betala de pengarna om hon blir frikänd för mordet på sin man!

EDIT:
Jag kompletterar med att: om hon blir frikänd från mordet på sin man eller om ifs överklagandet inte tas upp, då, måste försäkringsbolaget betala pengarna.

Försäkringsbolagen styrs inte av domar. De gör egna bedömningar.
Citera
2016-08-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
Underbart, så många besvikna över att GM är en svensk kvinna. Åsså ser hon normalbra ut men nu ska alla Flashbackrunkare anmärka på "hennes blick" . Hur kunde denna en gång banbrytande sida samla till sig allt detta patetiska patrask!

Känner mig träffad av delen med min fetning. Om du läser i tråden så var jag väldigt tidig med att misstänka den här svenska kvinnan som GM vilket inte gillades av alla. Användaren nantale hävdade bland annat bestämt att hon inte var GM.

Nu kommer du inridande i tråden efter 2 veckor, utan att ta till dig vad som skrivits innan. Jag har tidigare uttryckt tacksamhet mot deltagarna här som väldigt snabbt tog reda på uppgifter som länkades till den nu misstänkta kvinnan.

Besvikelse över att hon är svensk är inget jag känner. Min uppfattning är att den här typen av brott inte är invandringsrelaterat, närmsta motsvarande brott är ju det helsvenska Knutbydramat.

Mycket tyder på att Johanna är en väldigt sjuk individ alldeles oavsett skuld i det här fallet och JAG tycker att hon även ser sjuk ut. Därav kommentaren av BLICKEN.

Ursäkta långt inlägg som inte tillför mer än att försöka få nytillkomna debattörer att läsa först och skriva sen...
Citera
2016-08-18, 14:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Helt omöjligt att uttala sig om det då jag varken sett polisens utredning om dödsorsaken inte heller har jag sett IF,s. Har IF ens sett polisens hela utredning, svårt att tro så av orsaker jag nämt tidigare. Två utredningar bedrivs således parallellt om varann där man kan ana att den ene (IF) inte har samma insyn som polis då polisutredningen inte nödvändigtvis behöver visas i sin helhet för försäkringsbolaget. Polis däremot har självklart sett försäkringsbolagets hela utredning och t o m gett avslag på denne. Och anledning till "avslaget" eller att IF inte fick tala fritt med polis som infann sig först på plats tror jag inte är p g a att JM haft ett förhållande med en polis tidigare, så konspiratorisk blir jag aldrig. Blir du ?

Nej jag har inget råd till dig hur du skall avkoda mina inlägg men ett första steg vore väl att skippa ordet agenda i vart och varannat inlägg till mig. Du har ingen aning om åt vilket håll jag kommer att dra, inte jag heller för som sagt var paret är inte ens begärda häktade ännu. Jag är inte den typen som skriker lås in och släng nyckeln det första jag gör och absolut inte innan ens första häktning skett, behöver lite mer så att säga. Att andra sedan skriker lås in psykopaten direkt i anslutning till anhållan bekommer mig inte så mycket. Jag däremot behöver lite mer innan jag skriker dessa ord svårar än så är jag inte. Nog om mig.

Polisens roll i J*hannas tidigare "brott"
Jag är generellt skeptisk mot konspirationsteorier.
Att J*hanna skulle ha klarat sig från att utredas för
– Urkundsförfalskning.
– Försäkringsbedrägeri.
– Mord.
– Att ha drivit asylboende utan tillstånd.
– Att ha sexutnyttjat "flyktingpojkar" i beroendeställning.
– Övergrepp i rättssak då "flyktingpojkarna" utsattes för grov misshandel.
därför att hon har haft/har en relation med en polis (i Eskilstuna?)
bedömer jag som osannolikt.
Eftersom misstanken framförts bör det ändå undersökas, IMO.
Nätverk är viktiga. Om J*hanna dels har goda kontakter inom
socialtjänsten och dels har goda kontakter inom polisen, så
kan det säkert försvåra att hon utreds för brott.

Min bedömning, utgående från allt som skrivits i tråden och
allt som skrivits i media är att J*hanna är skyldig, till mord
och mordförsök nu och till de övriga brott som finns i listan
ovan.

Det är naturligtvis upp till rättsväsendet att döma.
Ett civiliserat samhälle ska ha ett fungerande rättsväsende.

Om jag ska bedöma, utgående från den information som jag
har, så är Johanna skyldig. Nu är det bara frågan om polis
och åklagare kan bevisa hennes skuld på ett tillräckligt
övertygande sätt i rätten.

Hon kan ju bli en svensk O.J. Simpson, som blev frikänd
från mord trots att det IMO var helt orimligt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in