2016-08-18, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Sedan i mars i år är alla kommuner skyldiga att ta emot flyktingar. Detta i kombination med den akuta bristen på hyresrätter tvingar kommunerna att köpa bostadsrätter till de nyanlända.

Några axplock:
I Göteborg har man redan köpt 100 br (men planerar att köpa upp till 1.000 st). Malmö har redan tidigare i år köpt 20 lägenheter och planerar att köpa ytterligare 56 i höst. Täby hade 110 bostadsrätter sedan innan och har under våren köpt ytterligare en handfull. Vallentuna har som mål att köpa 20 bostadsrätter (man har redan köpt 17 br för sammanlagt 33 miljoner kronor). På Värmdö ska 20 bostadsrätter handlas upp i samma förening i Gustavsberg. O.s.v., o.s.v...

http://www.svd.se/fler-bostadskop-planeras-for-att-klara-situationen/om/flyktingarna-och-bostadsbristen

http://www.svd.se/akut-bostadsbrist-tvingar-kommuner-kopa-boratter/om/flyktingarna-och-bostadsbristen

I praktiken finansierar alltså bostadsrättsägarna via skattsedeln kommunens bostadsköp som riskerar att sänka värdet rejält på bostaden.

Synpunkter på detta, är br-föreningarnas oro befogad?

BR ägarna är rasister som borde välkomna de nya svenskarna eftersom det ger livet en mening. Utan de nya svenskarna är allt så trist och livet inte värt att leva för. Det har politikerna sagt så det måste stämma. Man får vad man röstar för (Om man nu inte råkar rösta på SD men det gjorde bara 12.7% av befolkningen.).
Citera
2016-08-18, 10:34
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Huruvida en kommun går att vräka vill jag också veta. Förutsätter att kommunens klienter går att vräka.
Bostadsrättsföreningen kan inte vräka kommunens klient. Bostadsrättsföreningens legala motpart är bara kommunen. Föreningen har ingen legal förbindelse med hyresgästen. Föreningen har ingen som helst anledning att ta kreditkontroll eller annat på hyresgästen. Det är bostadsrättsinnehavarens fulla ansvar.

Kommunen är bostadsrättsinnehavaren och är till 100% ansvarig för sig själv, sina hyresgäster och dennes gäster. Om bostadsrätten ska förverkas är det kommunen man går på.

/T
Citera
2016-08-18, 10:38
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Jag har en teoretisk fråga till dig som verkar vara lite insatt i ämnet.

Ponera att en av kommunens lägenheter där den boende har misskött sig går till tvångsförsäljning. Med tanke på att BRF:en varken har rätt att neka kommunen som köpare eller neka kommunen att hyra ut lägenheten skulle det då vara möjligt för kommunen att köpa tillbaka lägenheten (från sig själv så att säga) och direkt stoppa in samma hyresgäst igen?
Inte en aning där faktiskt. Det är juridiskt hårklyveri och jag är inte jurist.

Min erfarenhet är att det sällan går så långt. Det ska mycket till för att en bostadsrätt ska kunna förverkas och att en kommun skulle låta det gå så långt finner jag helt osannolikt. De som får sina bostadsrätter förverkade för störningar är i nästan alla fall totala galningar. En kommun är inte en galning och har resurser för att hantera bråkiga hyresgäster.

Blir det problem är kommunerna rätt villiga att flytta på sina klienter. Av alla andrahandsuthyrare är det också kommunerna som har bäst resurser för att ta hand om problematiska hyresgäster.

Jag har varit med om andrahandsuthyrningar där vanliga personer hyrt ut till andra som visat sig vara fullblodsgalningar som har stört grannarna och förstört lägenheten. Dem är det otroligt mycket mer problem med och det är nästan omöjligt att få ordning på det. När det är störningar i kommunägda lägenheter har vi bara kontaktat berörd socialsekreterare eller kommunens fastighetsförvaltare så brukar det hända saker.

/T
Senast redigerad av TeEsEr 2016-08-18 kl. 10:52.
Citera
2016-08-18, 11:06
Medlem
Det ända man kan glädjas åt är att man bor i en brf med dyra lägenheter som troligen inte kommer köpas av kommunen och därmed kanske priserna pressas upp ytterligare av den stundande enorma brist som kommer infalla. Några år till, sen blir det nog Norge
Citera
2016-08-18, 11:09
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Svaret är JA.

Den som bor i en BR som ägs av kommunen kan göra precis vad fan som helst. Han har större besittningsrätt än grannen som har köpt sin lägenhet. Detta för att BRF inte kan kräva tvångsförsäljning om kommunen äger lägenheten. Om inte BRF vill ta matchen mot kommunens jurister till domstol, vill säga.

Hur vet jag detta? Jo, jag bodde i en liten förening i en av Göteborgs absolut populäraste områden. Lägenhetspriserna var skyhöga. Kommunen ägde fyra lägenheter sedan området byggdes på 60-talet.

Samtliga lägenheter hyrdes ut till folk med problem. Och då skall ni förstå att kommunen placerade de personer som inte kunde bo på särskilda boenden pga. att de skapade för mycket problem. Det var alltså ett bekvämt sätt för kommunen att 'dumpa av folk' de inte kunde hantera på annat sätt.

I två av lägenheterna bodde folk med grava psykiska problem , en kriminell missbrukare och en hoarder (manisk samlare).

Samlaren var värst. När det var dags att byta stammarna i samtliga lägenheter vägrade han att släppa in hantverkarna. Han monterade av dörrhandtagen. Detta medförde att fastigheten aldrig fick ett komplett avloppssystem.

Iofs. spelade det ingen roll, de hade inte kunnat jobba ändå, eftersom lägenheten var smäckfull med tidningar från golv till tak med bara gångar emellan. Skiten i hans lägenhet drog till sig råttor och ohyra men BRF kunde inget göra. Alla gemensamma utrymmen blev fyllda med skräp. Så höll det på i fem år.

Det var först när Brandförsvaret dömde ut lägenheten som 'en brandfara för allmänheten' som kommunen inte längre kunde ignorera BRF. Några år efter det att jag sålt försvann han och ersattes med någon ny. Det var enbart pga. de kommunala lägenheterna som jag valde att flytta annars hade jag gärna bott kvar.

Får väl erkänna att jag inte informerade den nya köparen om att kommunen ägde lägenheter i föreningen. Och det gjorde inga andra säljare heller, för den delen.

Så, ja, räkna med problem i föreningar där kommunen äger lägenheter. Och räkna inte med att de kommer bry sig ett jävla dugg om vem de placerar där.

Jag blir faktiskt förvånad när jag läser det här. Har kommunen inget ansvar alls även om det är dom som äger lägenheten, hur funkar det när privatpersoner hyr ut i andrahand har inte dom eller något ansvar för sin hyresgäst?

Har nämligen gått och fruktat att kommunen ska göra det här sen förra hösten, kanske är dags att sälja och köpa sig ett hus.
Citera
2016-08-18, 11:15
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Jag blir faktiskt förvånad när jag läser det här. Har kommunen inget ansvar alls även om det är dom som äger lägenheten, hur funkar det när privatpersoner hyr ut i andrahand har inte dom eller något ansvar för sin hyresgäst?

Har nämligen gått och fruktat att kommunen ska göra det här sen förra hösten, kanske är dags att sälja och köpa sig ett hus.
Kommunen som bostadsrättsinnehavare har 100% ansvar för sin hyresgäst. Den som äger bostadsrätten och hyr ut har 100% ansvar för sin hyresgäst.

Bostadsrättsföreningen har endast förbindelse med bostadsrättsinnehavaren och det är genom denne all kommunikation går. Bostadsrättsföreningen har ingen legal förbindelse med hyresgästen och behöver inte veta mer än namnet på hyresgästen för att kunna sätta rätt namn på brevinkastet.

Den text som citeras i ditt inlägg verkar rätt osannolik. Om föreningen inte släpps in i en lägenhet så kan man väldigt enkelt begära handräckning av kronofogden och jag har svårt att tro att en kommun skulle vara så obehjälplig som beskrivs.

/T
Citera
2016-08-18, 11:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
En annan sak som borde vara praktiskt genomförbar är att köpa villor. Villor i massor!
För inte så länge sedan kunde man köpa en gedigen mexitegelvilla i Bolidentrakten för något 100.000-tal kronor. Alltså inga ruckel här, utan fina vettiga och välbyggda hus, rymliga därtill.
Gammal gruvbygd i inre Västerbotten där mängder av jobb försvunnit och nästan ingen bor kvar. Köp upp alla dessa hus till marknadsvärdet (10 villor för priset av en bostadsrättslägenhet i stan), fyll dem med folk och se hur det går.
Går det åt skogen(!) så har man skademinimerat så gott man kan. Råkat husera en självmordsbombare från IS? Vilka ska han spränga i luften? Fyra granar och en halv björk???

Och visst, jag är medveten om sittstrejker på bussar, protester på småbarnsnivå. Och? Visa dem fina broschyrer i förväg ( OBS! INGA VINTERBILDER!!!) på mysiga, rymliga villor med bodega i källaren (med de där kitschiga "orientaliska" hallmattorna som kommer att misstas för bönemattor), nära till grannen (som även denne firar eid al fitr högljutt mitt i natten), nämn inte ett skit om midnattssol och påföljande ramadansvält en hel månad! Voila! Chartrar man en hel flotta av plan i skytteltrafik mellan Malmö och Skellefteå eller Kallax får man dit hela bunten på en vecka.

I exempel Boliden är närmaste stad Skellefteå. Hur ska då dessa undgå att utsättas för eventuella backlashes av detta? Enkelt. Ingen, jag upprepar ingen kollektivtrafik från/till Boliden.

Livsmedel då? Det finns väl Konsum? Kooperativet ställer väl upp och håller affären öppen? Solidariteten måste ju värnas!

När invånarna i lagom takt fått veta att det kan finnas lo, järv, varg och björn i skogen erbjuder man dem att kostnadsfritt sätta upp viltstängsel runt områdena, för deras egen trygghet, givetvis. Det ska givetvis även skyltas tydligt på viltstängslet på ett sätt och språk de lätt kan förstå, t.ex. "ACHTUNG! MIN..." eeeh nej, "ACHTUNG! BÄREN!" ska det ju stå... Ursäkta, gick av gammal vana...
Så rackarns bra! Varför är du inte politiker?

Skämt åsido, alla kan inte bo i "city" och därför tycker jag att detta faktiskt är ett utmärkt förslag. Varför ska Vallentuna betala 33 miljoner för 12 lägenheter när de kan använda sitt kapital och köpa 30 fina mexitegelvillor i Boliden?

SÅVITT JAG FÖRSTÅR så står det nämligen inte att kommunens mottagande måste vara just inom kommunen, utan det är bostadsfrågan som är lagreglerad, att kommunen ska upplåta bostäder åt nysvenskarna.

Vet att vissa rikemanskommuner gjort så här t ex köpt upp yta för HVB-hem i andra kommuner t ex Danderyd köpt i utkanten av Stockholms län (typ sigtuna/märsta och likn.). Varför inte göra samma med flybon?
Citera
2016-08-18, 12:08
Medlem
Mullrets avatar
Det boende som kommer bli populärt blir HR i AB form. Således kan ett hyreshus köpas för säg 50 mille av 5-10 familjer med samma " värdegrund " I detta fallet betyder det inga Menaiter eller kommuner som hyresgäster.

Sedan ser man till att driva bolaget med någorlunda plus, samtidigt som man ser till att ens AB är ett dotterbolag till ett pappersbolag i Panama. Spelar ju ingen roll om man äger en del i ett AB eller en del i en BRF.

Skulle vilja se den kommun som lyckas hyra en lägenhet i en sådan konstruktion. Kommer bli så etniskt vitt att man får ha solglasögon när man läser av namnskyltarna i trappan.
Senast redigerad av Mullret 2016-08-18 kl. 12:17.
Citera
2016-08-18, 12:21
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Skämt åsido, alla kan inte bo i "city" och därför tycker jag att detta faktiskt är ett utmärkt förslag. Varför ska Vallentuna betala 33 miljoner för 12 lägenheter när de kan använda sitt kapital och köpa 30 fina mexitegelvillor i Boliden?
Min text började faktiskt som ett alltigenom seriöst förslag, sedan tog kanske en gnutta sarkasm vid...
Men allvarligt, för 33 miljoner kan man få 60-80 vettiga villor, kanhända många fler!
Det måste vara enligt principen "detta har vi att erbjuda, passar det inte kan ni dra till Danmark!"
Citera
2016-08-18, 12:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Min text började faktiskt som ett alltigenom seriöst förslag, sedan tog kanske en gnutta sarkasm vid...
Men allvarligt, för 33 miljoner kan man få 60-80 vettiga villor, kanhända många fler!
Det måste vara enligt principen "detta har vi att erbjuda, passar det inte kan ni dra till Danmark!"
Absolut!
PS hajade satiren.
Citera
2016-08-18, 15:21
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Kriga?hade du varit modig så hade de aldrig ockuperat landet.Dessutom har de gjort vad de velat och ingen sagt emot.Nu är det försent!Tänker du kasta ut dem?Eller har du ännu bättre ideer?

Inte till mig, men jag svarar ändå:

Vad är "modig"? Är det verkligen "mod" att gå Rambo ensam mot statens våldmonopol? Gör det någon som helst nytta?

Orsaken till att Sverige har varit ett väldigt trevligt land, är vårt lynne. Redan på vikingatiden valde man sina ledare - demokrati!

Om svenskar vore aggressiva och hysteriska som MENA-folk, så hade det inte varit Sverige. Jag vill ha kvar Sverige.
Citera
2016-08-18, 15:25
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Den text som citeras i ditt inlägg verkar rätt osannolik. Om föreningen inte släpps in i en lägenhet så kan man väldigt enkelt begära handräckning av kronofogden och jag har svårt att tro att en kommun skulle vara så obehjälplig som beskrivs.
/T

Nix. Hela circusen stämmer.

Problemet som uppstod i verkligheten var att BRF inte hade någon uttalad motpart att ta upp problemen med, när kommunen stog som ägare av lägenheten. Ärendet skyfflades runt bland olika tjänstemän där ingen ville ta tag i problemet. Det var som att helt plötsligt 'ägde' ingen på kommunen lägenheten.

Var det den administrativa avdelningens ansvar eller var det sociala sektorn? Eller var det någon annan? Helt plötsligt fanns det ingen på hela kommunen som man kunde prata med, eftersom ärendet var 'jobbigt'.

Handräckning av Kronofogden var också aktuell. Men det fanns inte en chans att få det ordnat i tid innan hela renoveringsprojektet var klart. Och det tog ändå några månader. Den boende drog även igång en rättsprocess gentemot kommunen som alla också var tvungen att vänta in.

Att sedan tvinga någon i styrelsen att engagera sig i detta frivilligt på dagtid under lång tid var heller inte helt lätt. Och inte schyst heller. Framför allt inte när den maniska samlaren fick klart för sig vad som pågick. Det blev helt plötsligt många vandaliserade bilar, cyklar och källarförråd. Det blev privat helt enkelt.

Men visst, i teorin finns möjligheter att vräka en av kommunen inhyrd boende. Men i praktiken kan det dras i långbänk hur länge som helst. I vårt fall tog det sju år.
Senast redigerad av Blingon 2016-08-18 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in