2016-08-10, 21:07
Medlem
Japhys avatar
Var ska jag placera en tråd som kritiserar samtliga vetenskapliga discipliner?

Tänkte lägga upp en tråd som tar upp krisen inom vetenskapliga discipliner - den sk "replication crisis". Det har visat sig att en överväldigande procent av peer reviewed (referensgranskade) artiklar inte kan reproduceras.

https://en.wikipedia.org/wiki/Replication_crisis

Detta har orsakat en ganska tyst, men orolig, diskussion inom många vetenskapliga områden, allt från psykologi (runt 20 procent reproducerbarhet) till fysik (runt 30 procent reproducerbarhet)

Mitt problem är att jag inte kan välja rätt forum.

Detta är en väldigt viktig vetenskaplig fråga - kanske den viktigaste i dagsläget, av uppenbara skäl.

Var ska jag placera tråden?
Citera
2016-08-10, 21:15
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Var ska jag placera en tråd som kritiserar samtliga vetenskapliga discipliner?

Tänkte lägga upp en tråd som tar upp krisen inom vetenskapliga discipliner - den sk "replication crisis". Det har visat sig att en överväldigande procent av peer reviewed (referensgranskade) artiklar inte kan reproduceras.

https://en.wikipedia.org/wiki/Replication_crisis

Detta har orsakat en ganska tyst, men orolig, diskussion inom många vetenskapliga områden, allt från psykologi (runt 20 procent reproducerbarhet) till fysik (runt 30 procent reproducerbarhet)

Mitt problem är att jag inte kan välja rätt forum.

Detta är en väldigt viktig vetenskaplig fråga - kanske den viktigaste i dagsläget, av uppenbara skäl.

Var ska jag placera tråden?

Det där är ett problem som jag har tänkt på i bland. Vi har inget forum för "Allmän vetenskap", alltså inte kopplat till någon disciplin. Vetefan var du ska posta faktisk. Ska ta upp det med kollegorna.
Citera
2016-08-10, 21:30
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det där är ett problem som jag har tänkt på i bland. Vi har inget forum för "Allmän vetenskap", alltså inte kopplat till någon disciplin. Vetefan var du ska posta faktisk. Ska ta upp det med kollegorna.

Antingen behövs ett metaforum, där vi kan diskutera denna viktiga fråga, men det kan ju vara omständligt att ordna. Alternativt kanske en generell tråd som länkas till alla vetenskapsforum skulle kunna gå att ordna? Detta måste lyftas upp till en seriös diskussion. För närvarande är det skamligt tyst om detta.

Edit: Du får gärna pm:a om du finner en lösning.
Citera
2016-08-10, 21:34
Medlem
najass avatar
Citat:
Antingen behövs ett metaforum, där vi kan diskutera denna viktiga fråga, men det kan ju vara omständligt att ordna. Alternativt kanske en generell tråd som länkas till alla vetenskapsforum skulle kunna gå att ordna? Detta måste lyftas upp till en seriös diskussion. För närvarande är det skamligt tyst om detta.

Edit: Du får gärna pm:a om du finner en lösning.

Jo, jag har lyft det med alla mods i Vetenskapsforumen nu, får se vad vi kommer fram till. Ett allmänt vetenskapsforum är ju en lösning så klart men behovet är nog inte så stort, vetefasen om det går att hitta 30 aktiva trådar tex.

Vad gäller din tråd så i brist på ett allmänt vetenskapsforum så antar jag att Filosofi kommer närmast, men det är inte helt bra.

Svaret kommer här (men jag kan PMa också), det kan dock dröja ett tag.
Citera
2016-08-10, 21:40
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jo, jag har lyft det med alla mods i Vetenskapsforumen nu, får se vad vi kommer fram till. Ett allmänt vetenskapsforum är ju en lösning så klart men behovet är nog inte så stort, vetefasen om det går att hitta 30 aktiva trådar tex.

Vad gäller din tråd så i brist på ett allmänt vetenskapsforum så antar jag att Filosofi kommer närmast, men det är inte helt bra.

Svaret kommer här (men jag kan PMa också), det kan dock dröja ett tag.
Nej fan. Filosofi är ju helt fel. Detta är en seriös och väldigt viktig vetenskaplig fråga, vars grunder är belagda och inte ihopfantiserade. Kritiken är publicerad i nature of science och diskuteras lite här och där, men inte så allmänheten får insikt i vad denna kris egentligen innebär. Detta bör diskuteras över samtliga områden och borde kunna vara ett typexempel på en tvärvetenskaplig frågeställning.

Kanske "tvärvetenskap" kan bli ett nytt, men det skulle nog spåra ur ganska snart.

Filosofi är ju döden för ett vetenskapligt samtal.
Citera
2016-08-10, 22:09
Medlem
najass avatar
Citat:
Nej fan. Filosofi är ju helt fel. Detta är en seriös och väldigt viktig vetenskaplig fråga, vars grunder är belagda och inte ihopfantiserade. Kritiken är publicerad i nature of science och diskuteras lite här och där, men inte så allmänheten får insikt i vad denna kris egentligen innebär. Detta bör diskuteras över samtliga områden och borde kunna vara ett typexempel på en tvärvetenskaplig frågeställning.

Kanske "tvärvetenskap" kan bli ett nytt, men det skulle nog spåra ur ganska snart.

Filosofi är ju döden för ett vetenskapligt samtal.

Jag känner mycket väl till kritiken, det har diskuterats ett par år nu minst.

Dock är vetenskapsfilosofi en tämligen utstakad gren inom filosofin (Popper och grabbarna) och det är som sagt det som ligger närmast.

Vi återkommer som sagt.
Citera
2016-08-10, 22:15
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jag känner mycket väl till kritiken, det har diskuterats ett par år nu minst.

Dock är vetenskapsfilosofi en tämligen utstakad gren inom filosofin (Popper och grabbarna) och det är som sagt det som ligger närmast.

Vi återkommer som sagt.
Ok.
Citera
2016-08-11, 11:47
Medlem
najass avatar
Citat:
Ok.

Jag har diskuterat med modskollegorna nu och jo, det är Filosofi som gäller. Närmare bestämt Akademisk filosofi (FB) Akademisk filosofi

Reproducerbarhet är ju en central del inom vetenskapsfilosofin, så det ligger nära till hands.

Ser man på var "Replication crisis" har diskuterats på Flashback tidigare så är det i så skilda forum som Barn & familj samt Medier & journalistik, men då har det varit som ett argument i andra diskussioner.
Senast redigerad av najas 2016-08-11 kl. 11:57.
Citera
2016-08-15, 19:43
Medlem
Skorpion76s avatar
Var någontans skulle jag kunna posta denna fråga?

Jag har en fråga som jag verkligen hoppas på att kunna få hjälp med. Jag letar efter en brevfilm från Bullen och tidigare har jag frågat på SVT's hemsida om de skulle kunna hjälpa mig att hitta brevfilmen som jag letar efter, men utan resultat. Brevfilmen jag söker handlar om rasism det är så att en blond tjej har blivit ihop med en mörkhyad kille. Självklart skulle det ha underlättat om jag kom ihåg exat sändingsdatum, men det gör jag tyvärr inte. Det måste i alla fall vara en tidig brevilm i ett tidigt program av Bullen eftersom jag tror att et var Cissi Elfwin och Martin Timell som var programledare då.

Naturligtvis minns jag inte hela brevfilmen, men en scen som jag minns väldigt starkt är att tjejen i filmen är på disco och dansar tryckare. Tjejen i filmen dansar förstås med sin kille och bredvid dem dansar ett annat par där tjejen har pagefrisyr. Unser damnsen fäller hon en nedsättande kommentar om att tjejen i filmen borde glöra slut med sin pojkvän eftersom han är mörkhyad. I min fråga till SVT undrade jag vilken låt de dansar till, men då fick jag svaret att de inte besvarar musikfrågor. Jag skulle så gärna vilja se den här brevfilmen igen, men kan inte hitta den. Finns det någon här som känner igen den och vet vad jag menar? Om det är till någon hjälp har jag ritat en teckning i Paint som helt och hållet utgår ifrån vad jag kommer ihåg ifrån brevfilmen. Så här ser min teckning ut.
http://i1302.photobucket.com/albums/...psezuqfyae.jpg
Känner du igen den och vet vad jag menar? Iså fall får du gärna ge mig tips på hur jag skulle kunna hitta brevfilmen.
Citera
2016-08-15, 23:02
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Var någontans skulle jag kunna posta denna fråga?
prova den här klistrade tråden i TV-forumet:
(FB) Söker du en tv-serie/program? Efterlys namn på serier, skådisar och regissörer här!
Citera
2016-08-16, 06:28
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
prova den här klistrade tråden i TV-forumet:
(FB) Söker du en tv-serie/program? Efterlys namn på serier, skådisar och regissörer här!
Det är okej. Jag testar där. Tack så mycket för tipset!
Citera
2016-08-18, 06:32
Medlem
Skorpion76s avatar
Det har pratats en hel del om autism och varför medlemmarna på aspergerforum mobbar varandra där. Själv har inte jag diagnosen aspergers syndrom, men däremot heter det att jag har atypisk autism. Det betyder att jag har vissa symptom som visar att jag har autism, men inte uppfyller alla kriterier för att kallas autistisk fullt ut.
I vilket fall som helst märker jag att det verkar vara fullr tillåtet att bemöta en funktionsnedsatt person som mindre vetande. Människor i din omgivning pratar över huvudet på dig och tycker att det skulle vara bekvämare för dig om de tog allt ansvar istället. Du behöver inte säga någonting själv förutom att du ska tacka på de vuxnas begäran och bekräfta det de säger om dig. Är det någon mer som känner igen sig i det här?

Var kan jag placera det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in