2016-08-17, 20:03
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Som jag förstod det så struntade man i den planen då det skulle kosta för mycket?

Ok, jag ser nu att man vill ha samma plattformar för bägge linjerna, men då förstår jag inte varför man har kvar gul linje då den lika bra kan färgas grön.

Dagens folk inom landstinget och SL målar in sig i ett hörn och kommer omöjliggöra utbyggnaden vidare av den gula linjen. Nu så tar man i anspråk den kapacitet som inte finns på den gröna linjen och försvårar därmed utbyggnaden av tunnelbanans nya gula linje.

Vad blir nästa steg för de inom landstinget och SL, låta röda och gröna linjens linjer gå ihop från T-centralen till Slussen?

Stockholm kommer att få en trafikinfarkt både inom bilvägar som spårvägar.

Här skrivs det som jag tar upp tidigare.

Stockholms stadsbyggnadskontor har tagt bort informationen:

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/Pagaende-planarbete/PagaendePlanarbete/Planarende/?JournalNumber=2015-16547
http://www.dn.se/sthlm/gula-linjen-ger-glesare-trafik-i-vasterort/

Verkar som om man skall komma fram i med framtidens kollektivtrafik så måste man ta bilen.
Citera
2016-08-17, 20:05
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Nu försöker du mygla dig iväg. Huvudstabanorna, inte huvudstadsbanan - även om det vore kul att kalla huvudstabanorna för det. Winell kallade det väl för "grunden för hela Stockholms stads persontransportnät" eller något liknande.

Skitsamma vad namnet är, du borde ha förstått innebörden.

Utbyggnaden av Tvärbanan till Kista är igång.
Citera
2016-08-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Skitsamma vad namnet är, du borde ha förstått innebörden.

Utbyggnaden av Tvärbanan till Kista är igång.

1. Vilken innebörd då?

2. Ja, och? (kul men ändå).
Citera
2016-08-17, 21:54
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ok, jag ser nu att man vill ha samma plattformar för bägge linjerna, men då förstår jag inte varför man har kvar gul linje då den lika bra kan färgas grön.

Haha, exakt det jag försökt säga.
Citera
2016-08-18, 14:41
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Haha, exakt det jag försökt säga.

Ändringarna som görs är för att det sitter ekonomer i ledningen och inte logistiker.

Utbyggnaden blir mer vansinne för var dag. Den blå linjens kapacitet söderut kommer att behövas för att täcka transportbehovet både för Nacka och Värmdö. Så frågan är hur man skall kompensera alla som bor i dessa kommuner och dessa som bor till längs Hagsätragrenen när man måste minska på transportkapaciteten till under behovet.

I framtiden får man genomföra rejäla förändringar av att bygga om infrastrukturen som kommer att kosta så mycket att skatten måste höjas och transportflöden måste sänkas när transportbehovet ökar.

När man byggde gröna linjen genom innerstaden så var det diskussioner om att dra en gren från Odenplan ut mot nordväst. Då skulle Odenplan ha två plattformar för fyra spår. Samtidigt byggde man en bit tunnel under nuvarande linjen för att kunna dra grenen där utan att behöva stänga av trafiken för sprängningar. På den tiden var man förutseende, nu tänker man inte ett förbannat dugg. Folk blir bara mer korkade desto längre fram tiden går.
Citera
2016-08-18, 14:42
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Vilken innebörd då?

2. Ja, och? (kul men ändå).

1 Svårt att förklara för dig.

2. Det har jag sagt hela tiden.
Citera
2016-08-18, 15:24
Medlem
Citat:
1 Svårt att förklara för dig.

2. Det har jag sagt hela tiden.

1. Nu får du anstränga dig lite, eller skicka PM.

2. Man får se om alla är med på vagnen eller inte. Det är ett traditionellt problem i området sedan 1899.
Citera
2016-08-18, 17:56
Medlem
JayGatsbys avatar
Apropå Blå Linjen

Är det helt bestämt hur och var Nackagrenen ska gå?
Vet man exakt var Sofia Station ska ligga?

Jag tycker det är riktigt tråkigt att man inte köra på en Skeppsholmen/Djurgården-station.
På sommaren skulle det vara oerhört tacksamt om man kunde använda tuben dit, idag är det bara båtarna och en bro som går dit, alltid trängsel och köer, särskilt när nån stor konsert är på Grönan och Allsång på Skansen.

Klart det är lite mindre folk på vintern, men bor och jobbar ändå en hel del på öarna.
Citera
2016-08-18, 23:38
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Vet man exakt var Sofia Station ska ligga? .
Ja.
Citera
2016-08-19, 07:28
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Apropå Blå Linjen

Vet man exakt var Sofia Station ska ligga?

Jag tycker det är riktigt tråkigt att man inte köra på en Skeppsholmen/Djurgården-station.
På sommaren skulle det vara oerhört tacksamt om man kunde använda tuben dit, idag är det bara båtarna och en bro som går dit, alltid trängsel och köer, särskilt när nån stor konsert är på Grönan och Allsång på Skansen.

Klart det är lite mindre folk på vintern, men bor och jobbar ändå en hel del på öarna.

Stockholms stads pågående planarbete med stadsplan 2014-18909 (Kungstädgården - Sickla) och 2014-18962 (Sofia - Sockenplan)

En station på Djurgården hade varit ultimat både för resandeströmmarna dit och för resande till och från Värmdö och Nacka som skulle ha sluppit omvägen över Södermalm.
Citera
2016-08-19, 15:16
Medlem
Citat:
Det finns kapacitet kvar på röd linje norrut. Till Botkyrka är det bitvis svårt att få mer resenärer. Fruängen skulle kunna bli en avlastning för röda linjen norrut om man drar den till Älvsjö, då kan resenärerna åka direkt till pendeltågen via Älvsjö istället för att först åka till Liljeholmen och sedan åka Tvärbanan till Årstaberg och ta pendeltåget därifrån. Om man sedan även drar Hagsätra till Älvsjö skulle man kunna få ett effektivare spårbundet nät med Älvsjö som en stor nod. Dessutom lättar det upp för pendeltågen när det är stora mässor på Älvsjömässan med att resenärerna kan åka till mässan med röda och gröna linjen.
Än så länge finns det kapacitet och det beror ju också på hur tätt tågen kan gå, hur långa de är och tillgången på resurser mm.

Citat:
Ändringarna som görs är för att det sitter ekonomer i ledningen och inte logistiker.

Utbyggnaden blir mer vansinne för var dag. Den blå linjens kapacitet söderut kommer att behövas för att täcka transportbehovet både för Nacka och Värmdö. Så frågan är hur man skall kompensera alla som bor i dessa kommuner och dessa som bor till längs Hagsätragrenen när man måste minska på transportkapaciteten till under behovet.

I framtiden får man genomföra rejäla förändringar av att bygga om infrastrukturen som kommer att kosta så mycket att skatten måste höjas och transportflöden måste sänkas när transportbehovet ökar.

När man byggde gröna linjen genom innerstaden så var det diskussioner om att dra en gren från Odenplan ut mot nordväst. Då skulle Odenplan ha två plattformar för fyra spår. Samtidigt byggde man en bit tunnel under nuvarande linjen för att kunna dra grenen där utan att behöva stänga av trafiken för sprängningar. På den tiden var man förutseende, nu tänker man inte ett förbannat dugg. Folk blir bara mer korkade desto längre fram tiden går.
Det är lite konstigt att de inte gör Nackalinjen (blå) ogrenad. Eller att ha en förgrening en bit längre ut i Nacka istället för redan i Sofia.

Det hade kunnat vara mer framsynt att dra en av gröna linjens grenar via Södersjukhuset, Södra station, Hornstull upp till Fridhemsplan med ev. fortsättning norrut. Detta istället för att Hagsätralinjen går upp i blå linjen. Å andra sidan finns det vissa nackdelar med det (slopad direktförbindelse City) samt vissa fördelar med en förgrening vid Sofia (folk kan byta där).
Citera
2016-08-19, 20:57
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Än så länge finns det kapacitet och det beror ju också på hur tätt tågen kan gå, hur långa de är och tillgången på resurser mm.

Det är lite konstigt att de inte gör Nackalinjen (blå) ogrenad. Eller att ha en förgrening en bit längre ut i Nacka istället för redan i Sofia.

Det hade kunnat vara mer framsynt att dra en av gröna linjens grenar via Södersjukhuset, Södra station, Hornstull upp till Fridhemsplan med ev. fortsättning norrut. Detta istället för att Hagsätralinjen går upp i blå linjen. Å andra sidan finns det vissa nackdelar med det (slopad direktförbindelse City) samt vissa fördelar med en förgrening vid Sofia (folk kan byta där).

Mitt förslag är att man anlägger den gula linjen som en helt ny linje med helt nya stationer och med längre längder än de andra stationerna, som är 145 och 180 meter, med plattformslängder om 210 meter. Då skulle man få plats med 3 vagnar av C30-typ som blir 70 meter långa.

http://sv.tinypic.com/r/2d8klub/9

Mitt förslag:
Gula linjen dras från Helenelund söderut via Östra Järvafältet, Ulriksdals station, Arenastaden, Hagalunds industriområde, Hagastaden, Odenplan, Sabbatsberg, Rådhuset, Zinkensdamm, Södra station (med en uppgång till Södersjukhuset) och sedan på hängbro över Årstaviken med en förgreningsstation vid Årsta torg.
Sedan en gren från Årsta torg till Älvsjö via Partihallarna, Östberga och Solberga
Sedan den andra grenen från Årsta torg till Krusboda via Linde, Globen, Skärmarbrink, Hammarbyhöjden, Björkhagen, Kärrtorp, Bagarmossen, Skarpnäck, Orhem, Flaten, Älta, Älta södra, Skrubba, Lindalen, Bollmora och Granängsringen. Den hör grenen ersätter nuvarande Skarpnäcksgrenen från Grön linje som därmed kan läggas ner och utrymmet ovan mark bebyggas med mer förtätningar.

Övriga tunnelbanelinjer är de nuvarande tjockare och mitt förslag till utbyggnader är tunnare linjer. Både Fruängsgrenen som Hagsätragrenen förlängs till Älvsjö.

Svarta heldragna linjer är pendeltågen i nuvarande form, med citybanan som nuvarande, de svarta streckade är förslag på nya dragningar. Där finns mitt förslag till en andra citybana.

Lila linje är Tvärbanan som den ser ut nu med förslag på dragning i framtiden. har inte rotat in Kistagrenen ännu då dragningen inte är helt bestämd ännu.

Sedan har jag ritat in Österleden på kartan för att få ringen komplett.

Kontentan av detta är att Odenplan blir viktig som knutpunkt liksom Älvsjö. Sedan får man med gul linje en helt ny linje som går genom innerstaden utan att passera T-centralen. T-centralen behöver en avlastning.

I dag fick jag hör att station Sofia skall tydligen flyttas längre söderut än hitintills varande placering. Men jag har inte sett något reell uppgift om det som bekräftar tankegången. Troligen har mitt skräckscenario om Sofia som en dödsfälla skrämt upp planerarna inom landstinget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in