2016-08-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En sverigedemokrat med tändstickor är betydligt större problem.

Sedan köper kommunen knappast lägenheter på strandvägen utan letar bland de billigaste lägenheterna. Eftersom det är dyrt i Stockholm så verkar de inte göra detta där.

Man bör förstås se upp i nybyggen då kommunen kan ha krävt halva huset när de sålde marken till byggaren. Problemet är dock inte nytt eftersom kommunerna redan tidigare kräver att viss del skall vara hyresrätter. Jag har själv bott i ett sådant område och det bodde tidvis en hel del mysko typer i kommunens bostäder.

Det enda som fattas för att kommunen ska köpa bostad i Stockholms innerstad är att det sitter en Kurt-sune på beslutande position och investerar i innerstan med logiken att dessa bostäder är investeringar som alltid ökar i värde.
Alternativt någon egoistisk kommunpolitiker som helt enkelt vill utnyttja tillfället till att stödköpa upp priserna med hopp om att driva upp värdet på den egna lägenheten.

Eller om jag vore kommunpolitiker i någon håla så skulle jag nog se det som en god affär att köpa lägenheter i Stockholm och skicka dit lite av stans eget patrask.
2016-08-17, 15:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det enda som fattas för att kommunen ska köpa bostad i Stockholms innerstad är att det sitter en Kurt-sune på beslutande position och investerar i innerstan med logiken att dessa bostäder är investeringar som alltid ökar i värde.
Alternativt någon egoistisk kommunpolitiker som helt enkelt vill utnyttja tillfället till att stödköpa upp priserna med hopp om att driva upp värdet på den egna lägenheten.

Eller om jag vore kommunpolitiker i någon håla så skulle jag nog se det som en god affär att köpa lägenheter i Stockholm och skicka dit lite av stans eget patrask.
Det går dock inte att skeppa iväg drägget på det viset. Om det hade varit möjligt så skulle sthlm köpt billiga lägenheter i någon håla och dumpat sitt drägg där. Det har varit en del konflikter runt personer med handikapp som kommuner försökt dumpa på liknande sätt.

Att stödköpa lägenheter i ditt egen område och förvandla det till inslussningsområde lär inte pressa upp priserna.
2016-08-17, 17:09
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eik
http://www.indeed.co.uk/Junior-Developer-jobs-in-London

Average för Junior i London är ~30k £.

Konverterat till svensk valuta är det ungefär 27200 kr/mån. Kan ju säga direkt att det är ej en senior lön i Stockholm.
Enligt det där har du helt rätt, inga erbjudanden jag har stött på har varit i närheten sådär låga. Är det en ny trend eller handlar det om gymnasieelever som inte får jobb här?

Inte grävt, men exempel på vad jag menar:
Citat:
EXPERIENCE AND SKILLS:

Good analysis skill
0 to 2 years’ experience of following: -
C#.net
ASP.Net 3.5 and above
HTML and CSS using Visual Studio 2008 / 2010 / 2013
Development within SQL Server 2008, 2012 environment
Appetite to learn/discover new system
Flexible attitude and ability to perform under pressure
A commitment to quality and a thorough approach to the work
The ability to work and assist with the development of a team
Ability to work with undocumented or sparsely documented systems and to carry out maintenance and enhancements
Om man inte har en stark ingenjörs- eller åtminstone systemvetarutbildning kallas inte detta junior i Sverige, det kallas arbetslös. Med tanke på mitt anekdotiska underlag ska jag dock inte argumentera för häftigt, men jag ställer mig något tveksam eftersom det klickar så illa med erbjudanden jag har fått.

EDIT: det här ligger mer i linje med det jag sett. D.v.s. 40k+/månad, vilket ligger något över median för (ospecificerat) seniort utvecklar-arbete i Stockholm. Kanske har du dock rätt, mitt underlag kanske är väl selektivt.
http://www.indeed.co.uk/viewjob?cmp=Absolute-Appointments&t=Junior+Front+End+Developer&jk=bd451 74d9d8e60ea&q=Junior+Developer+%C2%A350%2C000
Citat:
Förmodligen blir det mer fördelaktigt med London desto högre lön man får men skattetrycket är ganska högt där också.
Den skatt arbetstagaren ser som brutto till netto är inte arbetstagarens stora problem i Sverige. Problemet ligger före bruttolönen; den så kallade arbetsgivaravgiften som finansieras till 100% av arbetstagaren och till 0% av arbetsgivaren (arbetsgivaren får dock betala i form av förlorad attraktivitet och därmed kompetens).

Den slår stenhårt på låg till medelinkomsttagare. Hamnar vi sedan över 36k har vi ett annat ökänt problem.
Senast redigerad av Trillske 2016-08-17 kl. 17:34.
2016-08-17, 17:43
Medlem
Så är det, segregeringen är ett stort problem och därför kommer de som kan till varje pris undvika förorterna.
2016-08-17, 19:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Ytterligare räntefall att vänta enligt SBAB.
Trots det låga ränteläget finns det utrymme för boräntorna att sjunka ytterligare. Bankernas låga finansieringskostnader och en trög underliggande inflation ligger bakom enligt bolåneinstitutet SBAB.
Trots att räntemarknaderna lugnat ner sig sedan den brittiska folkomröstningen om att lämna EU i slutet av juni ligger räntorna lågt både i Sverige och internationellt. Det gäller också räntorna på bostadsobligationer som påverkar bankernas finansieringskostnader och därmed boräntorna.
http://www.di.se/artiklar/2016/8/17/sbab-finns-utrymme-for-ytterligare-borantefall/
2016-08-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Segregation är en viktig faktor som media aldrig tar upp. En till anledning varför många inte vill bo i hyresrätter då det ofta bor "fel" klientel där.
Fast ser vi till köerna till HR så verkar folk vilja bo där.
2016-08-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Fast ser vi till köerna till HR så verkar folk vilja bo där.

Precis, tom vår egen kurt-sune står ju i kö.
2016-08-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det går dock inte att skeppa iväg drägget på det viset. Om det hade varit möjligt så skulle sthlm köpt billiga lägenheter i någon håla och dumpat sitt drägg där. Det har varit en del konflikter runt personer med handikapp som kommuner försökt dumpa på liknande sätt.

Att stödköpa lägenheter i ditt egen område och förvandla det till inslussningsområde lär inte pressa upp priserna.
Om båda kommuner är överens så går det.
Det hände mellan Älvsbyn och Haparanda då Älvsbyn betalade en summa till Haparanda för att bli av med familjen Grönfors. Haparanda köpte då en villa ute i en by och dumpade familjen där. Inte så kul för grannarna.

Frågan om man i sådana lägen inte skulle deala med Zimbabwe i stället. Dom kanske inte ska ha så mycket för att ta emot problempersoner.
2016-08-17, 21:12
Medlem
Här hittar vi lite historik för Sverige och även för andra länder. Kan vara lite intressant som jämörelse.

http://infographics.economist.com/2016/globalhpi_20160331/?zid=295&ah=0bca374e65f2354d553956ea65f756e0

Klicka i Sverige nere till höger. Och välj priser i reala termer.
Drar man ut tidsspannet till max ser vi att vi ca 2003 var på samma nivå som 1980.

Väljer vi priser mot inkomst, vilket kanske är lite intressantare, ser vi att vi 2010 när den här tråden startade var knappt över nivån 1980.
(Nu kan ju någon ta det som en indikation på att vi borde ha dråsat ned 2010, eftersom det gick ned 1980. Det hade det kunnat göra om Alliansen inte skött ekonomin så pass som de gjorde. 1980 så var Sverige inte i så bra skick. På 60/70-talet hade (S) tillsammans med facket grundat för en katastrof. Den dök upp under 70-talet men krävde ett långt tag att kompensera för. Bla flera stora devalveringar.
Men eftersom samma katastrof inte infann sig 2010 så gick inte heller bostadspriserna ned).

Den sista uppsvingen tror inte jag motiveras av nyproduktionskostnader. Utan lär mer handla om att urbanisering går snabbare än nyproduktionen. Och folk betalar hellre mer än går ned i yta.

Man kan också notera att många länder har haft nedgångar efter 1980 och efter 1990. Det är internationella konjunkturfall. Som sänker betalvilja/förmåga, varvid priserna faller.
2016-08-17, 21:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Nya sparrekord igen:
Svenskarnas kontosparande fortsätter att sätta nya rekord. Samtidigt försvarar de stora aktörerna sina marknadspositioner – trots låga sparräntor.
I slutet av juni uppgick de svenska hushållens kontosparande till 1.586 miljarder kronor enligt en sammanställning från bolåneinstitutet SBAB.

Det är mer än den svenska statsskulden, som då uppgick till 1.363 miljarder, men lägre än den samlade fondförmögenheten som i slutet av samma månad låg på 3.211 miljarder.

Kontosparandet motsvarar nu nästan 80 procent av hushållens disponibla årsinkomst. Bara under det första halvåret satte hushållen in drygt 95 miljarder kronor på sina sparkonton, motsvarande drygt 10.000 kronor per invånare.

Den årliga ökningstakten har legat över 10 procent hela året. Med undantag för ett par månader runt årsskiftet 2014-2015 har kontosparandet ökat snabbare än skuldsättningen sedan slutet av 2010.

http://www.di.se/artiklar/2016/8/17/svenskar-sparar-mer-an-nagonsin/
2016-08-17, 21:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Precis, tom vår egen kurt-sune står ju i kö.

Jo man kanske spanar på "ombildningsklipp" eller så har man köplatsen som en pensionsförsäkring så man kan casha hem lagom till pensionen.

Gillar egentligen inte köer, men man får ju anpassa sig.... Äga är trots allt bäst på längre sikt.
2016-08-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo man kanske spanar på "ombildningsklipp" eller så har man köplatsen som en pensionsförsäkring så man kan casha hem lagom till pensionen.

Gillar egentligen inte köer, men man får ju anpassa sig.... Äga är trots allt bäst på längre sikt.
Ja, jag har ju köat länge och jag ser det som något för ålderdomen numer. Det brukar vara bäst att äga men jag har inte gillat fastigheter på många år eftersom folk måste bo, företag måste ha utrymme. Det kan ju verka skitbra men när skiten sen träffar fläkten så...
Högrisk är väldigt stor skara idag med så låg ränta och ändå en hel djävla massa problem att få till en prudentlig tillväxt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in