Citat:
Ursprungligen postat av
Eik
http://www.indeed.co.uk/Junior-Developer-jobs-in-London
Average för Junior i London är ~30k £.
Konverterat till svensk valuta är det ungefär 27200 kr/mån. Kan ju säga direkt att det är ej en senior lön i Stockholm.
Enligt det där har du helt rätt, inga erbjudanden jag har stött på har varit i närheten sådär låga. Är det en ny trend eller handlar det om gymnasieelever som inte får jobb här?
Inte grävt, men exempel på vad jag menar:
Citat:
EXPERIENCE AND SKILLS:
Good analysis skill
0 to 2 years’ experience of following: -
C#.net
ASP.Net 3.5 and above
HTML and CSS using Visual Studio 2008 / 2010 / 2013
Development within SQL Server 2008, 2012 environment
Appetite to learn/discover new system
Flexible attitude and ability to perform under pressure
A commitment to quality and a thorough approach to the work
The ability to work and assist with the development of a team
Ability to work with undocumented or sparsely documented systems and to carry out maintenance and enhancements
Om man
inte har en stark ingenjörs- eller åtminstone systemvetarutbildning kallas inte detta junior i Sverige, det kallas arbetslös. Med tanke på mitt anekdotiska underlag ska jag dock inte argumentera för häftigt, men jag ställer mig något tveksam eftersom det klickar så illa med erbjudanden jag har fått.
EDIT: det här ligger mer i linje med det jag sett. D.v.s. 40k+/månad, vilket ligger något över median för (ospecificerat) seniort utvecklar-arbete i Stockholm. Kanske har du dock rätt, mitt underlag kanske är väl selektivt.
http://www.indeed.co.uk/viewjob?cmp=Absolute-Appointments&t=Junior+Front+End+Developer&jk=bd451 74d9d8e60ea&q=Junior+Developer+%C2%A350%2C000
Citat:
Förmodligen blir det mer fördelaktigt med London desto högre lön man får men skattetrycket är ganska högt där också.
Den skatt arbetstagaren ser som brutto till netto är inte arbetstagarens stora problem i Sverige. Problemet ligger före bruttolönen; den så kallade arbetsgivaravgiften som finansieras till 100% av arbetstagaren och till 0% av arbetsgivaren (arbetsgivaren får dock betala i form av förlorad attraktivitet och därmed kompetens).
Den slår stenhårt på låg till medelinkomsttagare. Hamnar vi sedan över 36k har vi ett annat ökänt problem.