2016-08-16, 17:08
Bannlyst
Är det så att Östersund tilldöms segern trots att det visar sig att dåren inte har sympatier hos Jönköping så får vi allvarliga problem i svensk fotboll. Då visar man med all tydlighet att det är fritt fram för vem som helst att åka till vilken arena som helst, springa in på plan och se till så att hemmalaget förlorar matchen. Det är redan nog så illa att supportrar förstör för egna laget.
Citera
2016-08-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det "hetaste" verkar ju vara att det handlar om matchfixning nu beträffande idioten på Stadsparksvallen. Hur bedömer man då?
J.Södra är ansvariga för säkerheten och får straffet trots allt antar jag.
Det var två minuter kvar och det kommer alltså bli 0-3 och ett resultat som påverkar bottenstriden.
Jag säger samma sak som efter debaclet på Gamla, reglerna är som de är och det går inte att snacka bort men något måste göras åt dessa.

Sedan kan man ju inte sluta fundera över hur det påverkade att Jonas Eriksson dömde båda matcherna, märk väl hur Al-Hakim under "bengalgate" mot Bajen bara lät det vara i några minuter och sedan lät matchen börja igen.
Nu hade tydligen matchläkaren sagt att Keita inte skulle fortsätta, men med två minuter kvar borde man låta matchens resultat stå sig.

Om jag förstått detta rätt och haft funderingar kring,så ska ÖFK tilldömas seger med 3-0 pga Södras otillräckliga säkerhet.

När MFF tilldömdes segern så tänkte jag på olika scenarion som skulle kunna ske,som tex det som hände i går tex.
Tror Svff har målat in sig i ett hörn och kommer att ha svårt för vilket straff som skall utdömas.

Sedan ska det bli intressant och se hur Svff kommer döma MENA folket i ÖFK som angriper den liggande huliganen.

Jag tror detta kommer sluta i en jävla fars.
Citera
2016-08-16, 19:15
Medlem
Harry_Palmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Om jag förstått detta rätt och haft funderingar kring,så ska ÖFK tilldömas seger med 3-0 pga Södras otillräckliga säkerhet.

När MFF tilldömdes segern så tänkte jag på olika scenarion som skulle kunna ske,som tex det som hände i går tex.
Tror Svff har målat in sig i ett hörn och kommer att ha svårt för vilket straff som skall utdömas.

Sedan ska det bli intressant och se hur Svff kommer döma MENA folket i ÖFK som angriper den liggande huliganen.

De dömde ju inte Sana så varför skulle de döma spelare som slog lite på en smutsblatte?
Citera
2016-08-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Att Eriksson dömde påverkade knappast, Östersund hade gjort sina byten och målvakten var skadad, och skakad.

Men, visst, det blir problem vid sådana här situationer och det känns aldrig bra med skrivbordsbeslut.
Hade han velat hade han nog kommit överens med spelarna att blåsa igång matchen fast ingen anfaller och sedan blåsa av efter 1:30.
Citera
2016-08-16, 22:41
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hade han velat hade han nog kommit överens med spelarna att blåsa igång matchen fast ingen anfaller och sedan blåsa av efter 1:30.
Men Östersund ville ju inte spela,och det känns inte riktigt rätt heller.Dessutom var det väl tillägg så den faktiska speltiden längre.
Citera
2016-08-17, 08:35
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick

Det lär sluta med 3-0 till ÖFK ja, just för att man kommer bedöma J.Södras säkerhet som bristfällig. Samtidigt så har man ju ändrat reglerna så att om ett lag skött säkerhetsarbetet examplariskt innan så skall den klubben slippa straff. Det kommer ALDRIG kunna garanteras att inget kastas in etc.
Man kan ju inte tvinga folk av med mobiler, mynt, tändare etc.
Man kan givetvis se till att ingen likt på San Siro får in en vespa men om en klubb gör allt och någon likt förbannat kastar in mynt etc så kan man ju knappast döma den klubben.
Vad skall man göra? Plexiglas runt hela arenan?

Beträffande spelaren som sparkade idioten så lär inget hända, får man kasta spjut på oskyldiga lär man få sparka på liggande huliganer.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee

Det sades ju att ÖFK-spelarna inte ville spela mer men som sagt J.Södra lär ha accepterat att bara spela av de kanske fem minuter som var kvar, förvisso hade det sett ut som due-due matchens slut men det hade ändå varit det bästa.
Citera
2016-08-17, 09:43
Medlem
Citat:
Det sades ju att ÖFK-spelarna inte ville spela mer men som sagt J.Södra lär ha accepterat att bara spela av de kanske fem minuter som var kvar, förvisso hade det sett ut som due-due matchens slut men det hade ändå varit det bästa.

ÖFKs målvakt fick nej av läkarteamet på plats och alla byten var gjorda. Inte heller J-Södra var intresserade av att gå in på planen igen för att slutföra matchen. Alla parter var fullt överens om att avbryta.
Citera
2016-08-17, 11:02
Medlem
Jag vet inte om jag förstår tävlingsbestämmelserna korrekt men kan J Södra verkligen dömas till påföljd enligt kap 3 §§22.1-22.2? Det jag inte blir klar över är definitionen av supporter.

Enligt de särskilda tävlingsbestämmelserna för Allsvenskan och Superettan kap 3 §11 definieras supporter som en person som genom klädesplagg, kännetecken, text, upoträdande eller på annat sätt tydligt stödjer viss förening.

J Södra kan förstås oaktat ordningsstörningen dömas till ansvar enligt tävlingsbestämmelserna kap 3 §22.1 st 3 om de ej fullgjort sitt säkerhetsarbete.

Om definitionen av supporter i de särskilda tävlingsbestämmelserna kap 3 §11 är allmängiltig så hittar jag heller inte stöd för att tilldöma endera laget segern med 3-0 i enlighet med tävlingsbestämmelserna kap 2 §15.1. Eller ska definitionen av supporter i den senare bestämmelsen tolkas vidare än den i de särskilda tävlingsbestämmelserna kap 3 §11?

Annars borde det väl alldeles oavsett vara möjligt att besluta att matchen återupptas, slutar 1-1 eller spelas om i enlighet med kap 2 §15.1 st 3? Jag vet i och för sig inte vad som utgör särskilda eller synnerliga skäl i sammanhanget, men att spelsyndikat inte ska kunna nå fördelar genom dylikt uppträdande skulle ju kunna utgöra endera, tänker jag.

Har jag missat någon bestämmelse (lite meckigt att bläddra mellan olika pdf-dokument på mobilen) eller varför verkar många annars tro att J Södra ska förlora med 0-3?
Citera
2016-08-17, 11:06
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jisoul
ÖFKs målvakt fick nej av läkarteamet på plats och alla byten var gjorda. Inte heller J-Södra var intresserade av att gå in på planen igen för att slutföra matchen. Alla parter var fullt överens om att avbryta.

Sett till enbart den här matchen och med tanke på vad som kommit om orsaken till planstörningen.
Så kanske det rimligaste beslutet är att låta matchen sluta 1-1.
Citera
2016-08-17, 13:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Har jag missat någon bestämmelse (lite meckigt att bläddra mellan olika pdf-dokument på mobilen) eller varför verkar många annars tro att J Södra ska förlora med 0-3?
Jag är på din sida här, enligt vad jag har sett så måste det vara en supporter till J-södra som avbryter för att det ska bli 3-0 till ÖFK och det är väl tämligen säkert i detta fallet att det inte är det.

Med tanke på att det var så nära slutet så har jag svårt att tro nått annat än att matchen avbryts och resultatet står sig.
Citera
2016-08-17, 23:05
Medlem
quaresmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag är på din sida här, enligt vad jag har sett så måste det vara en supporter till J-södra som avbryter för att det ska bli 3-0 till ÖFK och det är väl tämligen säkert i detta fallet att det inte är det.

Med tanke på att det var så nära slutet så har jag svårt att tro nått annat än att matchen avbryts och resultatet står sig.

För att undvika sånt här trams igen så bör man låta matchen sluta 1-1 (det var trots allt tilläggstid) och i framtiden om sånt här skulle inträffa fortsätta spela klart matchen efter eventuell ligist har avlägsnats från planen. Annars kommer detta bli ett återkommande tema. Något måste göras iallafall.
Citera
2016-08-18, 00:18
Medlem
ToBeFranks avatar
Jag tror och hoppas att det blir så här:

Resultatet blir 1-1.

J-Södra kommer att få någon form av straff.

Man kommer att väga in att matchen nästan var slut och att angriparen inte är supporter till något av lagen.

Man kommer också att väga in det faktum att det inte var en högriskmatch (lång ifrån) vilket kommer att göra att straffet kommer att bli förhållandevis milt.

Slutligen kommer säkerhetskraven att skärpas även på lantisarenor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in