2016-08-16, 20:40
Medlem
Jag ansökte om nytt pass (i Sverige) i maj i år. Det enda de krävde var passet (som fortfarande var giltigt) och ett utdrag ur folkbokföringen i det land jag bor i (för att visa att jag är svensk medborgare). Hade jag bott utomlands mer än 20 år, hade de även krävt svenskt personbevis. Kan det vara så att det är olika, beroende av vilket land man bor i? Det land jag bor i godkänner inte dubbla medborgarskap.
Citera
2016-08-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jadu, i passlagen nämnes det iaf inte explicit att man måste uppge andra medborgarskap. Däremot i 6§ andra stycket nämnes att man skall uppvisa intyg om svenskt medborgarskap, samt övriga personuppgifter. Vad dessa övriga personuppgifter omfattar står dock inte här.

Intyget om svenskt medborgarskap kan ju det giltiga svenska passet tjäna som! Och "övriga personuppgifter" förmodar jag är födelsedatum -ort etc - vilket ocksa framgar av passet.
Citera
2016-08-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Jag ansökte om nytt pass (i Sverige) i maj i år. Det enda de krävde var passet (som fortfarande var giltigt) och ett utdrag ur folkbokföringen i det land jag bor i (för att visa att jag är svensk medborgare). Hade jag bott utomlands mer än 20 år, hade de även krävt svenskt personbevis. Kan det vara så att det är olika, beroende av vilket land man bor i? Det land jag bor i godkänner inte dubbla medborgarskap.

Nej, jag kan inte tänka mig att det spelar nagon roll vilket land du flyttat till. Men ditt exempel tycker jag bevisar, att de som sagt att det räcker med att bara visa passet, har fel.
Citera
2016-08-16, 21:22
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Intyget om svenskt medborgarskap kan ju det giltiga svenska passet tjäna som! Och "övriga personuppgifter" förmodar jag är födelsedatum -ort etc - vilket ocksa framgar av passet.

Ja, självklart innefattar "övriga personuppgifter" bland annat sådant, men det utesluter inte att information om andra medborgarskap också skall tas upp.
Citera
2016-08-16, 21:27
Medlem
bjornebarns avatar
blev fel
Senast redigerad av bjornebarn 2016-08-16 kl. 21:31.
Citera
2016-08-16, 21:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja, självklart innefattar "övriga personuppgifter" bland annat sådant, men det utesluter inte att information om andra medborgarskap också skall tas upp.

Förstår vad du menar totalt, men finns det lagstöd för att "bedriva denna praxis"?
Går du in på en random polisstation i Sverige som har passexpedition, efterfrågas detta inte ett dyft.
Vilka gör i så fall fel? Är det passutfärdande myndigheter i Sverige som gör fel, eller är det svenska ambassader/konsulat utomlands som gör fel?

Den viktigaste frågan är egentligen: Är det ett formellt hinder att utfärda ett svenskt pass om medborgaren innehar ett dubbelt medborgarskap?
Vad jag har sett i praktiken, är det inte ett hinder att inneha dubbla medborgarskap för att få ett svenskt pass utfärdat. Möjligen skulle jag se en praktisk sak: Om personen i fråga skulle råka ut för åtal i Sverige, och tvingas lämna in sitt svenska pass, skulle ju personen kunna "rymma utomlands" med sitt utländska pass. Men det är det enda jag kommer på i skrivande stund. Kan ni komma på något annat?
Citera
2016-08-16, 22:06
Medlem
Citat:

Det hade rimligen specificerats i lagtexten i sa fall!
Citera
2016-08-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förstår vad du menar totalt, men finns det lagstöd för att "bedriva denna praxis"?
Går du in på en random polisstation i Sverige som har passexpedition, efterfrågas detta inte ett dyft.
Vilka gör i så fall fel? Är det passutfärdande myndigheter i Sverige som gör fel, eller är det svenska ambassader/konsulat utomlands som gör fel?

Den viktigaste frågan är egentligen: Är det ett formellt hinder att utfärda ett svenskt pass om medborgaren innehar ett dubbelt medborgarskap?
Vad jag har sett i praktiken, är det inte ett hinder att inneha dubbla medborgarskap för att få ett svenskt pass utfärdat. Möjligen skulle jag se en praktisk sak: Om personen i fråga skulle råka ut för åtal i Sverige, och tvingas lämna in sitt svenska pass, skulle ju personen kunna "rymma utomlands" med sitt utländska pass. Men det är det enda jag kommer på i skrivande stund. Kan ni komma på något annat?

En annan märklig sak, är ju att passet bara är giltigt i fem ar. Det är inte manga länder, som beviljar nytt medborgarskap, dubbelt, pa sa kort tid. Jag vet för övrigt inte heller, om EU-länder godtar dubbla EU-medborgarskap. Ex: Jag bor i Tyskland, och är svensk medborgare (etnisk svensk). Skulle jag beviljas tyskt medborgarskap, skulle jag - troligen - inte fa behalla det svenska, utan hade mast avsäga mig det. Man kan givetvis inte avsäga sig, förlora sitt medborgarskap, utan att svenska myndigheterna meddelas.

Ytterligare en sak jag tänkt pa; om en hemlös person i Sverige har ett giltigt svenskt pass, som han vill förnya, och inte längre är folkbokförd alls, p.g.a. sitt leverne etc., skulle han nekas pass p.g.a. att han saknar fokbokföring? Inte heller där finns nagot i Passlagen som anger att sa skulle vara fallet.
Citera
2016-08-16, 23:15
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Det hade rimligen specificerats i lagtexten i sa fall!

Så är det inte alltid, utan det kan specificeras vidare i specifika dokument utgivna av relevant myndighet, för att underlätta ändringar etc. Exempel på sådant är vilka radioaktiva ämnen man får innehava utan tillstånd och i hur stora mängder, som bestämmes av SSM.
Citera
2016-08-16, 23:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det är ju ocksa tvetydigt, och lite oklart formulerat av "Sweden Abroad"! Deras uppgifter star ju endast angivet för de, som ansöker om nytt pass pa en svensk ambassad - inte för de utlandssvenskar, som förnyar sitt pass i Sverige.

Det kostar väl mer när man ansöker om pass på ambassad men man kan väl söka passet medan man är i Sverige och sedan hämta ut det på ambassad?
Citera
2016-08-16, 23:50
Medlem
Citat:
En annan märklig sak, är ju att passet bara är giltigt i fem ar. Det är inte manga länder, som beviljar nytt medborgarskap, dubbelt, pa sa kort tid. Jag vet för övrigt inte heller, om EU-länder godtar dubbla EU-medborgarskap. Ex: Jag bor i Tyskland, och är svensk medborgare (etnisk svensk). Skulle jag beviljas tyskt medborgarskap, skulle jag - troligen - inte fa behalla det svenska, utan hade mast avsäga mig det. Man kan givetvis inte avsäga sig, förlora sitt medborgarskap, utan att svenska myndigheterna meddelas.

Ytterligare en sak jag tänkt pa; om en hemlös person i Sverige har ett giltigt svenskt pass, som han vill förnya, och inte längre är folkbokförd alls, p.g.a. sitt leverne etc., skulle han nekas pass p.g.a. att han saknar fokbokföring? Inte heller där finns nagot i Passlagen som anger att sa skulle vara fallet.

De flesta länder återkallar inte medborgarskap. Och Sverige godtar ju dubbla medborgarskap medborgarskapet är dock inte någon garanti för att du kan få ut ett pass. Det kan ju dras in eller vägras att utfärdas på lite olika grunder.

Femårsgränsen för giltighet har väl inte speciellt med risk för dubbla medborgarskap, varför har du hakat upp dig på det med medborgarskapet?
Citera
2016-08-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily

Sverige har väl inte godkänt dubbla medborgarskap sådär jättelänge, hade du då sökt utländskt medborgarskap i det andra landet och fått det så räknades det väl som att du då sade upp ditt svenska medborgarskap. Det kanske är därför de undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in