2016-08-15, 23:14
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och den 10-åriga statsobligationen är i princip på nollstrecket nu, endast 0,05% så det är helt klart drivet av sjunkande marknadsräntor och inte en drive från SBAB.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
Vem köper 10-åriga statsobligationer för 0,05%?
2016-08-15, 23:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering

Den är en bra indikator på hur marknaden bedömer att marknadsräntorna kommer vara under den kommande 10-årsperioden. Enskilda banker kan höja eller sänka beroende av konkurrens- eller andra faktorer och därför kan det vara bra att hålla koll på 10-åringen också.

Men det var kanske inte det din fråga gällde utan mer varför någon binder upp sig med denna låga ränta.
2016-08-15, 23:24
Medlem
psychicsailors avatar
Jag konstaterade idag att insiders i Skanska köper å det grövsta. Det, i kombination med att Valueguards boindex inte fortsätter falla, får mig att tro att bostadsbubblan inte kommer att brista i höst, såvida inte någon extraordinär systemkris plötsligt dyker upp. Jag tror inte det är köpläge om man inte måste bo, dock. Uppsidan är mycket mindre än nedsidan.
2016-08-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Försäkringsbolag, räntefonder/blandfonder, banker mfl som har ett placeringsbehov i tillgångar som inte är speciellt volatila och som är någorlunda likvida.

---------------------------------------
Schweiz 50 åriga statsobligationer handlas till negativ ränta. Staten får där betalt för att låna i 50 år.
Senast redigerad av Alpha101 2016-08-15 kl. 23:39.
2016-08-16, 00:32
Medlem
Citat:
Till att börja med är det beroende av vilken ort vi pratar om. Avfolkningsorter kanske aldrig återhämtar sig för storstäder som inte är beroende av enskilda företag går det snabbare. Generellt skulle jag säga att ju mer attraktiv plats, även inom en ort, desto bättre. Får vi t.ex. ett prisfall i Stockholm skulle många bli sugna på att byta upp sig till mer attraktiva adresser.

Sedan beror det också på vilken kris det är frågan om. Massiv arbetslöshet, bankkris eller bara en rekyl utan direkt orsak. Finanskrisen 2008 orsakade ett fall som tog ca 1 år att återhämta men det kan förstås ta längre tid också.
http://www.valueguard.se/index

I avfolkningsorterna kostar bostäderna redan idag ungefär lika mycket som du betalt för tapetsering och nya golv i din lägenhet. Det finns mao inge fallhöjd på dessa bostäder som du tror ska falla mer i värde än din.
2016-08-16, 03:09
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
"Är väl rätt liten chans att du gör detta med tanke på att det inte servar ditt bias, men skadar inte att föreslå att du tar en titt på modern tids finansiella kriser."

Att jag inte gör vadå, det fanns inget i det citatet som sa något om vad jag gör.
Du är väl förvirrad som vanligt igen.
Det är inget man ska håna folk för, men din dyslexi/svårighet att följa logik/märkligheter skär sig något fruktansvärt med din självbild. Det står i raderna du citerar.

Nej, Svenne. Är jag någon gång förvirrad är du den sista som märker den saken.
2016-08-16, 04:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är inget man ska håna folk för, men din dyslexi/svårighet att följa logik/märkligheter skär sig något fruktansvärt med din självbild. Det står i raderna du citerar.

Nej, Svenne. Är jag någon gång förvirrad är du den sista som märker den saken.

Nu var det detta du citerade ditt pucko:

"Sedan beror det också på vilken kris det är frågan om. Massiv arbetslöshet, bankkris eller bara en rekyl utan direkt orsak."

Det är du som har svårt med logiken i vanlig ordning, att du kommer med en irrelevant invändning mot det jag skrev är ditt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
I avfolkningsorterna kostar bostäderna redan idag ungefär lika mycket som du betalt för tapetsering och nya golv i din lägenhet. Det finns mao inge fallhöjd på dessa bostäder som du tror ska falla mer i värde än din.

Villor kostar ofta miljonbelopp även på avfolkningsorter och dessa kan bli helt osäljbara om det sista företaget på orten slår igen så visst kan det bli rejäla smällar där. Jag har sett detta på nära håll.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-16 kl. 04:32.
2016-08-16, 06:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag visade data på en period på tre år där räntan var närmast monotont stigande och där också huspriserna var monotont stigande. Tre år är så pass lång period så folk hinner reagera på den stigande räntan.

Detta falsifierar ditt påstående om att räntan skulle ha avgörande betydelse på priserna. Hade det varit sant skulle vi sett fallande priser. Det vi såg istället var stigande priser.

De stigande priserna beror på något helt annat än räntan.
Och jag visade data för en period på 20 år.
2016-08-16, 06:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu försöker du byta samtalsämne igen.

Läs vad du skrev och vad jag svarade.
Nej det är du som försöker dribbla, vilket du gör så fort du blir motbevisad.
2016-08-16, 06:47
Medlem
Citat:
Tja, och det klarade inte du.

Om nu tillgången på krediter var lika generös på 60-talet, och det genererar en bubbla så borde bubblan skapats redan då.
Fast nu handlar det om belåningsgraden, om den har dubblerats sedan en viss tid så kan man säga att bankerna lånat ut mer pengar.
Men återigen är jag ingen bubbelanhängare.
2016-08-16, 08:18
Medlem
otroligt skönt att slippa Bajsbosses ordbajseri

jag säljer min näst sista lägenhet i Sthlm i september, hoppas det går bra

2016-08-16, 08:45
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Där ser du. Du blir överbevisad med fakta. Och försöker i vanlig ordning smita undan.

Här har du rabblat helt ovidkommande årtal som inte har någon koppling till mätperioden. (Det är som om du inte förstod årtal).
Dessutom har du plockat årtal med så stora glapp att räntan hinner svänga både fram och tillbaka mellan sampel. Det är inte seriöst.

Den perioden jag redovisade så var räntan närmast monotont stigande. Och så var bostadspriserna.
Och det springer du och gömmer dig för. Det är helt tomt på något som helst svar.
Jag försöker hitta posten med denna period. Skulle du kunna lägga ut siffran igen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in