2016-08-15, 08:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej i längden blir det dyrt.
Där är vi överens för en gångs skull i tråden.
2016-08-15, 08:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu var det flera lån.
De i botten var troligen på 40-50 år. Jag vet att de var kvar i slutet på 80-talet iaf.
De i toppen kan ha varit kortare. Kanske 30 år. Jag tror inte de var direkt kortare, för de vet jag också var kvar länge.

Troligen var de annuitetslån, men vet inte säkert. (Alla mina lån har varit annuitetslån. Men det där har ändrat på sig på senare tid).

Nu är du igång med tro igen.

Det är dock ovidkommande iom att det bara är för husägare att ta nya lån när de gamla är amorterade en bit. Eftersom man bara belånar under marknadspris är det helt egalt för långivaren. När bostaden säljs så löses lånet.
Det är inte ovidkommande, hade bankmannen med 1960 års syn på lån och pengar suttit på andra sidan så hade lån som fortsätter betalas av ( av någon annan) långt bortom solnedgången inte existrat.
Kreditvolymerna hade varit lägre och priserna likaså, obalanserna mindre eller icke existerande.
2016-08-15, 08:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Där är vi överens för en gångs skull i tråden.

Du förstod kanske inte vad det handlade om men det är som vanligt.
2016-08-15, 09:14
Medlem
SBAB sänker listräntan på bolån med fyra till tio års bindningstid med 0,17 till 0,30 procentenheter. Bolån med kortare bindningstid lämnas oförändrade. Ändringen gäller från och med idag, den 15 augusti 2016.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/8_15_2016_sbab_sanker_listrantan_pa_bolan_for_bund na_loptider___.html
2016-08-15, 09:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
SBAB sänker listräntan på bolån med fyra till tio års bindningstid med 0,17 till 0,30 procentenheter. Bolån med kortare bindningstid lämnas oförändrade. Ändringen gäller från och med idag, den 15 augusti 2016.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/8_15_2016_sbab_sanker_listrantan_pa_bolan_for_bund na_loptider___.html

Kan inte stämma, bajsbosse säger ju att alla banker bara höjer varje månad.
2016-08-15, 09:45
Medlem
Gillar det BL skriver:
"Den lilla vanliga, lättlurade människan. Hon som aldrig intervjuas av Bloomberg. Det är hon som lånar nu när räntorna minussänks av en teoriförhäxad Stefan Ingves. Det är hon som köper alla bostadsrätterna och tävlar om att betala det högsta priset med lånade pengar.
Det är den lilla människan som kommer att åka på den största smällen.

Företagen kommer att klara sig bättre. De har varit med förr.

Den lilla människan har aldrig varit med förr.

Men det vet hon inte själv om."

https://twishort.com/qWqic
2016-08-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Gillar det BL skriver:
"Den lilla vanliga, lättlurade människan. Hon som aldrig intervjuas av Bloomberg. Det är hon som lånar nu när räntorna minussänks av en teoriförhäxad Stefan Ingves. Det är hon som köper alla bostadsrätterna och tävlar om att betala det högsta priset med lånade pengar.
Det är den lilla människan som kommer att åka på den största smällen.

Företagen kommer att klara sig bättre. De har varit med förr.

Den lilla människan har aldrig varit med förr.

Men det vet hon inte själv om."

https://twishort.com/qWqic

Det är de jag skrivit flera gånger, hur många av de som skriver här ägde ett hus eller en bostadsrätt i början på 90 talet.

De som köpt andra halvan av 90 talet eller senare har aldrig varit med om en större nedgång och verkar inte tro att det är möjligt, utan uppfattningen bland dem är att bostäder är en "idiot säker" investering som bara går upp.

Finns även en kategori till, det de som hade hus eller bostadsrätt under början på 90 talet men inte hade några planer på att vara sig köpa eller sälja och som inte påverkades av upp eller nedgångar som då var, däremot de som köpte i slutet på 80 talet och blev tvingade att sälja i början på 90 talet lär knappast ha glömt hur marknaden var då.

Tex dessa nedan:
http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/25-000-fortfarande-i-skuldtrasket-fran.html
Senast redigerad av johnez 2016-08-15 kl. 12:10.
2016-08-15, 12:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Det är de jag skrivit flera gånger, hur många av de som skriver här ägde ett hus eller en bostadsrätt i början på 90 talet.

De som köpt andra halvan av 90 talet eller senare har aldrig varit med om en större nedgång och verkar inte tro att det är möjligt, utan uppfattningen bland dem är att bostäder är en "idiot säker" investering som bara går upp.

Finns även en kategori till, det de som hade hus eller bostadsrätt under början på 90 talet men inte hade några planer på att vara sig köpa eller sälja och som inte påverkades av upp eller nedgångar som då var, däremot de som köpte i slutet på 80 talet och blev tvingade att sälja i början på 90 talet lär knappast ha glömt hur marknaden var då.

Tex dessa nedan:
http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/25-000-fortfarande-i-skuldtrasket-fran.html

Jag tror det är mest bubbelbabblarna som vill inbilla sig själva att inga andra förstår att det både går upp och ned. Jag har varit med om åtskilliga upp och nedgångar och skriver regelbundet att det på kort sikt alltid finns risker, men man bor på lång sikt och bör därför tänka långsiktigt.

Att minimera alla risker leder på lång sikt till sämre resultat. Då bor man dyrare år efter år och betalar andras lån istället för sina egna, bara för att man är så rädd för svängningar som på lång sikt ändå inte betyder något.
2016-08-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez

Tex dessa nedan:

Är bara en person som försöker sätta sig in i bostadsmarknaden och denna eventuella bubbla. Men säg att man funderar på att köpa en lägenhet nu och inte planerar på att sälja på länge, bör man då inte vara relativt säker riskmässigt? Hur många år kan man tänka sig det tar för bostadsmarknaden att återhämta sig från en eventuell spickt bostadsbubbla? 10 år?
2016-08-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uraza
Är bara en person som försöker sätta sig in i bostadsmarknaden och denna eventuella bubbla. Men säg att man funderar på att köpa en lägenhet nu och inte planerar på att sälja på länge, bör man då inte vara relativt säker riskmässigt? Hur många år kan man tänka sig det tar för bostadsmarknaden att återhämta sig från en eventuell spickt bostadsbubbla? 10 år?

Om du inte köper i spekulation så behöver du knappast oroa dig. Köp objekt som du vet att andra vill ha.
2016-08-15, 18:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uraza

Till att börja med är det beroende av vilken ort vi pratar om. Avfolkningsorter kanske aldrig återhämtar sig för storstäder som inte är beroende av enskilda företag går det snabbare. Generellt skulle jag säga att ju mer attraktiv plats, även inom en ort, desto bättre. Får vi t.ex. ett prisfall i Stockholm skulle många bli sugna på att byta upp sig till mer attraktiva adresser.

Sedan beror det också på vilken kris det är frågan om. Massiv arbetslöshet, bankkris eller bara en rekyl utan direkt orsak. Finanskrisen 2008 orsakade ett fall som tog ca 1 år att återhämta men det kan förstås ta längre tid också.
http://www.valueguard.se/index
2016-08-15, 18:27
Medlem
Om jag skulle köpa idag så skulle jag låna så lite som möjligt <50% och försöka amortera bort så fort som möjligt <10år
Det sista man vill göra är att sitta på 80% lån samtidigt som man förlorar jobbet vid en eventuell (bank)kris medan ens bostad förlorar i värde för varje dag som går.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in