2016-08-15, 14:36
Medlem
RobertusCaesars avatar
Givevis, fick precis som personen ovan 0.7 på första, 1.15 på andra (också utan plugg) och ska nu börja plugga inför nästa prov som kommer nu till hösten. Får hoppas på mina 1.5 så jag får köra programmet jag vill och inte bara massa kurser..
Citera
2016-08-16, 02:12
Medlem
kollar förra provets matte och förstår ej 22 http://www.studera.nu/hogskoleprov/provfragor-varen-2016/provpass-3---kvantitativa-jamforelser-kva/

1.x
2.x upphöjt med y där y är ett tal som ej är 0

då torde väl svaret vara d, eller har jag missförstått något
Citera
2016-08-16, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
kollar förra provets matte och förstår ej 22 http://www.studera.nu/hogskoleprov/provfragor-varen-2016/provpass-3---kvantitativa-jamforelser-kva/

1.x
2.x upphöjt med y där y är ett tal som ej är 0

då torde väl svaret vara d, eller har jag missförstått något
Det blir väl C?
alternativ 1: X
Alternativ 2: y multiplicerat med 1/y= y/y
y/y= 1

alltså bli alternativ 2 x upphöjt till 1, alltså X

Blivit väldigt rostig på matematik och det var ett par år sedan man skrev det här älskade provet. Säkert jävligt dåligt förklarat men det du bör veta är att potenser med parantes multipliceras och i det här fallet blir det då som sagt y/y, vilket blir 1. Ifall poletten inte faller hela vägen ner på min bristfälliga förklaring kan du ju ersätta y med t.ex 2. Då blir det 2 x 1/2= 2/2 =1. Rekommenderar dock att du använder dig av tillgängliga variabler i den mån det är möjligt istället för att trycka in massa exempel.

Skål förresten.

Edit: Hittade en uppgift som förklarar problemet bättre än mina tappra försök att tillämpa korrekta tecken på ett gammalt sunkigt tangentbord. Uppgift 3 på testet är exempel på multiplicering av potenser med parantes.

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/tal/potenser
Senast redigerad av cheesycake77 2016-08-16 kl. 02:28.
Citera
2016-08-16, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Det blir väl C?
alternativ 1: X
Alternativ 2: y multiplicerat med 1/y= y/y
y/y= 1

alltså bli alternativ 2 x upphöjt till 1, alltså X

Blivit väldigt rostig på matematik och det var ett par år sedan man skrev det här älskade provet. Säkert jävligt dåligt förklarat men det du bör veta är att potenser med parantes multipliceras och i det här fallet blir det då som sagt y/y, vilket blir 1. Ifall poletten inte faller hela vägen ner på min bristfälliga förklaring kan du ju ersätta y med t.ex 2. Då blir det 2 x 1/2= 2/2 =1. Rekommenderar dock att du använder dig av tillgängliga variabler i den mån det är möjligt istället för att trycka in massa exempel.

Skål förresten.

Edit: Hittade en uppgift som förklarar problemet bättre än mina tappra försök att tillämpa korrekta tecken på ett gammalt sunkigt tangentbord. Uppgift 3 på testet är exempel på multiplicering av potenser med parantes.

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/tal/potenser

Aha oj, jag fick hjärnsläpp där, räknade att y/y=y... Klart y/y=1. C är rätt svar, ja.

Tack, och skål på dig.
Citera
2016-08-17, 03:59
Medlem
Here we go again:

11an här: http://www.studera.nu/hogskoleprov/provfragor-varen-2016/provpass-5---matematisk-problemlosning-xyz/

Vad är det för räkneregler? 3⁵⁰ + 3⁵⁰ + 3⁵⁰= ?
Citera
2016-08-17, 07:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Here we go again:

11an här: http://www.studera.nu/hogskoleprov/provfragor-varen-2016/provpass-5---matematisk-problemlosning-xyz/

Vad är det för räkneregler? 3⁵⁰ + 3⁵⁰ + 3⁵⁰= ?

Du har börjat rätt. Du har alltså 3⁵⁰ + 3⁵⁰ + 3⁵⁰, vilket är tre likadana termer. Alltså kan du skriva om det som 3*3⁵⁰ = 3⁵¹.
Citera
2016-08-17, 11:11
Medlem
Sheiks avatar
Fick 0.8 på mitt första, och 1.7 på det senaste, så nog går det om du är villig att lägga ner tiden som krävs!
Citera
2016-08-17, 13:09
Medlem
Hej!
Jag fick 1,2 på senast jag gjorde högskoleprovet (utan att plugga) och behöver 1,4-1,45 iallafall för att komma in på den utbildningen jag vill. Jag fick 0,9 på verbala och 1,5 på kvantitativa delen. Sedan två månader tillbaka har jag pluggat 30-60min om dagen. Då har jag främst repetativt gjort de olika mattedelarna på appar och gamla prov (under tidspress) samt börjat läsa ledaren i DN (för att öka läshastighet och ordkunskap). Jag känner att det krävs annorlunda tillvägagångssätt för att kunna nå mitt mål.
Jag känner att verbala delen är min stora svaghet, men osäker på hur jag ska lära mig bli bättre på den. Bör jag plugga annorlunda? Har ni några tips på hur och vad jag ska plugga? Tack i förhand
Citera
2016-08-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakenson
Hej!
Jag fick 1,2 på senast jag gjorde högskoleprovet (utan att plugga) och behöver 1,4-1,45 iallafall för att komma in på den utbildningen jag vill. Jag fick 0,9 på verbala och 1,5 på kvantitativa delen. Sedan två månader tillbaka har jag pluggat 30-60min om dagen. Då har jag främst repetativt gjort de olika mattedelarna på appar och gamla prov (under tidspress) samt börjat läsa ledaren i DN (för att öka läshastighet och ordkunskap). Jag känner att det krävs annorlunda tillvägagångssätt för att kunna nå mitt mål.
Jag känner att verbala delen är min stora svaghet, men osäker på hur jag ska lära mig bli bättre på den. Bör jag plugga annorlunda? Har ni några tips på hur och vad jag ska plugga? Tack i förhand

1. Läs tråkiga jävla texter utan att tappa fokus. Gärna vetenskapliga texter.
2. Nöt ord på m.ordtest.info. Träna på prefix och suffix, samt förbättra din uteslutningsmetod. Ofta kan man, trots att man aldrig hört ordet innan, utesluta två alternativ. Detta gäller även för MEK.
3. 1.5 på kvant är bra, men kan man få 1.5 utan att plugga kan man få 2.0 med plugg. Du har hjärna för det. Att göra gamla prov är en väldigt bra metod. Vad fick du på respektive matte-del? (XYZ, DTK, KVA, NOG)
Citera
2016-08-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
1. Läs tråkiga jävla texter utan att tappa fokus. Gärna vetenskapliga texter.
2. Nöt ord på m.ordtest.info. Träna på prefix och suffix, samt förbättra din uteslutningsmetod. Ofta kan man, trots att man aldrig hört ordet innan, utesluta två alternativ. Detta gäller även för MEK.
3. 1.5 på kvant är bra, men kan man få 1.5 utan att plugga kan man få 2.0 med plugg. Du har hjärna för det. Att göra gamla prov är en väldigt bra metod. Vad fick du på respektive matte-del? (XYZ, DTK, KVA, NOG)

XYZ: 21/24 ORD: 10/20
KVA: 15/20 LÄS: 14/20
NOG: 8/12 MEK: 9/20
DTK:16/24 ELF: 13/20

Tack för hemsidan, ska pröva den.
Jag har nött väldigt många gamla prov/appar, men känns inte som jag kommer någonvart från att bara nöta och kolla vilka frågor jag fick fel på..
Citera
2016-08-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakenson
XYZ: 21/24 ORD: 10/20
KVA: 15/20 LÄS: 14/20
NOG: 8/12 MEK: 9/20
DTK:16/24 ELF: 13/20

Tack för hemsidan, ska pröva den.
Jag har nött väldigt många gamla prov/appar, men känns inte som jag kommer någonvart från att bara nöta och kolla vilka frågor jag fick fel på..

Det är stor skillnad på att 1) göra frågor och kolla vilka man fick fel på, och 2) göra frågor och kolla vilka man fick fel på OCH leta upp en förklaring till uppgiften, ta reda på vad man gjorde fel och se till att man inte gör samma fel igen. Om du inte gör det sistnämnda kan jag förstå att det känns som bortkastad tid.

Inte bara ORD utan även MEK bygger mycket på ordkunskap. Eftersom dessa två delar är dina sämsta borde du bara försöka nöta in massor av ord. Det kommer hjälpa dig på borde MEK och ORD, som sagt. På MEK kan du också försöka bättra på din uteslutningsmetod. Ofta finns det två alternativ som inte passar över huvud taget.

Vad gick fel på DTK tror du? Borde vara enkla poäng. Läs igenom frågan två, tre gånger för att verkligen förstå vad de är ute efter utan att hamna i någon fälla. Dubbelkolla alla diagram och alla axlar. Vad axlarna mäter och i vilken storlek (100-tal, 1000-tal osv). Var noggrann som fan på DTK!
Citera
2016-08-17, 18:08
Medlem
Jag skulle anmäla mig till högskoleprovet idag men när jag klickar på att jag vill betala med kort så dyker en ruta upp där det längst ned i den står "vill du betala blablabla" men det går inte att scrolla nedåt i rutan vilket gör det omöjligt att besvara frågan så jag kommer inte vidare. Samma sak sker i både Chrome och Safari(använder alltså Mac OS X), någon annan som upplevt samma problem?
Senast redigerad av northpolesanta 2016-08-17 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in