2016-08-14, 00:37
Medlem
anteri17s avatar
Här kommer en del tankar om några lags försäsonger.

Palermo. Mycket har gåtts igenom. Farhågorna om en usel anfallsbesättning har besannats, om än att det bara har varit matcher utan större vinstvärde. Jag kan verkligen inte se det här laget nå några vidare höjder den här säsongen.

Torino. Poplaget har gått från klarhet till klarhet. Bra resultat med många vinster och inga förluster. Belotti har gjort många mål, Ljajic en del. I de matcher jag sett har Mihas idéer redan börjat sitta. Ställs på prov direkt mot Milan. Där ska man stå upp bra.

Fiorentina. Truppen är i mitt tycke svagare än på många år, och hela projektet verkar ha fått pyspunka. Idel förluster inför säsongen när man ställts mot kvalificerat motstånd. Kommer säkerligen kunna göra en del mål, men de defensiva bristerna har varit påtagliga i de matcher jag sett, samt vad man kan utläsa av diverse rapporter/statistik.

Roma. Bra. Man har jobbat vidare med sitt fartspel sedan Spaletti tog över. Man kommer alltid hota offensivt där alla komponenter finns. Bakåt har det läckt en del chansmässigt i de matcher jag sett, men det bör bli bättre med Fazio/Vermalen bredvid Manolas. Jag hade misstankar om en rejäl försvagning av laget för några veckor sedan - hittills har jag blivit motbevisad.

Milan. Har blandat resultatmässigt - visserligen mot idel starkt motstånd. Jag tycker mig se ett tydligt bolltrillande Montellastyrt lag som inte kommer bli lika stelt som Milan har varit de senaste säsongerna. Ett stort frågetecken är fortsatt försvarsspelet. Man släppte relativt lättvindigt in mål mot Liverpool och Chelsea.

Inter. Oklart. Uselt och utan geist under Mancini. Oinspelat nu under de Boor. Oroväckande att Banega spelade som tia nu ikväll mot Celtic. Han behövs längre bak, på så sätt får man också in Eder/Jovetic i den släpande rollen bakom Icardi.

Napoli. Trummar vidare utan Higuain. Offensiven lika flödande som förra säsongen, och man har svept hem match efter match. Både Mertens och Gabbiadini har sett vassa ut, två spelare som direkt och indirekt är tänkta att fylla hålet efter Higuain.
Citera
2016-08-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Roma. Bra. Man har jobbat vidare med sitt fartspel sedan Spaletti tog över. Man kommer alltid hota offensivt där alla komponenter finns. Bakåt har det läckt en del chansmässigt i de matcher jag sett, men det bör bli bättre med Fazio/Vermalen bredvid Manolas. Jag hade misstankar om en rejäl försvagning av laget för några veckor sedan - hittills har jag blivit motbevisad.
Tack för trevliga synpunkter och intressant läsning. Vad gäller Romas försvar förstår jag att det blev lite panik nu när Rüdiger gick sönder men Fazio av alla? Slö back som inte platsade i Tottenham förrförra säsongen och som lånades tillbaka till Sevilla 15/16 och misslyckades även där. Förstår peraonligen inte varför Roma plockat in. Vermaelen bör gå före.
Citera
2016-08-14, 22:02
Medlem
tjenaretjenares avatar
Kollar Bayern - Dortmund och jävlar vilken mittfältare de hade i Vidal Juventus.
Citera
2016-08-15, 03:52
Medlem
Knugen37s avatar
Bernardeschi måste ju explodera iår! Kolla in målet han gjorde mot Valencia nedan, han är klass. Corluka verkar nära Fiorentina, det skulle höja defensiven ett snäpp. Samtidigt har man i stort sett samma lag som förra året med Rossi dessutom. Kontinuitet är inte att underskatta och jag är försiktigt optimistisk trots de dåliga resultaten på försäsongen. Samtidigt känner jag att Roma, Napoli och Juventus är på en annan nivå iår och kommer att springa ifrån övriga lag enkelt. Mina personliga förväntningar är en fjärde plats (även om det såklart inte är rimligt att begära av laget egentligen då man som klubb lönemässigt är typ 7:a i Serie A) Lazio, Inter och Milan har i ärlighetens namn sett lika mediokra ut som vanligt på förhand och jag tror inte nån slåss om några CL platser iår heller.

Har nog aldrig känt mig så otaggad på en ny säsong. Det känns så himla förutsägbart och jag tycker att nästan inga unga spännande förmågor kommit till ligan heller. Förr brukade exempelvis Udinese stå för det. Iår tror jag de ryker tillsammans med Palermo och Pescara.

https://mobile.twitter.com/futbol_replay/status/764553621560233984
Citera
2016-08-15, 12:35
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Här kommer en del tankar om några lags försäsonger.

Fiorentina. Truppen är i mitt tycke svagare än på många år, och hela projektet verkar ha fått pyspunka. Idel förluster inför säsongen när man ställts mot kvalificerat motstånd. Kommer säkerligen kunna göra en del mål, men de defensiva bristerna har varit påtagliga i de matcher jag sett, samt vad man kan utläsa av diverse rapporter/statistik.

Milan. Har blandat resultatmässigt - visserligen mot idel starkt motstånd. Jag tycker mig se ett tydligt bolltrillande Montellastyrt lag som inte kommer bli lika stelt som Milan har varit de senaste säsongerna. Ett stort frågetecken är fortsatt försvarsspelet. Man släppte relativt lättvindigt in mål mot Liverpool och Chelsea.

Inter. Oklart. Uselt och utan geist under Mancini. Oinspelat nu under de Boor. Oroväckande att Banega spelade som tia nu ikväll mot Celtic. Han behövs längre bak, på så sätt får man också in Eder/Jovetic i den släpande rollen bakom Icardi.

Napoli. Trummar vidare utan Higuain. Offensiven lika flödande som förra säsongen, och man har svept hem match efter match. Både Mertens och Gabbiadini har sett vassa ut, två spelare som direkt och indirekt är tänkta att fylla hålet efter Higuain.

Fiorentina gör nog en mellansäsong och blir 5-6a. Tycker inte de har förstärkt laget.

Romas nyförvärv Rui är skadad, drog på sig någon allvarligare skada och blir borta i flera månader. Vänster/högerback minns dock inte. Lägg därtill att Rudiger också är skadad, blev korsbandsskadad inför EM. Så helt klart två försvagningar. Får räkna med att båda spelarna är tillbaka andra halvan av säsongen. Offensivt sett har Roma varit bra föregående säsonger det är däremot defensiven som är ett läckande såll kan de bli ordning på det så kan det nog bli bättre än tidigare. De ligger ju i topp 3 på gjorda mål nu ett par säsonger i rad.

Milan i princip samma lag, har väl gjort 1-2 alibivärvningar hitills, ev kan de lyfta sig med Montella.

Inter är inte så usla, skittränare i Mancini som spelar melo-medel på mittfältet och något ytterligare träben klart inget händer då. Nu finns ju Banega som regista åtminstone. Offensiven är mycket fin den också och förmodligen en tränare i de boer som vågar spela fotboll. Mancini fotbollsfilosofi är helt utdöende, låta så många träben som möjligt vara på plan samtidigt och hoppas på att det fixar sig. Föregående säsong kunde ju större del av laget bestå av defensiva spelare och många offensiva fick sitta på bänken. melo - kondogbia - medel spelades förra säsongen alltså tre deffensiva på mittfältet, ingen fantasi överhuvudtaget.

Brozovic - Banega - Kondogbia/melo

Brozovic och kondogbia som box/box och Banega som fördelar bollar. Vill man köra med en mer renodlad deffensiv mittfältare så spelar man melo istället.

Ser mycket bättre ut, eller hur.

1. Juventus
2. Roma
3. Inter
4. Napoli
5. Milan

Topp 5 enligt mina gissningar.
Citera
2016-08-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Coppa Italia har nu nått tredje omgången, och då börjar de lite större lagen spela;

Tre matcher igår; Genoa – Lecce 3-2, Bologna – Trapani 2-0 och Palermo – Bari 1-0.

Spelas nio matcher ikväll, tre imorgon och Cagliari mot Spal på måndag.
http://www.legaseriea.it/it/tim-cup/calendario-e-risultati/2016-17/3TURN/UNI/1

Matcherna hittills:

Palermo 1 - 0 (dts) Bari
Udinese 2 - 3 Spezia
Chievo 3 - 0 Virtus Entella
Novara 1 - 0 (dts) Latina
Torino 4 - 1 Pro Vercelli
Salernitana 1 - 1 (3-4 dcr) Pisa
Atalanta 3 - 0 Cremonese
Pescara 2 - 0 Frosinone
Bologna 2 - 0 Trapani
Verona 2 - 1 Crotone
Genoa 3 - 2 Lecce
Perugia 2 - 1 Carpi
Empoli 2 - 0 Vicenza
Cesena 2 - 0 Ternana
Sampdoria 3 - 0 Bassano Virtus

Matchen mellan Cagliari och Spal pågår. 3-0 i halvlek...
Senast redigerad av Brille68 2016-08-15 kl. 22:13.
Citera
2016-08-15, 22:58
Medlem
“Una terra un popolo una squadra”
Ett land ett folk ett lag

Cagliaris officiella motto.

Emblemet är Cagliaris färger och Sardiniens flagga.

Coppa Italia!

Cagliari mot Spal.

Uppställning:
Storari; Bruno Alves, Ceppitelli, Capuano; Isla, Padoin, Di Gennaro, Ionita, Murru; Borriello, Sau

Dvs 3-5-2, vilket kan vara klokt då man har bra kvalitet på mittfältare samtidigt som Joao Pedro, som är den naturliga trequartista, är skadad.

Dett är ett lag som skulle kunna göra hyfsat ifrån sig i t ex EL, vilket kanske syntes då de genrepade mot Ekdals Hamburg på den vackra ön (slutade 1-1). Kolla in startelvan, och då saknas t ex kapten Dessena, Melchiorri, Joao Pedro, Farias som alla var tongivande förra säsongen.

Borriello gjorde det första, spelar sedan fram Sau till det andra och gör själv det tredje. 3-0 i halvlek och en styrkedemonstration. Spal är visserligen endast ett Serie B-lag, men det visar på att Cagliari är på en annan nivå.

Borriello fullföljer i andra halvleken genom att göra sitt tredje och fjärde mål. Hyfsad debut, fyra mål och en assist... 5-1!

https://pbs.twimg.com/media/Cp7OIbHWAAAyNGI.jpg:large

Nästa match blir borta mot Sampdoria.
Citera
2016-08-16, 01:34
Medlem
OleYellers avatar
Snabb fråga: En lockhårig, nästan krullig, rätt kort mittfältare som möjligen lirade i Roma för 10+ år sedan. Kan ha spelat lite kant men ingen wingertyp. Minns hans ansikte och generella stil men har ingen aning om namn. Skulle kunna varia något på M, men jag vet inte. Bologna dyker upp i minnet också, varför vet jag inte riktigt.

Nån rutinerad räv som minns?
Citera
2016-08-16, 01:45
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Snabb fråga: En lockhårig, nästan krullig, rätt kort mittfältare som möjligen lirade i Roma för 10+ år sedan. Kan ha spelat lite kant men ingen wingertyp. Minns hans ansikte och generella stil men har ingen aning om namn. Skulle kunna varia något på M, men jag vet inte. Bologna dyker upp i minnet också, varför vet jag inte riktigt.

Nån rutinerad räv som minns?

Mancini?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Mancini

Brighi?

Tommasi?
Senast redigerad av anteri17 2016-08-16 kl. 01:48.
Citera
2016-08-16, 01:54
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Mancini?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Mancini

Brighi?
Nej, han jag fastnat på är definitivt italienare, hade ett par starka år i Serie A i sin prime men gissningsvis max 10 landskamper om ens några. Bara en sån där störig grej där man egentligen vet men inte hittar rätt..

Rimliga förslag efter min info!
Senast redigerad av OleYeller 2016-08-16 kl. 01:58.
Citera
2016-08-16, 01:57
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Nej, han jag fastnat på är definitivt italienare, hade ett par starka år i Serie A i sin prime men gissningsvis max 10 landskamper om ens några. Bara en sån där störig grej där man egentligen vet men inte hittar rätt..

Berätta mer om ansiktet och hans generella stil.
Citera
2016-08-16, 02:08
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Berätta mer om ansiktet och hans generella stil.
Can't tell if serious men killen var inte den superatletiska typen, kan nog vara lätt överviktig nu efter karriären. Rätt låg tyngdpunkt. Inte svarthårig, mer åt det brunhåriga. Aldrig korthårig men heller inte riktigt långhårig. Skicklig passningsspelare med spelintelligens, så vitt jag kan minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in