Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Jasså du citerar vad "politisk historierevisionism" är när du talar om "historierevisionism". Vilket syftar du på egentligen?
Wiki-artikeln jag citerade från heter
historierevisionism (som du kan se redan på länken under)...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Historierevisionism
...och
politisk historierevisionsm räknas tydligen dit:
Citat:
Politisk historierevisionism är sådan historierevisionism som grundar sig på en politisk agenda i stället för vetenskapliga metoder. Den används i propagandasyfte.
Historierevisionism kan då vara politisk, eller hur?
Men du menar kanske att om den är politisk, så har den inte använt sig av vetenskapliga metoder? (wikiförfattaren tycks dela din mening, när
hen skriver "i stället för".....)
Det går inte att förena? Vetenskapliga metoder kan inte förenas med en annan agenda än vetenskapens? Den SANNA vetenskapen?
Det rätta vetenskapliga LOCKET kan aldrig bli politiskt:
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Edit: "Hela bilden" blir rätt så klar (för de flesta i alla fall) när man börjar ta del av merparten av de bevis och indicier som pekar på att Förintelsen är ett historiskt faktum och lägger ihop dem.. "Hela bilden" får man däremot aldrig fram genom att bara titta på de enskilda pusselbitarna! Testa själv genom att börja lägga ett pussel.. Om du inte hade locket till hjälp skulle du aldrig se vad bitarna föreställer förrän du börjat lägga ihop dem. Eller hur? ... Det är precis det jag menar med "hela bilden"!
Däremot kan hela bilden i historiska sammanhang aldrig heller bli helt och hållet komplett. Det tror jag varenda historiker kan skriva under på?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12387341&postcount=11
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Alltså, och detta torde vara självklart även för dig, Erleb:
Tittar du bara på den enskilda pusselbiten så kan den självklart visa i princip precis vad som helst som har en blå nyans. Försöker du däremot lyfta blicken något och ser eller skönjer helheten så märker du, i kombination med de övriga pusselbitarna, vad pusselbiten kan föreställa. När du har lagt pusslet så vet du vad den blå pusselbiten verkligen föreställer. Locket är till stor hjälp då du ska lägga pusslet.
(FB) Påstådd förintelseöverlevare besökte min skola.
Helhetsbilder/lock är aldrig politiska?
Politik och vetenskap hör inte ihop? Då blir det automatiskt
förnekelse 
av vetenskapliga metoder istället?