2016-08-15, 10:00
Medlem
Att använda sina barn som accessoar.

Det är otroligt vanligt hos TM.

De klär sina barn på sju år som om de vore trendiga modebloggare på 25 istället för sju. Sedan så försöker de skapa "like-raketer" där deras sjuåriga dotter gör "festliga saker" iklädd sin Odd Molly kofta.
Citera
2016-08-15, 10:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Bubblare: Att rösta på Feministiskt Initiativ (F!).

Har något parti större andel väljare ur den tacky medelklassen? Tveksamt!

Stämmer det verkligen? Borde finnas någon statistisk undersökning, men jag ids inte leta rätt på den just nu. De jag betraktar som TM i min omgivning röstar i alla fall på Moderaterna (någon enstaka på Folkpartiet). Både män och kvinnor. Och gör en stor sak av att låta alla förstå att de röstar på Moderaterna, för att det är FINT att rösta på Moderaterna. Överklassen röstar ju på Moderaterna och om man röstar på samma parti så är man nästan där...
Citera
2016-08-15, 10:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse

De klär sina barn på sju år som om de vore trendiga modebloggare på 25 istället för sju. Sedan så försöker de skapa "like-raketer" där deras sjuåriga dotter gör "festliga saker" iklädd sin Odd Molly kofta.

Erkänner mig skyldig till vissa mother-and-daughter outfits när dottern var yngre. Det var för frestande för att låta bli! (Och så något färgmatchande på sonen!) Men - jag la inte ut några bilder på nätet! Det gör mig kanske bara till hälften TM?
Citera
2016-08-15, 11:27
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Bubblare: Att rösta på Feministiskt Initiativ (F!).

Jag tycker inte det där beteendet har något med fenomenet "tacky" att göra.

Skitnödighet, pseudoradikalitet eller rent allmänt politisk korrekthet får du väl starta en egen tråd om.

Tacky är smaklösa misslyckade försök att anamma en fin stil som vill ge intryck av välstånd.
Senast redigerad av Von0ben 2016-08-15 kl. 11:30.
Citera
2016-08-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Jag tycker inte det där beteendet har något med fenomenet "tacky" att göra.

Skitnödighet, pseudoradikalitet eller rent allmänt politisk korrekthet får du väl starta en egen tråd om.

Tacky är smaklösa misslyckade försök att anamma en fin stil som vill ge intryck av välstånd.

Skitnödigheten är TM:s adelsmärke, bristande bildning likaså. F!-are är alltid medelklass och många gör misslyckade försök att anamma en stil som vill ge intryck av stort kulturellt kapital. Välstånd kommer ju i olika former och kännetecknande för TM är ju som du säger en vilja att kommunicera det.

Men visst, exemplet är problematiskt. Så långt är jag med.
Citera
2016-08-15, 22:20
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse

Det fenomenet har även jag observerat och jag tycker att det är fullkomligt vidrigt. Ungar ska ha overall och äta grus (inte riktigt men hellre det än en liten modebög som inte får leka i mammas fina kläder). Barn ska vara barn helt enkelt.

På tal om kläder så tänker jag på TM-killen som fått jobb i storstan efter examen. Han har nyss fått intresse för "kvalitetsskor" och glider in med munkskor på kontoret. Just munkskor som blivit poppis de senaste åren tycker jag är oerhört TM.

Googlade lite och hittade ett exempel på modebloggare i munkskor: http://herman.metromode.se/category/outfits/page/6/
Senast redigerad av Triremer 2016-08-15 kl. 22:26.
Citera
2016-08-15, 22:23
Medlem
Pershagen76s avatar
Hej,

Jag tror att jag lever och är en fullbild utav er TM, jag:

- Kommer ifrån en arbetarbakgrund och har en universitetsexamen
- Bor i villa i Täby och röstar på Moderaterna
- Tycker om och testar gärna ny mat och ifrån olika länder
- Jag avslutar ofta pastan ca 30 sekunder innan markerad tid då jag tycker att den blir godare och mer ”Al dente”.
- Jag har ett trädäck på mer än 100 kvm
- Jag har en robottpooldamsugare
- Jag håller gräs och buskar i bra trim i trädgården
- Jag har kvar "tror jag" etiketter på glas jag fått i present för 10-20 år sedan, för att jag bryr mig inte
- Jag tycker att det är viktigt med språk och att förstå varifrån ord kommer ifrån från början och varför

Detta är bara en snabbsummering, jag misstänker att jag faller in på en fler av era kategorier, läs mina tidigare inlägg.
Senast redigerad av Pershagen76 2016-08-15 kl. 22:29.
Citera
2016-08-15, 22:59
Medlem
Denna tråden är både komisk och skrämmande.

http://royaldesign.se/ Ett mecka för Tacky Medelklass inredning

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=136461 Dick Lundgren har verkligen lyckats här!

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=87643 en Muskotkvarn något för den riktige muskotknarkaren
Citera
2016-08-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Hej,

Jag tror att jag lever och är en fullbild utav er TM, jag:

- Kommer ifrån en arbetarbakgrund och har en universitetsexamen
- Bor i villa i Täby och röstar på Moderaterna
- Tycker om och testar gärna ny mat och ifrån olika länder
- Jag avslutar ofta pastan ca 30 sekunder innan markerad tid då jag tycker att den blir godare och mer ”Al dente”.
- Jag har ett trädäck på mer än 100 kvm
- Jag har en robottpooldamsugare
- Jag håller gräs och buskar i bra trim i trädgården
- Jag har kvar "tror jag" etiketter på glas jag fått i present för 10-20 år sedan, för att jag bryr mig inte
- Jag tycker att det är viktigt med språk och att förstå varifrån ord kommer ifrån från början och varför

Detta är bara en snabbsummering, jag misstänker att jag faller in på en fler av era kategorier, läs mina tidigare inlägg.

Inget av detta behöver väl vara TM.

Det är väl snarare ängsligheten och den extrema tillgjordheten som kan omge mycket av detta. Som när man t. ex. blir bjuden på "riktig" mat och TM ska spendera tio minuter med att idiotförklara alla de ovetande människor där ute som inte känner till att de minsann, till skillnad från maten ni ska äta nu, tillagar den fel.

Exempel: TM känner sig tvungen att spendera tio minuter med att håna svenskar som äter "svensk" tacos och tror att de äter tacos. Mexikanarna skulle ju skratta åt dem! Så låt oss nu äta ÄKTA tacos!
Citera
2016-08-16, 18:54
Medlem
exquisitelys avatar
Att styra hela hemmet, inklusive toalettspolningen, från treåringens iPad.

Design signerad Lulu Carter eller Carolina Gynning.

Att som kvinna ständigt gå klädd i Desigual, Odd Molly och Primeboots samt matcha upp detta med Ray-Ban Aviators och en pappkasse från Mathilde.
Citera
2016-08-16, 20:54
Medlem
exquisitelys avatar
Månadens TM-bubblare: att bojkotta turkiska kräftor av "politiska" skäl.
Citera
2016-08-19, 06:29
Medlem
Män i 30-40-årsåldern med instagramkonton där de lägger upp bilder på sin vänsterarm och hand där de har olika fina klockor och en exklusiv cigarr instoppad under ett finger. På bordet bredvid ska ett glas med nån dyr spritdryck stå utplacerad. Dagen efter har dom en ny bild med en annan dyr klocka och cigarr. Okej att gilla cigarrer och sprit, men att posera upp skiten på internet varje dag, så satans bajsnödigt. Självklart ska allt hashtaggas till förbannelse också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in