Citat:
Ursprungligen postat av
-Mentalist-
Ja, det där med dojorna från vittneskonfrontationen minns jag än idag mycket väl. CP var den enda med ljusa dojor (alla andra hade mörka dojor:
http://sexnolltva.blogg.se/2010/november/utkast-nov-15-2010.html scrolla ner lite och ni ser bilden)
Ja, det är teoretiskt möjligt att GM skulle ha hunnit ta T-banan från Rådmansgatan till Hötorget med uppgång Tunnelgatan (men jag finner det osannolikt).
Här är ett räkneexempel:
En genomsnittlig människa promenerar i en takt av 6-7 km/h, för enkelhetens skull kan man säga att på 100 meter tar det i snitt 1 minut att promenera. Sannolikt promenerade paret Palme saktare än så.
Enligt Googles karta så är avståndet mellan Grand och Tunnelgatan ca 320 meter, vilket motsvarar en genomsnittlig promenad på drygt 3 minuter. Filmen om "Bröderna Mozart" som paret Palme såg avslutades 23.07 och skotten avlossades 23.21. Avståndet mellan Grand och T-bana Rådmansgatan är ungefär 140 meter, vilket motsvarar 1,5 minut i normaltakt. Om GM brådskande hade tagit sig till den t-banestationen så hade det kanske tagit honom 1 minut innan han hade nått perrongen. I genomsnitt tar det 1,5 minut att färdas mellan olika t-banestationer. Lägg till ca 30 sekunder för GM att brådskandes ta sig upp från Hötorgets perrong upp till Tunnelgatan så ligger vi nu på totalt 3 minuter. Detta förutsätter dock att T-banan redan var vid perrongen vid Rådmansgatan (om nu GM skulle ha agerat på det sättet). Om GM på Rådmansgatans perrong hade behövt vänta 1 minut innan T-banan kom så är vi uppe på totalt 4 minuter (2 minuters väntan = totalt 5 minuter o.s.v.)
(Om GM hade en kumpan vid Grand och meddelade GM, som i ditt exempel, stod på Sveavägen i närheten av T-bana Rådmansgatan, så kan du dra bort 1 minut från mitt räkneexempel)
Även om GM kunde T-banans tidtabell så är det ingen garanti för att T-banan också skulle komma i tid. GM skulle omöjligen kunna veta om den var försenad eller en avgång var inställd.
Att ta en sådan risk att förlita sig på en såpass yttre omständighet som GM omöjligt kunde kontrollera är mer eller mindre uteslutet (med konsekvensen att mordet inte kunde ha genomförts)
Den mest rimligaste och logiska förklaringen är att GM (enligt min teori; en ensam GM som av en slump såg paret Palme), helt enkelt följde efter paret, efter bioföreställningens slut, längs Sveavägen söderut på den västra sidan. Det förklarar också varför mordet kunde ske vid Dekorima, efter att paret hade genat över Sveavägen (ingen kunde veta att paret Palme skulle byta sida längs Sveavägen).
Tack för svaret.
Det är teoretiskt möjligt.
Jag har läst en del om hur lång tid tar att gå sträckan Grand-Sveavägen/Tunnelgatan.
Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tar.
Men ca 3 minuter enligt dig.
Om man strosar fram då? Lunkar lite och vill ha frisk luft och inte är så snabb i fötterna längre.
Jag har gått ungefär den vägen många gånger men aldrig tagit tid.
Strosar man och tittar i skyltfönster, stannar och pratar om vad man ser så tar det helt klart betydligt mer än 3 minuter att gå sträckan speciellt om man ska korsa gatan.
Det kan jag säga utan att ta tid med klockan, men man känner på ett ungefär hur lång tid det tar.
Har stora invändningar på att makarna Palme skulle lyckats avverka den sträckan enligt de tider du angett.
Argumenten är följande:
- Har sett filmer där LP går som är från den tiden. Hon ser ut som en rund liten gumma som inte är av den sportiga typen om man säger så. Måste faktiskt säga att hon mer ser ut som 65 än runt de 55 (?) som hon var vid MOP. Det går med andra ord inte så fort framåt.
Hon är väl dessutom rätt kort och går bara genom det långsammare.
Hur som helst, det gick inte fort för den trinda madamen att förflytta sig.
- Makarna Palme stod och pratade med Mårten och hans flickvän efter filmen.
Hur vet man vad klockan var när de lämnade varandra? Först hade väl OP lämnat biografen bland de sista efter att ha tackat nej till skjuts av Björn Rosengren. Så det är bara mer och mer som talar för att det inte var så lång tid de hade på sig som många påstår.
- Makarna Palme stod och tittade i flera skyltfönster och om det var trafikljus med röd gubbe, lär inte statsministern ha gått över gatan utan grönt för fotgängare.
- Tidsangivelserna är inte exakta om någon nu tror det. Jag vet att klockorna kunde skilja ett par minuter då, mer då än nu. Idag har de flesta mobil och får mer exakt tid genom det.
Så det finns lite att tumma på när makarna Palme verkligen lämnade entrén vid Grand. (Lite komiskt att släckningen inne i butiken där de stod och pratade blev så uppmärksammat. Hade de inte hört talas om timer?).
Det fetade-1 och 2 i din text: GM kanske inte hade en deadline utan tog tillfället i flykten. Hade en övergripande plan men förlitade sig på att det skulle ges flera tillfällen på grund av att OP ofta var ute och strosade utan livvakt och mest höll sig mellan SAP:s lokal på Sveavägen och Regeringskansliet och bostaden.
Tänk Lee Harvey Oswald.
Inte tog han sig till Washington utan han tog helt enkelt tillfället i flykten.
Han hade nog inte en tanke på att mörda JFK innan han fick veta om besöket i Dallas och så skulle kortegen gå förbi hans jobb på boklagret.
Där kan man verkligen tala om att ta tillfället i flykten.
Lee Harvey Oswald hade redan utfört attentat mot någon hög militär men missat lite.
Så han hade tagit oskulden som attentatsman.
Varför måste det vara en jättekonspiration?
Ett mord är lätt att utföra.
Ordna fram lämpligt vapen, ta reda på var mordoffret brukar röra sig, ta tillfället i flykten, dra. Ligg lågt.
Inte för att det hör ihop med detta men att en SW-revolver med den ammunitionen användes är självklart för att den skulle kunna penetrera en skyddsväst. Inget att diskutera vidare om enligt mig.
Tror många vill se en mästerkonspiration som planerats i veckor.
Men mordet på JFK bevisar att det går utan att ha 20 medhjälpare och planera in i minsta detalj i veckor. Det är ju sårbarare.
En karta över kortegevägen med tidsangivelser, en tillräckligt solig dag för att de skulle välja att ta ner soltaket på limousinen, ett italienskt gevär, en extremist som varit prickskytt i Marinkåren och som råka på alt jobbade längs denna kortegeväg.
Det var mycket som kunnat gå annorlunda den dagen.
Försening, regn, mer uppmärksamma Secret Serviceagenter och poliser.
Sedan attentatet i Ölkällaren mot Hitler som var minutiöst noggrant planerat.
Varför misslyckades det? Hitler höll för en gångs skull ett kort tal och var inte försenad som han alltid annars var. Därför överlevde han. Det dådet var verkligen noggrant planerat men vad hjälpte det?
Fast det är mer spännande med en Hans Holmér i en bil på Sveavägen på mordnatten, IB03, Stay Behind och det är sannerligen mer inkomstbringande att ge ut böcker om den stora konspirationen.
En ensam GM som gör det på volley är inte vad publiken vill ha.
Tänker på vad "Jokern" säger i SVT-serien "Pilgrimen(?)":
Säg hej till publiken när han spränger GM i luften. Det är vad publiken vill ha.